?| تکنیکهای نویسندگان بزرگ
?| مولف: نل کارد
| تعداد صفحات: 164
| هر فصل این کتاب رو نویسندهای نوشته که توی موضوع فصل مهارت داشته. در پایانِ هر فصل تمرینهایی اومده که میتونه مفید باشه.
?| عادت روزانه نوشتن
?| نویسنده: مارگارت جراوتی
| تعداد صفحات: 320
| اگر از نوشتن میترسید، وقت ندارید یا کار رو نصفه تموم میکنید و... این کتاب میتونه خوب باشه. این کتاب با شاخههای مختلف علم (هنر، روانشناسی، زبان شناسی و...) هر فصل رو جلو میبره و تمرینی طرح میکنه.
?| ۳۸ خطای رایج داستاننویسان
?| نویسنده: جک م. بیکهم
| تعداد صفحات: 244 | این کتاب قصد داره شما رو در برابر خطاهای رایج واکسینه کنه. نوشتههای قبلیتون رو با این کتاب قضاوت نکنید، چون درجا زدن در گذشتهست. بهجاش مراقب باشید در آینده این اشتباهات رو مرتکب نشید.
¤ قسمت دوم?
کتاب های این قسمت از انتشارات عصر داستان اند.
?| یک سال تا نویسنده شدن
?| نویسنده: سوزان م. تیبرگین
| تعداد صفحات: 304
| این کتاب شامل 12 فصل و حاصل بیش از پونزده سال تدریسه. کتاب ترکیبی از انگیزه و آموزشه. هر فصل نمونه هایی از نویسندگان بزرگ آورده که نشون بده چطور اونا با ظرافت و مهارت آثارشون رو نوشتن.
?| 1000 جرقه داستانی
?| نویسنده: برایان کوهن
| تعداد صفحات: 280
| این کتاب شامل 1000 تا ایده ست که به ترتیب موضوع کنار هم چیده شدن. این کتاب آموزشی نیست بلکه ایده هایی بهتون میده که وقتی رو داستان قفل می کنید بتونید ادامش بدید یا می تونن ایده ی یه داستان جدا باشن.
?| نویسندگی خلاق به زبان ساده
?| نویسنده: مگی هاماند
| تعداد صفحات: 624 | این کتاب پر از تمرین های موثره که با نویسندگی عملی بهتون آموزش میده. درباره ریزترین جزئیات داستان و گذاشتن تک تک عناصر زندگی واقعی توی داستانه.
¤ قسمت سوم ?
کتاب های این پارت از انتشارات عصر داستان اند.
?| سبک شخصی در رمان
?| نویسندگان: ریچارد گودمن، فلیپ ک. جیسون
| تعداد صفحات: 196
| این کتاب نکته هایی ناب درباره اهمیت انتخاب واژه درست، موسیقی نثر، تکنیک های روایت و... ست. هر اثر آوا و ضرباهنگی داره که توی این کتاب به تشریح این جور چیزها می پردازیم.
?| شور داستان نویسی
?| نویسنده: دونالد ماس
| تعداد صفحات: 368
| چطور تجربه هاتون رو به داستان تبدیل کنید و چطور ماجراها رو تکراری روایت نکنید. این کتاب با تمرین ها و نمونه های درجه یک تکنیک هایی که توی داستان های دیگه بوده رو نشونتون میده.
?| میانبرهای رمان
?| نویسنده: لورا ویتکامب
| تعداد صفحات: 304
| این کتاب بهتون یاد میده که چطور در کمترین زمان ممکن داستانتون رو بنویسین. پر از تکنیک های خلاقانه که ممکنه عجیب غریب به نظر برسن، اما امتحانشون ضرری نداره.
¤ قسمت چهارم?
کتاب های این پارت برای انتشارات سوره مهر هستن.?
?| همه چیز درباره نویسندگی خلاق
?| نویسندگان: کرول وایتلی، چارلی شولمن
| تعداد صفحات: 688
| این کتاب به شگردهای نویسندگی در گونههای ادبیِ مختلف پرداخته شده. پر از مثاله و اثر جامعی برای علاقهمندان به نوشتنه.
?| گفت و گو نویسی
?| نویسنده: گلوریا کمپتون
| تعداد صفحات: 504
| این کتاب درباره مسائلی مثل غلبه به ترس در گفت و گو نویسی، ترکیب گفتوگو با دیگر عناصر داستان، زبان و لحن و طرز صحبت شخصیت ها، توصیف زمان و مکان و پس زمینه با گفتوگو و ترفندهای زیاده... پر از مثالهای قوی، تمرین و دانستنی های فراوان.
