L
Lidiya
مهمان
?نگرش ذرهبینی?
نگاه نازکبین و نگرش ذرهبینی به پدیدهها و جهان، حاصل ذوق سادهنگر وعامیانه در این عهد است. شاعر به جای توصیف چشماندازهای گسترده طبیعی یا نشان دادن حقایق بزرگ، جهان آرمانی خود را در امور ظریف و روابط خیالی میان اجزا مییابد. مضمون غریب عبارت از همین روابط ادعایی و ناشناخته است. نگاه شاعر به شیء باریکبینانه است و به شیوهای ذرهبینی بر شیء و درونه نازک آن متمرکز میشود؛ مثلا شاعر موی قلم نقاش را از سایه مژه مور میسازد:
ز سایه مژه مور بسته بود قلم
چو میکشید مصور دهان تنگ تو را
خیال او جنبش مژگان چشم مور را میبیند و صدای پریدن رنگ را میشنود.
نگاه نازکبین و نگرش ذرهبینی به پدیدهها و جهان، حاصل ذوق سادهنگر وعامیانه در این عهد است. شاعر به جای توصیف چشماندازهای گسترده طبیعی یا نشان دادن حقایق بزرگ، جهان آرمانی خود را در امور ظریف و روابط خیالی میان اجزا مییابد. مضمون غریب عبارت از همین روابط ادعایی و ناشناخته است. نگاه شاعر به شیء باریکبینانه است و به شیوهای ذرهبینی بر شیء و درونه نازک آن متمرکز میشود؛ مثلا شاعر موی قلم نقاش را از سایه مژه مور میسازد:
ز سایه مژه مور بسته بود قلم
چو میکشید مصور دهان تنگ تو را
خیال او جنبش مژگان چشم مور را میبیند و صدای پریدن رنگ را میشنود.
آخرین ویرایش: