تازه چه خبر

انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

با خواندن و نوشتن رشد کنید,به آینده متفاوتی فکر کنید که بیشتر از حالا با خواندن و نوشتن می‌گذرد.در کوچه پس کوچه‌های هفت شهر نوشتن با کافه نویسندگان باشید

آموزشی مطالب آموزش خوانندگی (اختصاصی)

معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,965
59,518
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
به کمک این بسته فوق العاده، سلفژ را بصورت اصولی، حرفه ای و سریع (بدون نیاز به کلاس) بیاموزید!
رو زمین شنا میریم وقتی میایم بالا نفس میگیریم و وقتی میایم پایین با (هو )ول میکنیم (دقت باشین هر چقدر این حرکت رو آهسته تر انجام دهید نتیجش بهتره یه حوله یا لباس را اتو کنید تا گرم شود و آن را تا کنید دراز بکشید بزارید رو دهانتان و با (ها )و (هِه )نفس را بیرون دهید با ریتم یه آهنگ در یه قسمت راه روید طوری که هر قدم با ریتم باشد (خجالت هم نکشید اگر در خیابان این کارو کردید) با ریتم آهنگ در یه قسمت راه روید و با هر قدم پا سریع نفس گیری کنید ) متر۱۵۱ وقتی در خیابان راه میروید سعی کنید تا فاصله ای نفس خود را حبس کنید مثلا از دم خانه تا سوپر مارکت سر کوچه (حداقل لطفا با این تمرینات طرف دود نروید (دخانیات) بر روی زمین دراز بکشید پاهارو با هم جفت کنید و دستهارو بزارید کنار پاهاتون تا جایی که میتوانید از طریق بینی نفس بکشید (با قدرت ) وقتی نفس مسگسرسد حتما دقت داشته باشید که این نفس باید بره در داخل شکم طوری که شکم باد کنه اگر نفس در داخل ســینه بره اشتباه است و نفس کم میارید حالا وقتی نفس را در شکم حبس کردید با کلمه (ها )نفس را از ته گلو ولی میکنید طوری که حنجره بلرزه و وسط قفسه ســینه هم شروع به لرزیدن کنه.
نفس میگیریم با (ها )ول میکنیم

نفس میگیریم با (سی )ول میکنیم

نفس میگیریم با (هِه )ول میکنیم

نفس میگیریم با (هی )ول میکنیم

نفس میگیریم با (هو )ول میکنیم

حداقل هر کدوم از این نفس گیری ها روزی ۱۰ بار تمرین شود
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,965
59,518
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
چگونه خواننده خوبی شویم؟
خب دوستانی که آواز خوانی را شروع کرده اند دوست دارند بدانند که چگونه و با چه اصولی آواز را شروع کنند.باید بدانید که چگونه میتوانید خواننده خوبی باشید

پیدا کردن جای درست صدای هنرجو

بسیاری از خوانندگان دارای صدای خوب و مطبوعی هستند اما به علت اینکه از جای نادرست شروع به خواندن میکنند ،به اصطلاح مایه را بالا و یا پایین میگیرند آوازشان ناخوشایند میگردد،بنابراین استاد وظیفه دارد بهترین جای صدای هنرجو را تشخیص داده و به وی متذکر شود. لازم به ذکر است که وسعت صدا و دامنه صوتی با تمرینات مداوم قابل رشد و بهبودی است
تنفس صحیح و به موقع

تمرین های زیادی برای نفس گیری و ازدیاد نفس و جود دارد که در کلاس های آواز باید به آن پرداخت ،اما با وجود همه این تمرینات باید به ۲ نکته اساسی توجه گردد:۱-نداشتن استرس وحالت عصبی در خواندن وشل ورها بودن کامل عضلات در زمان خوانندگی۲-تخلیه نفس به آرامی و خرد خرد در هنگام آوازخوانی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,965
59,518
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
بیرون دادن صدا به شکل صحیح

این قسمت بی شک یکی از مهمترین قسمتهاست که باید در کلاس آواز بدان پرداخته شود.به طور کلی در موسیقی هدف نهایی این است که نوازنده و یا خواننده بهترین و مطبوع ترین صدا را از ساز وحنجره خود تولید کنند.ذکر این نکته ضروری است که تکنیک های ارایه بیرون دادن صدا در خوانندگی موسیقی ایرانی تفاوت آشکاری با موسیقی غربی دارد
تمرین های صدا سازی ،تحریر ،غلت

با توجه به موارد بالا وآگاهی واشراف به آن مراحل وقت آن میرسد که به تمرین های گسترده ای از صداسازی در منطقه بم ، وسط و اوج صدا بپردازیم وبا پرورش صدا ی هنر جو دامنه صوتی و حجم صدای وی تقویت و وسعت پیدا کند.همچنین تحریر یا همان چهچه زدن که اصواتی همانند صدای قناری ، بلبل ویا مرغ مینا است ،مبحث جداگانه ایست و دغدغه بسیاری از هنرجویان است.تمرین های ویژه ای دارد .که در کلاس آواز به آن میپردازیم وپس از مدتی که هنرجو تحریر زدن را آموخت به تنوع تحریر و جمله های متنوع تحریری و همچنین غلت ها و تکیه ها که با چهچه زدن تفاوت دارد می پردازیم.
یادگیری دستگاه ها و آوازهای ایرانی

حال زمان یادگیری دستگاه ها و ردیف های آوازی موسیقی ایرانی است .ناگفته نماند که برای آنکه هنرجو تنها تمرینهای خشک و سنگین بالا را نداشته باشد ، در حین آموزش مراحل فوق با گوشه های و ردیف های آوازی به صورت اجمالی و مقدماتی آشناشده و زمانی که به این مرحله رسید آموزش های پیشرفته و تکمیلی را خواهد گذراند
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,965
59,518
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
آموزش تصانیف زیبای قدیمی وجدید

ضمن آموزش آواز ، تصنیف خوانی و یا ترانه خوانی اهمیت یه سزایی داشته ،به ویژه آنکه امروزه مردم توجه بیشتری به تصنیف خواندن دارند.در آموزش تصنیف به ریتم توجه ویژه ای خواهیم داشت.همچنین با توجه به اینکه تصانیف قدیمی و جدید هر کدام ظرایف و زیبایی های مخصوص به خود را دارند به هر دو مورد به صورت جدی خواهیم پرداخت

آموزش انواع مرکب خوانی

آموزش مرکب خوانی یا مد گردی در موسیقی ایرانی زمانی تحقق یافته و معنی دارد که هنرجوی آواز همه گوشه های آوازی موسیقی ایرانی را آموخته باشد.

تحلیل آواز بزرگان و شناخت سبک های مختلف اساتید

معظلی که امروزه دامن موسیقی ایرانی به ویژه آواز خوانی را گرفته تقلید است .و یکی از بهترین راه های علاج این مشکل آشنایی با شیوه اساتید بزرگ آواز است..ضمن آنکه شناخت سبک آواز خوانان بزرگ باعث میشود تااز خرمن هر استاد خوشه ای بچینیم و به تنوع در آواز خوانی برسیم

بداهه خوانی و طراحی آواز

در نهایت و با گذراندن همه مراحل فوق آوازخوان باید بتواند به مرحله ای برسد که وقتی یک غزل به او میدهند به صورت زنده و در لحظه آوازی درست و زیبا بر روی آن بخواند.لازمه این امر غیر از گذراندن موار فوق الذکر تجربه زیاد وتسلط بر شعر میباشد.همچنین خواننده باید به مرحله ای برسدکه بتواند طراحی آواز کند یعنی طوری گوشه ها را اجرا کند و شعر را جمله بندی کند که قبل از آن سابقه نداشته باشد و مختص او باشد .البته به نظر سازی ها رسیدن به این مراحل رنج و زمان بسیاری می طلبد
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,965
59,518
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
میخواهیم به شما آموزش دهیم که چگونه نت های موسیقی را بخوانید و بنویسید.همه کسانی که قصد نوازندگی و خوانندگی یا تنظیم و… در حوزه موسیقی را دارند میبایست سلفژ را بیاموزند.

سلفژ یک اصطلاح فرانسوی است که به خواندن و نوشتن نت های موسیقی گفته میشود. از آنجایی که موسیقی زبان است بنابراین باید بتوانیم مانند زبان مادری آنرا بخوانیم وبنویسیم. سلفژ درسی است که نوازندگان ، خوانندگان ،آهنگسازان ،تنظیم کنندگان ، رهبران ارکستر و حتی بازیگران به آموختن آن نیاز دارند.در سلفژ ۳ مبحث بطور جداگانه آموزش داده میشود.۱-صدا خوانی یا کانتاتی : به‌معنی خواندن صدا و فرکانس نت‌ها به‌شکل صحیح و دقیق است. در این درس، هنرجو این توانایی را پیدا می‌کند که صدای هر نت دقیقاً آن‌گونه که هست بخواند؛ یعنی به‌طوری‌که اگر نتِ “دو” به‌همراه پیانو خوانده شود، صدایی که از حنجرۀ فرد خارج می‌شود دقیقاً با پیانو یکسان است. درنهایت، هنرجو در این درس توانایی خواندن انواع نت را به‌طور دقیق و در گام‌های مختلف پیدا می‌کند. ۲- وزن خوانی یا پارلاتی : در این قسمت شما کشش زمانی نت ها و ریتم یک قطعه موسیقی را اجرا میکنید.ریتم یکی از عناصر مهم در هر هنری میباشد و معانی خاص خود را در آن هنر دارد.در خوانندگی شما باید درک درستی از یک ریتم ۴/۴ یا ۳/۴ و … داشته باشد و بتوانید یک ترانه را از نظر کشش ها در قسمت های مساوی تقسیم کنید
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,965
59,518
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
بعنوان بازیگر باید بتوانید ریتم را هم در بیان و هم در بدن با توجه به موقعیت نمایش تغییر دهید تا بیننده دچار یکنواختی و کسالت در اجرای شما نشود. بازیگرانی که ریتم خوانی موسیقی را میدانند ، درک بسیار ملموس تری از ریتم خواهند داشت و نسبت به بازیگران ناآشنا با موسیقی توانایی بسیار بالاتری در اجرا دارند. ۳- دیکته موسیقی : در این بخش شما هر صدایی را که میشنوید باید نت آن را تشخیص دهید و ریتم نت های متوالی را یاد داشت کنید.این یک تخصص بسیار جذاب برای موزیسین هاست.

علم سلفژ در موسیقی
به‌طور خلاصه، خواندن نوشتن نت‌های موسیقی را که اغلب با آموزش تئوریک همراه است «سلفژ» می‌گوییم. سه رُکن اساسی را می‌توان در آن تفکیک نمود که عبارتند از: خواندن (نت خوانی) نوشتن (دیکتهٔ موسیقی) تئوری موسیقی که مفهوم سلفژ را می‌توان به مورد اول نزدیک‌تر دانست. سلفژ از دروس مهم و همیشگی هنرستان‌ها، دانشگاه‌ها و کنسرواتورهای موسیقی دنیاست و تمام نوازندگان، خوانندگان، آهنگ‌سازان، تنظیم‌کنندگان موسیقی و رهبران ارکستر و تمام فعالان عرصهٔ موسیقی باید تسلط کامل برروی این درس داشته‌باشند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,965
59,518
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
تقسیمات صدای انسان
۱- سوپرانو :صدای زیر زنانه
۲-متسو سوپرانو : صدای متوسط زنانه
۳-کنترالتو : صدای بم زنانه
۴- تنور : صدای زیر مردانه
۵- باریتون : صدای بم یا صدای متوسط مردانه
۶- باس : صدای بم مردانه و بهترین صدای مردانه

بقیه مطالب مرتبط با: آموزش سلفژ

در سلفژ سه مبحث به‌طور متناوب و جداگانه آموزش داده می‌شوند:
صداخوانی (به ایتالیایی: cantati) (کانتاتی)
وزن‌خوانی (به ایتالیایی: parlati) (پارلاتی)
دیکتهٔ موسیقی (به انگلیسی: music dictation)

۱- کانتاتی cantati (صداخوانی):

کانتاتی به‌معنی خواندن صدا و فرکانس نت‌ها به‌شکل صحیح و دقیق است. در این درس، هنرجو این توانایی را پیدا می‌کند که صدای هر نت دقیقاً آن‌گونه که هست بخواند؛ یعنی به‌طوری‌که اگر نتِ «دو» به‌همراه پیانو خوانده شود، صدایی که از حنجرهٔ فرد خارج می‌شود دقیقاً با پیانو یکسان است. درنهایت، هنرجو در این درس توانایی خواندن انواع نت را به‌طور دقیق و در گام‌های مختلف پیدا می‌کند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,965
59,518
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
۲۰ تمرین کاربردی در نوازندگی (به قلم اساتید)
– یک جلسه تمرین در چه صورتی می تواند موثر باشد

بایستی به گونه ای باشد که اولا در آن تمرکز وجود داشته باشد دوم اینکه هدفمند باشد و نکته سوم اینکه وقت مناسبی داشته باشد. نوازنده باید بتواند تمرکز کند و حواس خود را جمع نوازندگی کند، کنترل بدنش را داشته باشد(طرز نشستن – طرز ساز دست گرفتن – فرم انگشت گذاری) برای ایجاد تمرکز بایستی Meditation کند و بوسیله خود هیپنوتیزم ذهن خود را در هنگام تمرین متمرکز نماید. یکسری اتودهای کوچکی هستند که نوازنده در ابتدا جهت دست گرمی میتواند انجام دهد ولی به استراحت بین تمرینها نیز بایستی توجه شود یعنی پس از ۱۰ دقیقه اتود زدن ۲ دقیقه استراحت داشته باشیم. استراحت در موسیقی بگونه ای است که دستها بصورت آویزان قرار می گیرد تا خون کاملا جریان پیدا کند. نوازنده برای موفق شدن باید ورزش کند تا همیشه بدنی آماده داشته باشد و دچار دردهای مزمن ستون فقرات و مفاصل نگردد.

– میزان های یک قطعه را چگونه می شود تمرین کرد
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,965
59,518
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
نظریه های زیادی در دنیا برای این کار داده شده است ولی اعتقاد من این است که مثلا اگر نوازنده بخواهد در میزان دوم مشکلش را حل نماید (به شرطی که تکنیک خاصی نداشته باشد مثل یک پاساژ که باید جداگانه تمرین شود) بایستی از میزان اول دوباره تمرین را تکرار کرد وبرای میزان سوم نیز میزان اول ، دوم و سوم را تمرین نماییم. چنانچه در میزان دوم اشکالی وجود داشته باشد مجوز رفتن به میزان سوم را به خود ندهیم زیرا در این صورت به شکل یک دید کلی به قطعه نگاه خواهد شد و در کل یک قطعه اجرا می شود ولی در جزئیات آن اشکال وجود دارد.

– عوامل گرفتن سرعت در نوازنده چیست و قطعات سرعتی را چگونه باید تمرین کرد

قبل از هر چیز این را بگویم که یک نوازنده خوب حتما نوازنده ای نیست که سرعتش زیاد باشد. ۷ عامل نشان دهنده توانایی یک نوازنده می باشد که یکی از آنها سرعت است.از عوامل بالا بردن سرعت در نوازنده در درجه اول ورزش میباشد. بایستی بدن سالمی داشته باشد و هیچگونه اعتیادی به مواد مخـ ـدر و سیگار نداشته باشد.
دارای تغذیه و خواب مناسبی باشد. حرکات ورزشی را فقط در حد آمادگی و قوی کردن عضلات انجام دهد و از فشار آوردن بیش از حد بپرهیزد.بعد نوبت به تمرین موسیقی می رسد مانند زدن اتودها و گامها به این صورت که از سرعت کم به زیاد و هر روز تمرین شود. در جلسات تمرین بخشی را به تمرینات سرعتی اختصاص دهیم زیرا سرعت به آرامی اتفاق می افتد و در طول سالها نوازندگی یک نوازنده سرعتی خواهد شد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,965
59,518
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
– آیا اتود و قطعه را می توان با هم تمرین کرد

معمولا برنامه مناسب تمرین موسیقی برنامه ای است که چندین اتود و چندین قطعه را با هم در طول روز انجام داد ولی استراحت ۲ الی ۵ دقیقه بین آنها را رعایت کرد. اگر شما یک قطعه را تمرین کنید تکنیک شما رشد سرطانی پیدا می کند از یک جهت قوی می شود و از جهات دیگر فراموش خواهد شد. تمرین خوب تمرینی است که در بر گیرنده تمامی تکنیک هایی باشد که نوازنده در آن سطح به آن نیاز دارد شامل پاساژ ، گام ، اتود و … اگر نوازنده در سطح عالی و ممتاز باشد به اعتقاد بنده بایستی پس از تمرینات خشک موسیقی همه چیز را فراموش کرده و ذهن را آزاد بگذارد و حداقل یک ساعت بداهه نوازی کند تا اینکه این تمرینات و اتودها باعث انجماد ذهن و رشد نکردن قوه خلاقیت او نشود. آزمون و خطا ها به اندازه اتودها در نوازندگی مهم هستند. نوازندگانی که ساز آنها لهجه خاص خودشان را دارد کسانی هستند که اهل آزمون و خطا بوده و با سازشان زیاد پرواز کرده اند و کم کم شخصیت خود را پیدا نموده اند.

– نظر شما در مورد ضبط کردن تمرینات از دست استاد
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Who has read this thread (Total: 0) View details

بالا