مدیر گروه حقوق اداری پژوهشگاه قوه قضائیه از تدوین پیشنویس آیین دادرسی ویژه مراجع شبه قضائی تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد.
به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم، نظر به حجم گسترده دعاوی مطروحه در دادگاهها و تشریفات رسیدگی رسیدگی در آن، اطاله دادرسی امری اجتناب ناپذیر است و طرح دعوا نیازمند صرف زمان بسیار و هزینههای دادرسی است.
از سوی دیگر دولت همواره با مسائل تخصصی و پیچیدهتری روبهرو میشود که بررسی و صدور رأی در مورد آنها نیازمند تخصص همه جانبه بر آن موضوع است.
از این رو در نظام حقوقی کشورها تشکیل مراجعی برای تحقق رسیدگی سریع، تخصصی و کم هزینه پیشبینی شده که با تعابیر مختلفی مانند دادگاههای اختصاصی اداری، مراجع شبه قضایی، دیوانهای اداری و مانند اینها شناخته میشود.
این مراجع از یک سو در بدنه قوه قضاییه به عنوان نهاد قضایی نیستند و غالبا جزئی از قوه مجریه هر کشور بوده یا در کنار نظامهای حرفهای تشکیل می شوند اما از سوی دیگر مانند دادگاهها، رسیدگی ترافعی میکنند.
مهمترین این مراجع را از نظر فراوانی کمی و بیشترین پروندههای وارده میتوان موارد ذیل دانست:
* کمیسیونهای شهرداری
* هیئتهای حل اختلاف مالیاتی
* هیئتهای تعیین تکلیف وضعیت ثبت اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی
* هیئتهای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن
* واحدهای رسیدگی به تخلفات رانندگی موضوع ماده 5 قانون
* هیئت تطبیق ماده 90 مصوبات شوراهای اسلامی
البته تشکیل و رسیدگی مراجع شبه قضایی در ایران با آسیبهایی رو به روست که مهترین آنها عبارتند از
_ تک مرحلهای بودن رسیدگی در برخی مراجع اختصاصی اداری
_ ضعف در رعایت اصل حق اطلاع
_ ضعف در رعایت اصل تناظری بودن دادرسی
_ ضعف در رعایت اصل حق دفاع
_ ضعف در معاضدت حقوقی در دسترسی به وکیل
_ ضعف در رعایت اصل بی طرفی
_ ضعف در مستند و مستدل بودن آرا
_ رعایت نکردن شرایط شکلی دادرسی
به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم، نظر به حجم گسترده دعاوی مطروحه در دادگاهها و تشریفات رسیدگی رسیدگی در آن، اطاله دادرسی امری اجتناب ناپذیر است و طرح دعوا نیازمند صرف زمان بسیار و هزینههای دادرسی است.
از سوی دیگر دولت همواره با مسائل تخصصی و پیچیدهتری روبهرو میشود که بررسی و صدور رأی در مورد آنها نیازمند تخصص همه جانبه بر آن موضوع است.
از این رو در نظام حقوقی کشورها تشکیل مراجعی برای تحقق رسیدگی سریع، تخصصی و کم هزینه پیشبینی شده که با تعابیر مختلفی مانند دادگاههای اختصاصی اداری، مراجع شبه قضایی، دیوانهای اداری و مانند اینها شناخته میشود.
این مراجع از یک سو در بدنه قوه قضاییه به عنوان نهاد قضایی نیستند و غالبا جزئی از قوه مجریه هر کشور بوده یا در کنار نظامهای حرفهای تشکیل می شوند اما از سوی دیگر مانند دادگاهها، رسیدگی ترافعی میکنند.
مهمترین این مراجع را از نظر فراوانی کمی و بیشترین پروندههای وارده میتوان موارد ذیل دانست:
* کمیسیونهای شهرداری
* هیئتهای حل اختلاف مالیاتی
* هیئتهای تعیین تکلیف وضعیت ثبت اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی
* هیئتهای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن
* واحدهای رسیدگی به تخلفات رانندگی موضوع ماده 5 قانون
* هیئت تطبیق ماده 90 مصوبات شوراهای اسلامی
البته تشکیل و رسیدگی مراجع شبه قضایی در ایران با آسیبهایی رو به روست که مهترین آنها عبارتند از
_ تک مرحلهای بودن رسیدگی در برخی مراجع اختصاصی اداری
_ ضعف در رعایت اصل حق اطلاع
_ ضعف در رعایت اصل تناظری بودن دادرسی
_ ضعف در رعایت اصل حق دفاع
_ ضعف در معاضدت حقوقی در دسترسی به وکیل
_ ضعف در رعایت اصل بی طرفی
_ ضعف در مستند و مستدل بودن آرا
_ رعایت نکردن شرایط شکلی دادرسی
آخرین ویرایش توسط مدیر: