اکثر آثار ورمر پرترههایی بود از طبقه معمولی و بورژوا در حین انجام کار یا زندگی روزمره که در میان بیش از ۴۰ اثر این نقاش هلندی، «دختری با گوشواره مروارید» تنها اثری است که با دیدی کلی شکل گرفتهاست و هیچ گونه توجهی به حرفه، مکان و زمان در سیماشناسی مدل نشدهاست. نکته دیگری که برای تقریباً ۳۰۰ سال هنوز هم در هالهای از ابهام قرار دارد، خودِ دختر جوانی است که از پس شانهاش به روبهرو نگاه میکند. در پس زمینهای تیره، مبهم و با پوششی نامتعارف، این دختر جوان در هیچ محیطِ از پیش تعیین شدهای جای نمیگیرد.