- Apr
- 2,540
- 4,887
- 223
- 20
- وضعیت پروفایل
- کاشکی بد نشود آخر این قصهی بد...
گزارش همشهری درباره طرحی که از مردم گرفته تا فرمانده مقابله با کرونای پایتخت با آن مخالفند اما به دلایل نامعلوم لغو نمیشود.
۱۱ ماه پیش، از نردبان موج سوم کرونا که بالا میرفتیم، ستاد ملی مقابله با کرونا طرح منع تردد شبانه را تصویب کرد؛ طرحی که قرار بود بعد از فروکشکردن موج سوم و چهارم کرونا در کشور برداشته شود اما این روزها با کمشدن تب و تاب موج پنجم همچنان به حیات خود ادامه میدهد. آنهم در روزهایی که در تالارهای پذیرایی، مراکز گردشگری و مهدکودکها و حتی مدارس و کلاسهای درس دوباره باز شده است، این قانون سفت و سخت اجرا میشود و طبق اعلام پلیس راهور، تا اطلاع بعدی خبری از لغو آن نیست.
جریمههای چراغ خاموش
اولین شب آذر ۱۳۹۹ بود که خیابانها ناگهان تهی از ماشین، موتورسیکلت، وانت و کامیون و...شد. رانندههایی که این قانون را نادیده میگرفتند، میدانستند که قطعا ۲۰۰هزار تومان جریمه میشوند، بهخاطر همین میزان تردد در شهرها بهشدت کاهش پیدا کرده بود و خیابانها هرشب رأس ساعت۹ در سکوتی ممتد فرو میرفت. از ۱۱ ماه پیش تاکنون، تنها تغییر ایجادشده در این طرح، زمان اجرای آن بود که به ۲۲ تا ۳ صبح تبدیل شد. شهرهای بزرگ بعد از تصویب و اجرای این طرح ۳پیک کرونای دیگر را پشت سر گذاشتند و چندباری از قرمز به نارنجی و زرد و حتی سبز تغییر رنگ دادند.
تا اینجای کار کمتر کسی نسبت به منع تردد شبانه اعتراضی میکرد و خواهان لغو آن بود اما در ابتدای پاییز امسال که ۷۶درصد گروه هدف در شهرهای بزرگ مانند تهران واکسینه شدند، دورکاری ادارهها لغو شد، ساعات کار فروشگاهها و رستورانها افزایش پیدا کرد و حتی تالارهای عروسی باز شد، مردم نسبت به تشدید لغو منع تردد شبانه معترض شدند و برایشان سؤال شد که چرا ستاد ملی مقابله با کرونا همین یک طرح را نگه داشته و حاضر به لغو آن نیست.
«تاکنون هیچ مصوبهای از ستاد ملی مقابله با کرونا برای لغو ممنوعیت شبانه به پلیس راهور ابلاغ نشده است.» این تنها پاسخی است که رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا درباره چرایی لغونکردن طرح منع تردد شبانه میدهد. بهگفته سرهنگ احمد شیرانی، تنها در تعطیلات ۶ روزه مرداد ۱۳۹۹، ۶۰۰ هزار خودرو در کشور جریمه شدند که البته جریمه منع تردد بینشهری را هم شامل میشد.
کار طرح منع تردد شبانه به جایی رسیده است که روز گذشته علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران در جلسه این ستاد گفت: دیگر طرح ممنوعیت تردد شبانه تأثیری در کنترل بیماری و کاهش تجمعات خانوادگی ندارد و به ستاد ملی کرونا پیشنهاد میکنیم این طرح در پایتخت لغو شود. او گفته است: شکل تردد شبانه در ۶ ماهه دوم سال تغییر پیدا میکند و ساعتهای انتهایی شب خلوتتر است و ساعات ابتدایی شلوغتر شده و از سوی دیگر محدودیت منع تردد شبانه در کاهش تجمعات خانوادگی تأثیر نداشته است.
زالی ادامه داد: این موضوع حجم کار زیادی به ناجا تحمیل کرده است و زمانی تصویب شد که واکسیناسیون در کار نبود اما امروز طرح واکسیناسیون در حال اجراست و به همین منظور این محدودیت کاربردی ندارد. استاندار تهران هم روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونای استان تهران گفت که طرح منع تردد شبانه کارایی لازم را ندارد و پیشنهاد حذف آن را به ستاد ملی مقابله با کرونا خواهیم داد.
بسیاری از شهروندان با استدلال این که برای آنها در این ۱۱ماه پیامک جریمه نیامده، با خیالی آسوده در معابر تردد میکنند، غافل از اینکه تنها از طریق استعلام اینترنتی میتوان فهمید که چقدر بابت آن جریمه شدهاند. «مریم مولایی» از شهروندان تهران است که قانون منع تردد شبانه در تهران تاکنون ۴ میلیون تومان جریمه روی دستش گذاشته؛ جریمهای که چراغخاموش و بیصدا به نامش زده شده است. او میگوید: «تنها پیامی که برای منع تردد شبانه دریافت کردم، پیامک اخطار بود. اما وقتی خلافی خودرو را گرفتم متوجه شدم ۴ میلیون تومان برای تردد در معابر شهر جریمه شدهام و از آن بیخبر بودم. بعدا متوجه شدم بسیاری از اطرافیان دیگرم هم در همین دام افتاده و با تصور این که دیگر جریمه نمیشوند در سطح شهر تردد داشتند.»
باعث بیاحترامی به قوانین شدند
هرچقدر مردم در ماههای ابتدایی در رعایت قانون منع تردد شبانه سنگ تمام گذاشتند، رفته رفته تمکین آنها به قانون کمرنگ شد و با روشهای مختلف وارد معابر عمومی شدند. بسیاری با پوشاندن پلاک یا مخدوش کردن آن، بعضی با تردد در معابری که دوربین طرح ترافیک ندارد، برخی با عضو شدن در خودروهای اینترنتی و انواع و اقسام روشهای دیگر.
۱۱ ماه پیش، از نردبان موج سوم کرونا که بالا میرفتیم، ستاد ملی مقابله با کرونا طرح منع تردد شبانه را تصویب کرد؛ طرحی که قرار بود بعد از فروکشکردن موج سوم و چهارم کرونا در کشور برداشته شود اما این روزها با کمشدن تب و تاب موج پنجم همچنان به حیات خود ادامه میدهد. آنهم در روزهایی که در تالارهای پذیرایی، مراکز گردشگری و مهدکودکها و حتی مدارس و کلاسهای درس دوباره باز شده است، این قانون سفت و سخت اجرا میشود و طبق اعلام پلیس راهور، تا اطلاع بعدی خبری از لغو آن نیست.
جریمههای چراغ خاموش
اولین شب آذر ۱۳۹۹ بود که خیابانها ناگهان تهی از ماشین، موتورسیکلت، وانت و کامیون و...شد. رانندههایی که این قانون را نادیده میگرفتند، میدانستند که قطعا ۲۰۰هزار تومان جریمه میشوند، بهخاطر همین میزان تردد در شهرها بهشدت کاهش پیدا کرده بود و خیابانها هرشب رأس ساعت۹ در سکوتی ممتد فرو میرفت. از ۱۱ ماه پیش تاکنون، تنها تغییر ایجادشده در این طرح، زمان اجرای آن بود که به ۲۲ تا ۳ صبح تبدیل شد. شهرهای بزرگ بعد از تصویب و اجرای این طرح ۳پیک کرونای دیگر را پشت سر گذاشتند و چندباری از قرمز به نارنجی و زرد و حتی سبز تغییر رنگ دادند.
تا اینجای کار کمتر کسی نسبت به منع تردد شبانه اعتراضی میکرد و خواهان لغو آن بود اما در ابتدای پاییز امسال که ۷۶درصد گروه هدف در شهرهای بزرگ مانند تهران واکسینه شدند، دورکاری ادارهها لغو شد، ساعات کار فروشگاهها و رستورانها افزایش پیدا کرد و حتی تالارهای عروسی باز شد، مردم نسبت به تشدید لغو منع تردد شبانه معترض شدند و برایشان سؤال شد که چرا ستاد ملی مقابله با کرونا همین یک طرح را نگه داشته و حاضر به لغو آن نیست.
«تاکنون هیچ مصوبهای از ستاد ملی مقابله با کرونا برای لغو ممنوعیت شبانه به پلیس راهور ابلاغ نشده است.» این تنها پاسخی است که رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا درباره چرایی لغونکردن طرح منع تردد شبانه میدهد. بهگفته سرهنگ احمد شیرانی، تنها در تعطیلات ۶ روزه مرداد ۱۳۹۹، ۶۰۰ هزار خودرو در کشور جریمه شدند که البته جریمه منع تردد بینشهری را هم شامل میشد.
کار طرح منع تردد شبانه به جایی رسیده است که روز گذشته علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران در جلسه این ستاد گفت: دیگر طرح ممنوعیت تردد شبانه تأثیری در کنترل بیماری و کاهش تجمعات خانوادگی ندارد و به ستاد ملی کرونا پیشنهاد میکنیم این طرح در پایتخت لغو شود. او گفته است: شکل تردد شبانه در ۶ ماهه دوم سال تغییر پیدا میکند و ساعتهای انتهایی شب خلوتتر است و ساعات ابتدایی شلوغتر شده و از سوی دیگر محدودیت منع تردد شبانه در کاهش تجمعات خانوادگی تأثیر نداشته است.
زالی ادامه داد: این موضوع حجم کار زیادی به ناجا تحمیل کرده است و زمانی تصویب شد که واکسیناسیون در کار نبود اما امروز طرح واکسیناسیون در حال اجراست و به همین منظور این محدودیت کاربردی ندارد. استاندار تهران هم روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونای استان تهران گفت که طرح منع تردد شبانه کارایی لازم را ندارد و پیشنهاد حذف آن را به ستاد ملی مقابله با کرونا خواهیم داد.
بسیاری از شهروندان با استدلال این که برای آنها در این ۱۱ماه پیامک جریمه نیامده، با خیالی آسوده در معابر تردد میکنند، غافل از اینکه تنها از طریق استعلام اینترنتی میتوان فهمید که چقدر بابت آن جریمه شدهاند. «مریم مولایی» از شهروندان تهران است که قانون منع تردد شبانه در تهران تاکنون ۴ میلیون تومان جریمه روی دستش گذاشته؛ جریمهای که چراغخاموش و بیصدا به نامش زده شده است. او میگوید: «تنها پیامی که برای منع تردد شبانه دریافت کردم، پیامک اخطار بود. اما وقتی خلافی خودرو را گرفتم متوجه شدم ۴ میلیون تومان برای تردد در معابر شهر جریمه شدهام و از آن بیخبر بودم. بعدا متوجه شدم بسیاری از اطرافیان دیگرم هم در همین دام افتاده و با تصور این که دیگر جریمه نمیشوند در سطح شهر تردد داشتند.»
باعث بیاحترامی به قوانین شدند
هرچقدر مردم در ماههای ابتدایی در رعایت قانون منع تردد شبانه سنگ تمام گذاشتند، رفته رفته تمکین آنها به قانون کمرنگ شد و با روشهای مختلف وارد معابر عمومی شدند. بسیاری با پوشاندن پلاک یا مخدوش کردن آن، بعضی با تردد در معابری که دوربین طرح ترافیک ندارد، برخی با عضو شدن در خودروهای اینترنتی و انواع و اقسام روشهای دیگر.
آخرین ویرایش توسط مدیر: