مدیر تالار فیلم و سریال
عضو کادر مدیریت
مدیر رسـمی تالار
ناظر انجمن
ویراستار انجمن
ژورنالیست انجمن
سینمای ایران از نبود عناوین سریالهای تریلر و معمایی رنج میبرد. این موضوعی است که سالیان سال دامنگیر سینمای ایران بوده و کمتر اثری وجود دارد که توانسته باشد در این ژانر بدرخشد. بسیاری از آثار ایرانی قرار رگفته در این ژانر از هوشمندی کافی برخوردار نیستند و مخاطب از فیلمنامه جلو میافتد. سریال حیثیت گمشده هم پا در همین عرصه گذاشته و تلاش کرده تا بتواند یک عنوان مهم و به یاد ماندنی در این ژانر باشد اما آیا سازندگان توانستهاند به این موفقیت برسند؟ با نقد سریال حیثیث گمشده همراه ویجیاتو باشید.
سریال حیثیث گمشده مرا به یاد رمانهای جنایی-معمایی معروفی میاندازد که طی سالهای اخیر در جهان منتشر شده است. سریال با یک شروع هیجان انگیز کاری میکند که همین رمانها با افراد کتابخوان انجام میدهد. آنها را در فصول اول خود به خود جذب میکند و خیلی سریع کاری میکند که خواننده نتواند کتاب را ورق نزند و میل به ادامه خواندن کتاب در آن شعلهور باشد. در آثار ایرانی طی سالهای اخیر سریال پوست شیر توانسته بود به این مهم دست پیدا کند و حیثیت گمشده نیز تا حد زیادی توانسته اثری باشد که به اصطلاح آن را در رده آثاری قرار داد که باید بینج واچ کرد. این اصطلاح برای سریالهایی به کار برده میشود که مخاطب دوست دارد قسمتهای مختلف آن را پی در پی ببیند.
حیثیت گمشده شروع تاثیرگذاری دارد؛ یک خانواده که از نداشتن بچه رنج میبرند و زنی که دور از چشم شوهرش از یک بچه نگهداری میکند و بهطور تقریبا ناخودآگاهی، این نوزاد را به کشتن میدهد. او که نمیداند باید چکار کند در نهایت تصمیم میگیرد تا خودش را بکشد و سعی میکند پیش از کشتن خود، همه اسرار زندگیاش را پنهان سازد تا شوهرش رازهای سر به مهر او را نفهمد. با این حال، امیر بعد از مرگ هاجر سوالهای بسیار زیادی در ذهنش دارد. زنش موقع مرگ حامله بوده، یک بچه در آغو*ش خود داشته که با مواد مخ*در کشته شده و خود زنش نیز مواد مصرف میکرده. همه این موارد علامت تعجبهای زیادی را در ذهن امیر شکل میدهند که او را وادار میکند تا راز زنش را بفهمد؛ همانطور که مخاطب دلش میخواهد این راز را گرهگشایی کند.
توانسته خودی نشان دهد و پس از تدوینگریهای متعددی که انجام داده حالا به جایی رسیده که سکان هدایت فیلم را برعهده بگیرد و قصه را به بهترین نحو ممکن روایت کند. فیلمنامه حیثیت گمشده بدون ایراد نیست و میتوان به آن اشکالات خرد زیادی گرفت اما اگر غیرسختگیرانه به پای این اثر بنشینید، سریال کاری میکند که مخاطب نتواند چشمش را از صفحه تلویزیون بردارد.
سریال حیثیت گمشده تا این لحظه تقریبا مسیر خود را پیدا کرد و توانسته مخاطبین زیادی پیدا کند. فیلمنامه نسبتا خوب و از آن مهمتر، روایت بسیار خوب قصه در کنار بازی عالی گروه بازیگری و کارگردانی بادقت و همچنین موسیقی شگفتانگیز اثر، کاری کرده که این سریال از جمله مواردی باشد که در حال حاضر ارزش تماشا کردن داشته باشد. باید دید پایان سریال چطور پیش خواهد رفت و به سندروم پایان بد سریالهای معمایی که اکثر آثار ایرانی با آن درگیر هستند، برخورد خواهد کرد یا خیر. اما تا آن لحظه، میتوان از این اثر و بازی جذاب بازیگرانش، لذ*ت کافی را برد.
سریال حیثیث گمشده مرا به یاد رمانهای جنایی-معمایی معروفی میاندازد که طی سالهای اخیر در جهان منتشر شده است. سریال با یک شروع هیجان انگیز کاری میکند که همین رمانها با افراد کتابخوان انجام میدهد. آنها را در فصول اول خود به خود جذب میکند و خیلی سریع کاری میکند که خواننده نتواند کتاب را ورق نزند و میل به ادامه خواندن کتاب در آن شعلهور باشد. در آثار ایرانی طی سالهای اخیر سریال پوست شیر توانسته بود به این مهم دست پیدا کند و حیثیت گمشده نیز تا حد زیادی توانسته اثری باشد که به اصطلاح آن را در رده آثاری قرار داد که باید بینج واچ کرد. این اصطلاح برای سریالهایی به کار برده میشود که مخاطب دوست دارد قسمتهای مختلف آن را پی در پی ببیند.
حیثیت گمشده شروع تاثیرگذاری دارد؛ یک خانواده که از نداشتن بچه رنج میبرند و زنی که دور از چشم شوهرش از یک بچه نگهداری میکند و بهطور تقریبا ناخودآگاهی، این نوزاد را به کشتن میدهد. او که نمیداند باید چکار کند در نهایت تصمیم میگیرد تا خودش را بکشد و سعی میکند پیش از کشتن خود، همه اسرار زندگیاش را پنهان سازد تا شوهرش رازهای سر به مهر او را نفهمد. با این حال، امیر بعد از مرگ هاجر سوالهای بسیار زیادی در ذهنش دارد. زنش موقع مرگ حامله بوده، یک بچه در آغو*ش خود داشته که با مواد مخ*در کشته شده و خود زنش نیز مواد مصرف میکرده. همه این موارد علامت تعجبهای زیادی را در ذهن امیر شکل میدهند که او را وادار میکند تا راز زنش را بفهمد؛ همانطور که مخاطب دلش میخواهد این راز را گرهگشایی کند.
توانسته خودی نشان دهد و پس از تدوینگریهای متعددی که انجام داده حالا به جایی رسیده که سکان هدایت فیلم را برعهده بگیرد و قصه را به بهترین نحو ممکن روایت کند. فیلمنامه حیثیت گمشده بدون ایراد نیست و میتوان به آن اشکالات خرد زیادی گرفت اما اگر غیرسختگیرانه به پای این اثر بنشینید، سریال کاری میکند که مخاطب نتواند چشمش را از صفحه تلویزیون بردارد.
سریال حیثیت گمشده تا این لحظه تقریبا مسیر خود را پیدا کرد و توانسته مخاطبین زیادی پیدا کند. فیلمنامه نسبتا خوب و از آن مهمتر، روایت بسیار خوب قصه در کنار بازی عالی گروه بازیگری و کارگردانی بادقت و همچنین موسیقی شگفتانگیز اثر، کاری کرده که این سریال از جمله مواردی باشد که در حال حاضر ارزش تماشا کردن داشته باشد. باید دید پایان سریال چطور پیش خواهد رفت و به سندروم پایان بد سریالهای معمایی که اکثر آثار ایرانی با آن درگیر هستند، برخورد خواهد کرد یا خیر. اما تا آن لحظه، میتوان از این اثر و بازی جذاب بازیگرانش، لذ*ت کافی را برد.