ایلیا: تولد یک قهرمان، کمیکی ایرانی است که به تازگی منتشر شده است. رسانهی کمیک شاید در ایران قدمتی به نسبت طولانی داشته باشد، اما در واقعیت کمیک هنوز در ایران مدیومی ناشناخته است که شاید بتوان با جرئت گفت تعداد آثار قابل توجه آن بسیار کم است. فرزاد خلیلیان در این مطلب به قضاوت ایلیا پرداخته تا ببیند کیفیت این کمیک چگونه است.
اما جایی که تجربهی کانسپت آرتیست بودن حمید سهرابی بیشتر جلوهگری میکند آنجایی است که با پیشرفت کمیک و تعدیل ماجرا، روایت بصری کمیک یکدست و کاملاً قابل قبول میشود و از طرف دیگر تسلط حمید سهرابی بر تصویر گری و پرداخت صحنههایی که میآفریند باعث میشود نتیجهی نهایی بینهایت چشم نواز از آب درآیند.
در کل باید همان حرفهای اول مقاله را تکرار کنم. ایلیا شاهکار نیست. ایلیا کمیکی فوق العاده نیست حداقل نه در حال حاضر. اما ایلیا تجربهای سرگرم کننده است. از پس روایت داستان سرراستش به خوبی بر میآید. ایلیا راه درازی دارد که طی کند و حقیقتش را بخواهید هنوز مانده تا به عنوان یک کار مستقل هویتش را بیابد. ایلیا تجربهی بکری نیست و چیز بدیعی برای عرضه به خصوص به خوانندگان پر و پا قرص کمیک ندارد. اما نویسنده و طراح به نظر میرسد به محدودیتهای خودشان به خوبی آگاهند. ایلیا موقع خواندن آزارتان نمیدهد و حتی به راحتی به خاطر ریتم درست اتفاقات و مبارزههای پرکشش خود میتواند لذ*تبخش باشد. ایلیا کمیکی است که اگر به دنبال یک تجربهی سرگرم کننده و راحتالحلقوم میگردید که برای انسانهای این کرهی خاکی و نه موجودات فضایی(به سیاق خیل کمیکهای تبلیغاتی) نوشته شده باشد، انتخابی است که حداقل به شهادت تک شمارهی آمده.
بگذارید از ابتدا سنگ بنا را بر مبالغه نگذاریم. کسانی که حافظهی بلندتری دارند احتمالاً یادشان بیاید که این دست مبالغهها و حمایتهای بیدریغ از تولید داخلی چه بلایی بر سر بازیهای ویدیویی و اعتماد مخاطبینش به آن آورد. ایلیا راستش را بخواهید بهترین کمیک دنیا نیست. حتی به سختی میتوان تصور کرد که ایلیا توان آن را داشته باشد تا بتواند با کمیکهای روز دنیا رقابت کند. اما اشتباه نکنید. اینها را نگفتم که بگویم ایلیا کمیک بدی است. برعکس، ایلیا کمیک خوبی است. اما پیش از هر چیز لازم دیدم که سطح توقعمان را کمی از توانایی و بضاعت خود تنظیم کنیم.
ابتدای تاریخ کمیک ایرانی را اگر از کمیک رستم و اسفندیار نوشته و طراحی سیروس راد در نظر بگیریم امروز قریب به چهل سال از شروع آن میگذرد. کمیک ایرانی که در طی این سالها فراز و فرود آن چنانی را تجربه نکرده است حیاتش را در طی این سالها بیشتر مدیون تلاشهای فردی و شخصی افراد علاقهمند و با ذوقی بوده که آتش این رسانه و هنر را زنده نگه داشتهاند.
اما جایی که تجربهی کانسپت آرتیست بودن حمید سهرابی بیشتر جلوهگری میکند آنجایی است که با پیشرفت کمیک و تعدیل ماجرا، روایت بصری کمیک یکدست و کاملاً قابل قبول میشود و از طرف دیگر تسلط حمید سهرابی بر تصویر گری و پرداخت صحنههایی که میآفریند باعث میشود نتیجهی نهایی بینهایت چشم نواز از آب درآیند.
در کل باید همان حرفهای اول مقاله را تکرار کنم. ایلیا شاهکار نیست. ایلیا کمیکی فوق العاده نیست حداقل نه در حال حاضر. اما ایلیا تجربهای سرگرم کننده است. از پس روایت داستان سرراستش به خوبی بر میآید. ایلیا راه درازی دارد که طی کند و حقیقتش را بخواهید هنوز مانده تا به عنوان یک کار مستقل هویتش را بیابد. ایلیا تجربهی بکری نیست و چیز بدیعی برای عرضه به خصوص به خوانندگان پر و پا قرص کمیک ندارد. اما نویسنده و طراح به نظر میرسد به محدودیتهای خودشان به خوبی آگاهند. ایلیا موقع خواندن آزارتان نمیدهد و حتی به راحتی به خاطر ریتم درست اتفاقات و مبارزههای پرکشش خود میتواند لذ*تبخش باشد. ایلیا کمیکی است که اگر به دنبال یک تجربهی سرگرم کننده و راحتالحلقوم میگردید که برای انسانهای این کرهی خاکی و نه موجودات فضایی(به سیاق خیل کمیکهای تبلیغاتی) نوشته شده باشد، انتخابی است که حداقل به شهادت تک شمارهی آمده.
بگذارید از ابتدا سنگ بنا را بر مبالغه نگذاریم. کسانی که حافظهی بلندتری دارند احتمالاً یادشان بیاید که این دست مبالغهها و حمایتهای بیدریغ از تولید داخلی چه بلایی بر سر بازیهای ویدیویی و اعتماد مخاطبینش به آن آورد. ایلیا راستش را بخواهید بهترین کمیک دنیا نیست. حتی به سختی میتوان تصور کرد که ایلیا توان آن را داشته باشد تا بتواند با کمیکهای روز دنیا رقابت کند. اما اشتباه نکنید. اینها را نگفتم که بگویم ایلیا کمیک بدی است. برعکس، ایلیا کمیک خوبی است. اما پیش از هر چیز لازم دیدم که سطح توقعمان را کمی از توانایی و بضاعت خود تنظیم کنیم.
ابتدای تاریخ کمیک ایرانی را اگر از کمیک رستم و اسفندیار نوشته و طراحی سیروس راد در نظر بگیریم امروز قریب به چهل سال از شروع آن میگذرد. کمیک ایرانی که در طی این سالها فراز و فرود آن چنانی را تجربه نکرده است حیاتش را در طی این سالها بیشتر مدیون تلاشهای فردی و شخصی افراد علاقهمند و با ذوقی بوده که آتش این رسانه و هنر را زنده نگه داشتهاند.
آخرین ویرایش توسط مدیر: