تازه چه خبر

انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

با خواندن و نوشتن رشد کنید,به آینده متفاوتی فکر کنید که بیشتر از حالا با خواندن و نوشتن می‌گذرد.در کوچه پس کوچه‌های هفت شهر نوشتن با کافه نویسندگان باشید

نقد و بررسی نقد کتاب وصیت‌‌نامه‌ای برای جوانه‌ها | .:مریــم:. کاربر انجمن‌ کافه نویسندگان

  • شروع کننده موضوع جُمانه
  • تاریخ شروع
  • بازدیدها 305
  • پاسخ ها 4
وضعیت
موضوع بسته شده است.
گوینده انجمن
گوینده انجمن
مدیر بازنشسته
Apr
1,175
11,645
169
TehRan
92613_c206cb54a9ed079c128cf2506ff99f1a.png

با سلام؛
نویسنده ارجمند، کتاب شما طبق اصول اصلی نقد کتاب، نقد شده است.

⚜ منتقد کتاب شما: @Galaxy

?️خواهشمندیم قبل از قراردادن نقدنامه در این تاپیک، پستی ارسال نفرمایید.?️

?️این تاپیک برای نظردهی نویسنده به مدت یک‌هفته باز خواهد ماند.?️

?️لطفاً به نکات گفته شده توسط منتقد توجه نمایید. در صورت بی‌توجهی دیگر اثری از نویسنده نقد نمی‌شود.?️

قلم‌تان مانا?
تیم نقد تالار نگارش کتاب

?
 
آخرین ویرایش:
گوینده انجمن
گوینده انجمن
مدیر بازنشسته
Apr
1,175
11,645
169
TehRan

92191_d42679334371263cb046e5ee486e5f3d.png


⚜شناسه اثر⚜
نام کتاب: وصیت‌نامه‌ای برای جوانه‌ها
نویسنده: @.:مریــم:.
موضوع کتاب: یادداشت‌ها، نامه‌نویسی
گروه سنی: نوجوانان، جوانان، بزرگسالان

لینک اثر
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
گوینده انجمن
گوینده انجمن
مدیر بازنشسته
Apr
1,175
11,645
169
TehRan
?عنوان: وصیت‌نامه‌ای برای جوانه‌ها

?کلیشه‌ی نام:
کلیشه در نام تاحدودی آشکار می‌باشد؛ ولی ترکیب واژه‌های پراستفاده نامی نو را رقم زده است.
?انتخاب نام نسبت به مفهوم اثر و هم‌خوانی نام با سبک:
انتخاب نام نسبت به مفهوم اثر و هم‌خوانی با سبک، نقش مهمی در نوشتن و کیفیت کتاب دارد که در خوشبختانه نویسنده در این بخش تاحدودی به خوبی عمل کرده است.
?مفهوم نام:
کتاب وصیت‌نامه‌ای برای جوانه‌ها، از مفهوم و معنی خوبی برخوردار است. نویسنده با انتخاب این نام سعی کرده است؛ به خوانندگان نشان دهد که هدف‌اش از نوشتن این اثر، این است که توصیه‌ها و پندهایی را به آن‌ها بیاموزد تا دیگر مجبور نباشند راه‌هایی که او تجربه کرده است را بروند و شکست بخورند. می‌شود به نویسنده برای این انتخاب هوشمندانه تبریک گفت.
?اندازه‌ی نام:
نام نسبتاً اندازه‌ی خوب و مناسبی را در خود جای داده. { وصیت‌نامه‌ای برای جوانه‌ها } یک‌اسم چهارحرفی بدون احتساب نشانه‌های جمع، از اندازه‌ای ایده‌آل برخوردار است؛ امّا بهتر است که نام یک‌اثر مختصر و مفید باشد.

?خلاصه و مقدمه

?بررسی کلیشه:
استفاده از احساسات، فضاسازی مناسب و غیره باعث شده که در این بخش کلیشه‌ای دیده نشود.
?مربوط بودن این دو مبحث به سبک:
شباهتی در این بخش دیده نمی‌شود.
?گیرا بودن خلاصه‌ی اثر جهت جذب خواننده:
در خلاصه‌ی کتاب، اثری از توضیحات ریز و درشت جهت جذب مخاطب دیده نمی‌شود. در این قسمت، بیشتر توضیحاتی ثبت شده و صحنه‌هایی به قلم درآمده است.
خلاصه‌ی اثر به منظور متنی‌ست که توضیحات کلی درباره‌ی سبک نگارش اثر، موضوع کتاب جهت آشنایی خواننده با کتاب نوشته می‌شود.
?زیبایی مقدمه:
مقدمه جذابیت و گیرایی خاصی را در خود جای داده است. نوشتن متنی داستانی در این بخش باعث شده تا خواننده جذب شود که داستان کسی که این کتاب را می‌نویسد چیست. با این‌که این مقدمه به سبک کتاب مربوط نمی‌شود؛ امّا جذابیت آن باعث شده تا بر روی مشکلات دیگر چشم‌پوشی کرد.

?نگارش

?جمله‌بندی صحیح:
نویسنده، تمام تلاش خود را کرده تا تمامی جملات در سطح مطلوب و درست باشند. می‌توان گفت تا حدودی در این بخش موفق بوده؛ امّا نیازمند تلاش و دقت بیشتری در این بخش جهت درستی جملات می‌باشد.
?دایره‌لغات خوب و انتخاب درست واژگان:
دایره‌لغات نسبتاً بالای نویسنده، جزء پوئن مثبت اثر است؛ اما بی‌توجی‌ای که در این بخش شده این است که نویسنده لغاتی که در سطح قلم و در سطح کتاب نمی‌باشد را استفاده کرده است. یعنی لغاتی مدنظر وی بوده که سطح پایین‌تر نسبت به قلم و توقع خواننده دارد. با این حال نویسنده از دایره‌لغاتی بالا برخوردار است.
?قوت قلم:
با قاطعیت تمام می‌توان گفت که نویسنده استعداد خوبی در نوشتن دارد؛ امّا چیزی که باعث می‌شود کمی ضعف در کتاب باشد؛ استفاده از لغاتی سطح پایین و اشتباه انتخاب لغات نسبت به معنی‌ست. این قسمت کار و تلاش‌‌های نویسنده را خر*اب کرده است.
?نگاهِ کلی به ویراستاری:
کتاب، نیازمند به یک ویراستاری اساسی‌ست.

?سبک

?هم‌خوانی سبک با محتوا:
سبک با محتوا تا حدودی هم‌خوان می‌باشد و نکته‌ی حائز اهمیت این بخش این است که بهتر بود کمی بیشتر به این بخش توجه می‌شد. به‌طور مثال، با این‌که دوشخص را یک‌نفر هدایت می‌کرد (درون فکر یک‌نفر)، باز عاشقانه‌ای ظریف در آن دیده می‌شد که سبک را تغییر می‌داد. با این حال، سبک انتخابی، تا حدودی مناسب می‌باشد.
?ترتیب سبک:
در کتاب، رمان، دلنوشته و... ترکیب سبک، موردی‌ست که اهمیت ویژه‌ای دارد. یعنی این‌که در بخش شناسه‌ی اثر، طبق ترکیب سبکی که در اثر پررنگ‌تر است، سبک‌ها نوشته شود.
در این اثر، سبک‌ها به‌طور درست در جای خود قرار گرفته‌اند.
?بررسی تبحر نویسنده در سبک:
نویسنده‌ی کتاب، سبکی کاملاً درست را طبق توانایی‌های خود انتخاب نموده و آن را نگارش کرده است و به آن، به خوبی پرداخته است.

?محتوای کلی(شروع، میانه):

?شروع جذاب اثر
?میانه‌ی پربار کار

[شامل این اثر نمی‌شود]

?سخن و توصیه‌ی منتقد:

?نکات اضافی:
-
?توصیه:
بر روی بخش خلاصه کمی کار کنید.
سعی کنید جملات‌تان را پربارتر و صحیح‌تر نویسید.
از واژه‌هایی درست استفاده نمایید.

|با آرزوی موفقیت|
ملیکا‌.کاف
 
آخرین ویرایش:
مدیر تالار ترجمه
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
گرافیست انجمن
Nov
2,359
20,091
193
20
خم یک کوچه?
وضعیت پروفایل
-پس زخم‌هامان چه؟ - نور از محل این زخم‌ها وارد می‌شود!
سلام و عرض خسته نباشید.
?عنوان: وصیت‌نامه‌ای برای جوانه‌ها

?کلیشه‌ی نام:
کلیشه در نام تاحدودی آشکار می‌باشد؛ ولی ترکیب واژه‌های پراستفاده نامی نو را رقم زده است.
?انتخاب نام نسبت به مفهوم اثر و هم‌خوانی نام با سبک:
انتخاب نام نسبت به مفهوم اثر و هم‌خوانی با سبک، نقش مهمی در نوشتن و کیفیت کتاب دارد که در خوشبختانه نویسنده در این بخش تاحدودی به خوبی عمل کرده است.
?مفهوم نام:
کتاب وصیت‌نامه‌ای برای جوانه‌ها، از مفهوم و معنی خوبی برخوردار است. نویسنده با انتخاب این نام سعی کرده است؛ به خوانندگان نشان دهد که هدف‌اش از نوشتن این اثر، این است که توصیه‌ها و پندهایی را به آن‌ها بیاموزد تا دیگر مجبور نباشند راه‌هایی که او تجربه کرده است را بروند و شکست بخورند. می‌شود به نویسنده برای این انتخاب هوشمندانه تبریک گفت.
?اندازه‌ی نام:
نام نسبتاً اندازه‌ی خوب و مناسبی را در خود جای داده. { وصیت‌نامه‌ای برای جوانه‌ها } یک‌اسم چهارحرفی بدون احتساب نشانه‌های جمع، از اندازه‌ای ایده‌آل برخوردار است؛ امّا بهتر است که نام یک‌اثر مختصر و مفید باشد.
توضیح در را*بطه با مختصر نبودن نام اثر:
نام های طولانی در ادبیات جهان خیلی پر استفاده هستن و بیشتر مفهوم کلمات یا جمله مهمه برای ایجاد یه نام تاثیرگذار. اسم های کوتاه زیادی رو امتحان کردم ولی منظور اصلیم رو نمی رسوندن.



?خلاصه و مقدمه

?بررسی کلیشه:
استفاده از احساسات، فضاسازی مناسب و غیره باعث شده که در این بخش کلیشه‌ای دیده نشود.
?مربوط بودن این دو مبحث به سبک:
شباهتی در این بخش دیده نمی‌شود.
من متوجه این بخش نشدم، کدوم دو مبحث؟
?گیرا بودن خلاصه‌ی اثر جهت جذب خواننده:
در خلاصه‌ی کتاب، اثری از توضیحات ریز و درشت جهت جذب مخاطب دیده نمی‌شود. در این قسمت، بیشتر توضیحاتی ثبت شده و صحنه‌هایی به قلم درآمده است.
خلاصه‌ی اثر به منظور متنی‌ست که توضیحات کلی درباره‌ی سبک نگارش اثر، موضوع کتاب جهت آشنایی خواننده با کتاب نوشته می‌شود.
توضیح در را*بطه با نقدهای وارده بر خلاصه:
این اثر اصلا خلاصه نداره، تیتر های پست توضیحات به این شرح هستن
شناسه؛ شامل نام اثر، نام نویسنده، موضوع و دسته بندی
دیباچه یا پیشگفتار، که طبق توضیحات سایت شامل صحبت ها و توضیحات نویسنده با خوانندگان است.
مقدمه، برای آماده سازی ذهن خواننده.
?زیبایی مقدمه:
مقدمه جذابیت و گیرایی خاصی را در خود جای داده است. نوشتن متنی داستانی در این بخش باعث شده تا خواننده جذب شود که داستان کسی که این کتاب را می‌نویسد چیست. با این‌که این مقدمه به سبک کتاب مربوط نمی‌شود؛ امّا جذابیت آن باعث شده تا بر روی مشکلات دیگر چشم‌پوشی کرد.

?نگارش

?جمله‌بندی صحیح:
نویسنده، تمام تلاش خود را کرده تا تمامی جملات در سطح مطلوب و درست باشند. می‌توان گفت تا حدودی در این بخش موفق بوده؛ امّا نیازمند تلاش و دقت بیشتری در این بخش جهت درستی جملات می‌باشد.
توضیح در را*بطه با جمله بندی:
سعی و تلاش من بر این بوده که نامه ها قابل لم*س باشن و واقعی بنظر برسن. با وجود مشکل جمله بندی موافق هستم ولی خیلی از جملات از قصد به شکلی نوشته شدند که نقص انسانی رو بروز بدن.

?دایره‌لغات خوب و انتخاب درست واژگان:
دایره‌لغات نسبتاً بالای نویسنده، جزء پوئن مثبت اثر است؛ اما بی‌توجی‌ای که در این بخش شده این است که نویسنده لغاتی که در سطح قلم و در سطح کتاب نمی‌باشد را استفاده کرده است. یعنی لغاتی مدنظر وی بوده که سطح پایین‌تر نسبت به قلم و توقع خواننده دارد. با این حال نویسنده از دایره‌لغاتی بالا برخوردار است.
توصیح در را*بطه با لغات سطح پایین:
اگه میشه چند مورد مثال بزنید تا متوجه منظورتون بشم. علاوه بر اون همونطور که گفتم قصد من این بوده که مکالمات قابل لم*س و قابل درک باشن، وقتی با خودمون حرف میزنیم از کلمات عادی استفاده نمیکنیم؟ حتی بعضی از نامه ها کاملا با لحن عامیانه نوشته شدن تا اون احساسات مدنظر به خواننده منتقل بشه.
دلیل دیگه برای استفاده از کلمات ساده و ملموس، و یا به قول شما سطح پایین، این بود که میخواستم راحتی را*بطه بین دو طرف رو به تصویر بکشم، استفاده از کلمات عادی باعث شد گرمای احساسات بینشون با تملقات و مصنوعی سازی ادبی تلف نشه.
?قوت قلم:
با قاطعیت تمام می‌توان گفت که نویسنده استعداد خوبی در نوشتن دارد؛ امّا چیزی که باعث می‌شود کمی ضعف در کتاب باشد؛ استفاده از لغاتی سطح پایین و اشتباه انتخاب لغات نسبت به معنی‌ست. این قسمت کار و تلاش‌‌های نویسنده را خر*اب کرده است.
لطفا برای بخش اشتباه انتخاب لغات نسبت به معنی مثال بیارید.
?نگاهِ کلی به ویراستاری:
کتاب، نیازمند به یک ویراستاری اساسی‌ست.

?سبک

?هم‌خوانی سبک با محتوا:
سبک با محتوا تا حدودی هم‌خوان می‌باشد و نکته‌ی حائز اهمیت این بخش این است که بهتر بود کمی بیشتر به این بخش توجه می‌شد. به‌طور مثال، با این‌که دوشخص را یک‌نفر هدایت می‌کرد (درون فکر یک‌نفر)، باز عاشقانه‌ای ظریف در آن دیده می‌شد که سبک را تغییر می‌داد. با این حال، سبک انتخابی، تا حدودی مناسب می‌باشد.
متوجه بی ربطی نامه نویسی و یادداشت با ژانر عاشقانه نمی‌شم. اکثر اثرهای معروف جهان در قالب نامه حال و هوای عاشقانه دارند.
نامه هایی برای طاهره
نامه های شاملو به ایدا
نامه های جبران خلیل جبران
و خیلی نمونه های دیگه در ادبیات بریتانیا و اروپا
علاوه بر اون محتوای این کتاب بر اساس عشق، نیاز و دردمندی شخصیت ها در گردشه.

?ترتیب سبک:
در کتاب، رمان، دلنوشته و... ترکیب سبک، موردی‌ست که اهمیت ویژه‌ای دارد. یعنی این‌که در بخش شناسه‌ی اثر، طبق ترکیب سبکی که در اثر پررنگ‌تر است، سبک‌ها نوشته شود.
در این اثر، سبک‌ها به‌طور درست در جای خود قرار گرفته‌اند.
?بررسی تبحر نویسنده در سبک:
نویسنده‌ی کتاب، سبکی کاملاً درست را طبق توانایی‌های خود انتخاب نموده و آن را نگارش کرده است و به آن، به خوبی پرداخته است.

?محتوای کلی(شروع، میانه):

?شروع جذاب اثر
?میانه‌ی پربار کار

[شامل این اثر نمی‌شود]

?سخن و توصیه‌ی منتقد:

?نکات اضافی:
-
?توصیه:
بر روی بخش خلاصه کمی کار کنید.
سعی کنید جملات‌تان را پربارتر و صحیح‌تر نویسید.
از واژه‌هایی درست استفاده نمایید.

|با آرزوی موفقیت|
ملیکا‌.کاف
با تشکر?
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
گوینده انجمن
گوینده انجمن
مدیر بازنشسته
Apr
1,175
11,645
169
TehRan
سلام و عرض خسته نباشید.

توضیح در را*بطه با مختصر نبودن نام اثر:
نام های طولانی در ادبیات جهان خیلی پر استفاده هستن و بیشتر مفهوم کلمات یا جمله مهمه برای ایجاد یه نام تاثیرگذار. اسم های کوتاه زیادی رو امتحان کردم ولی منظور اصلیم رو نمی رسوندن.



من متوجه این بخش نشدم، کدوم دو مبحث؟

توضیح در را*بطه با نقدهای وارده بر خلاصه:
این اثر اصلا خلاصه نداره، تیتر های پست توضیحات به این شرح هستن
شناسه؛ شامل نام اثر، نام نویسنده، موضوع و دسته بندی
دیباچه یا پیشگفتار، که طبق توضیحات سایت شامل صحبت ها و توضیحات نویسنده با خوانندگان است.
مقدمه، برای آماده سازی ذهن خواننده.

توضیح در را*بطه با جمله بندی:
سعی و تلاش من بر این بوده که نامه ها قابل لم*س باشن و واقعی بنظر برسن. با وجود مشکل جمله بندی موافق هستم ولی خیلی از جملات از قصد به شکلی نوشته شدند که نقص انسانی رو بروز بدن.


توصیح در را*بطه با لغات سطح پایین:
اگه میشه چند مورد مثال بزنید تا متوجه منظورتون بشم. علاوه بر اون همونطور که گفتم قصد من این بوده که مکالمات قابل لم*س و قابل درک باشن، وقتی با خودمون حرف میزنیم از کلمات عادی استفاده نمیکنیم؟ حتی بعضی از نامه ها کاملا با لحن عامیانه نوشته شدن تا اون احساسات مدنظر به خواننده منتقل بشه.
دلیل دیگه برای استفاده از کلمات ساده و ملموس، و یا به قول شما سطح پایین، این بود که میخواستم راحتی را*بطه بین دو طرف رو به تصویر بکشم، استفاده از کلمات عادی باعث شد گرمای احساسات بینشون با تملقات و مصنوعی سازی ادبی تلف نشه.

لطفا برای بخش اشتباه انتخاب لغات نسبت به معنی مثال بیارید.

متوجه بی ربطی نامه نویسی و یادداشت با ژانر عاشقانه نمی‌شم. اکثر اثرهای معروف جهان در قالب نامه حال و هوای عاشقانه دارند.
نامه هایی برای طاهره
نامه های شاملو به ایدا
نامه های جبران خلیل جبران
و خیلی نمونه های دیگه در ادبیات بریتانیا و اروپا
علاوه بر اون محتوای این کتاب بر اساس عشق، نیاز و دردمندی شخصیت ها در گردشه.


با تشکر?
با سلام؛
ریپلای اول: نقد منکر این قضیه نمی‌شه دوست عزیز؛ اما هرچیز یک‌اصولی داره و واجبه (در یک‌سری شرایط بهتر هست) که رعایت بشه. نام اثر بهتر هست که بیشتر از چهار کلمه نباشه که اگر دقت کرده باشید نوشته شده بود نام اثر بدون احتساب نشانه‌های جمع به این عدد رسیده.
ریپلای دوم: این دو مبحث به منظور خلاصه و مقدمه هست. اگر با دقت می‌خوندید متوجه می‌شدید که در این دو در ارکان خودشون نوشته شده. یک‌ضعف دیگر مشاهده می‌شه که متأسّفانه حواس‌ام نبوده و جا انداخته شده. نداشتن خلاصه که ضعف بزرگی برای یک‌اثر هست. مقدمه وسیله‌ای برای آماده‌سازی ذهن نویسنده حساب می‌شه؛ نه پیش‌گفتار.
ریپلای سوم: این از قصد نوشتن رو شما باید جوری نشون بدی در کتاب تا خواننده متوجه بشه و پای ضعف نگارش نویسنده قرار نده.
ریپلای چهارم:
راحتی رو با تشبیه‌ها می‌تونید نشون بدید. نیازی نیست که از واژگان ساده استفاده کنید.
درسته، واژه‌های ساده سلیس‌تر هستن؛ امّا باید توجه کرد که شما دارید یک‌کتاب می‌نویسید و باید جملات‌تون کمی سنگین‌تر؛ امّا روان باشه.
استفاده از واژه‌های چنددرجه سطح بالاتری باعث نمی‌شه که اثر شما تبدیل به یک‌اثر مصنوعی بشه.
ریپلای پنجم:
بله، به‌طور مثال هیچ‌کس در یک‌نامه‌ و یا کتاب ادبی هیچ‌وقت از واژه‌ی مرسی استفاده نمی‌کنه.
ریپلای پنجم:
گفته نشده بی‌ربط هستند؛ زیر مجموعه‌ی سبک نامه‌نویسی می‌تونه هر نوع ژانری باشه.

لطفاً مجدداً نقد رو با نکات گفته شده و دقیق‌تر بخونید.
موفق باشید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Who has read this thread (Total: 0) View details

بالا