?| صحنه پردازی در رمان
?| نویسنده: ریموند آبستفلد
| تعداد صفحات: 407
| این کتاب برای کمک به نویسندگان جهت درست نوشتن صحنه های داستانه. خیلی ساده به شروع و پایان و طول صحنه، زاویه دید، انواع صحنه، ساختاربندی و بازنویسی و... پرداخته.
¤ قسمت پنجم?
کتاب های این پارت برای انتشارات سوره مهر هستن.?
?| طرح و ساختار رمان
?| نویسنده: جیمز اسکات بل
| تعداد صفحات: 552
| در این کتاب با مسائلی مثل شیوههای پیدا کردن سوژه برای طرح، ساختار مطلوب و ویژگیهای یک طرح جذاب و... آشنا میشید.
?| فوت و فن بازنگری و ویرایش رمان
?| نویسنده: جیمز اسکات بل
| تعداد صفحات: 570
| این کتاب دربارهی بازنویسی رمانه، مثلا اول روی چه چیزهایی باید کار کرد؟ چه چیزهایی رو نگه داشت یا حذف کرد...؟
?| چگونه زندگینامه بنویسیم
?| نویسندگان: ریچارد سایر، برایان د.آزبورن
| تعداد صفحات: 232 | از اسمش پیداست که دربارهی نوشتن زندگینامهست. بخصوص روی تجربیات نویسندگان دیگه و نحوه نوشتن زندگی و روابط خصوصیه.
¤ قسمت ششم?
?| الگوهای جهانی داستان
?| نویسنده: امی دیردون
| تعداد صفحات: 240
| «الگوهای جهانی داستان» به شما کمک میکند ایدههای داستانتان را با کمترین نگرانی و اتلاف وقت بسط دهید.
برخی تمرینها را میتوان سریع انجام داد و برخی دیگر نیاز به تفکر بیشتری دارند.
در حین بسط داستانتان، میتوانید با بهرهگیری از این تمرینها، به عقب بازگردید و کارهای قبلی را بازبینی کنید.
بعد از انجام این تمرینها، نوشتن رمانتان آسان، سریع و روان پیش خواهد رفت. چرا که سازماندهیهای آن را قبلاً انجام دادهاید.
?| آموزش نگارش ?| مولف: عزیزالله کاسب
| تعداد صفحات: 288
| این کتاب بیشتر روی انشا و نگارش در قالب تکالیف مدرسه تمرکز کرده. موارد نگارشی و دستوری و... رو که خیلیا باهاش مشکل دارن توضیح داده. کمی قدیمیه و انتشارات گلی سال 75 چاپش کرده.
?| هر اتاقی مرکز جهان است
?| مولف: سایر محمدی
| تعداد صفحات: 472 | این کتاب همش گفتوگو و مصاحبه با نویسندههای ایرانیه. از جمله نویسندههای معروفی مثل سیمین بهبهانی و سیمین دانشور و محمود دولت آبادی و...
?| داستان نویسی: قدم به قدم تا نوشتن داستان ?| مولف: انیسا دهقانی محمدی
| تعداد صفحات: 444
| این کتاب به شما میآموزد که علاوه بر جوشش و خلاقیت درونی نویسندگی برای نوشتن نیاز به مهارت هم وجود دارد. انیسا دهقانی محمدی در مقدمهی کتاب مینویسد که داستاننویسی به عنوان مهارت میتواند یاددادنی و یادگرفتنی باشد و کتاب حاضر در نقش یک استاد دلسوز و نگران شما را در تمام مراحل داستاننویسی راهنمایی میکند.
کتاب درباره مراحل و عناصر مختلف نوشتن داستان از جمله پیرنگ، شخصیت، دیالوگ، توصیف، بازنویسی و... راهنمایی دارد.
?| داستان نویسی dummies
?| مولف: پیتر اکونومی و رندی اینگرمنسن
| تعداد صفحات: 439
| چه تا به حال هیچ داستانی ننوشته باشید و چه بهدنبال افزایش مهارتهای خود در نوشتن و آموختن شیوههای جدید آفرینش ادبی باشید، کتاب داستان نویسی For Dummies پر است از نکتههای هوشمندانهای که حتماً بهدردتان خواهند خورد؛ نکاتی دربارهی پیدا کردن مسیرتان در دنیای نویسندگی و تبدیل کردن ایدههایتان به کتابهای درست و حسابی و پرفروش. بنا کردن محیط ایدهآل برای نوشتن؛ خلق دنیاهای واقعگرایانه و شخصیتهایی منحصر به فرد و هیجانانگیز... آموزش نوشتن داستانی جذاب و ویراستاری و انتشار آن.
?| از روی دست رمان نویس
?| مولف: محسن سلیمانی
| تعداد صفحات: 176
| در این اثر مصاحبه با چند نویسنده خارجی همچون ادوارد مورگان فورستر، ویلیام فاکنر، آلدس هاکسلی، ارنست همینگوی و ژرژ سیمنون ترجمه شده است. این اثر برگزیدهای از کتاب «کار نویسنده» است که مصاحبههای مجله «پاریس ریوییو» را در سالهای قبل از ۱۹۶۰ گردآوری کردهبود. در این مصاحبهها با رماننویسان یاد شده درباره شیوه و سبک نویسندگیشان گفتوگو شده است.
?| نمایشنامه نویسی: چگونه آغاز کنیم
?| مولف: عبدالحی شماسی
| تعداد صفحات: 360
| این کتاب، دفتر نخست از این مجموعه است که مؤلف در آن به عناصر نمایشنامهنویسی و روشهای شروع نمایشنامهنویسی میپردازد. گفتوگو در نمایشنامه، چهرههای نمایشنامه، چگونگی پیوند نمایشی میان چهرهها، منش الگویی، شخصیت، رویداد در نمایشنامه، گونههای درگیری و کشمکش در نمایشنامه، زمان و جایگاه در نمایشنامه، ساخت رنگ و بو در نمایشنامه، فضاسازی، جنبش و کنش، ویژگیها و کارکردی یک گفتوگوی نمایشی، ساختمان نمایشنامه، درونمایه مطالبی هستند که در این کتاب بهطور کامل تشریح شدهاند.
?| تأملی دیگر در باب داستان ?| مولف: لارنس پرین
| تعداد صفحات: 136
| این اثر درواقع یک کتاب دانشگاهی برای تدریس داستان نویسی به شمار میرود.
این کتاب نگاهی نو به داستاننویسی کرده است؛ نگاهی که دیدگاههای نویسندگان جدی ادبیات داستانی را همراه با تحلیلهای مستدل و قابل فهم ارائه میدهد و از طرفی با ارزشهای جامعه ایرانی نیز همسو است.
طبقهبندی داستانها، طرح داستان، شخصیتپردازی در داستان، پیام داستان، زاویهٔ دید،نماد و کنایه، احساس و طنز،خیالپردازی در داستان و معیارهای ارزیابی اثر داستانی مباحثی هستند که در این کتاب میخوانید.
?| فیلمنامه نویسی ژانر
?| مولف: استفن دانکن
| تعداد صفحات: 412 | این کتاب میکوشد اطلاعاتی عملی و ضروری را به خواننده بیاموزد که برای نوشتن یک فیلمنامهی عامهپسند یا تجاری موردنیاز هستند. لفظ تجاری غالباً در سینمای ایران بهعنوان دشنام به کار میرود، اما چنین نکتهای نباید برای علاقهمندان سینما دافعه ایجاد کند، سینما هنریست آمیخته به صنعت و تجارت. شاید هنر سینما مدیون فیلمهای غیرتجاری باشد اما خود سینما در ذات خویش وامدار فیلمهای تجاریست که بقای آن را ممکن میسازند. فیلمهای تجاری استانداردهایی دارند که برخلاف تصور اغلب ما اصلا سطح پایین نیستند.
?| تار و پود
?| مولف: سید مهدی موسوی
| تعداد صفحات: 455
| این کتاب مثل یک کارگاه شعر و شاعری میماند که برای آشنایی کاربردی با مبانی شعر است.
مطالب ساده و بهخاطرسپردنی هستند و شامل تحلیل و بررسی و تمرین میشوند. به قالبهای شعر، عاطفه، اندیشه و لغزشها و آرایهها و مباحثی دیگر چون روایت و سوژهیابی و نماد و... پرداخته است.
?| چگونه شاعر شویم
?| مولف: امید مهدی نژاد
| تعداد صفحات: 78
| در این کتاب مراحل گام به گام شاعر شدن برای خوانندگان تشریح شده است و شما میتوانید با عمل به دستورالعملهایی که در این کتاب ارائه شده است، بدون مراجعه به استاد و مطالعه به یک شاعر برجسته اعم از سازمانی یا روشنفکر تبدیل شوید! بنا بر نسخهای که کتاب برای شما پیچیده است، پروسه شاعر شدن، سه فاز اصلی را در برمیگیرد؛ شعر گفتن، شاعر شدن و شاعر مشهور شدن.
هر توصیه در یک صفحه از کتاب آمده و صفحه مقابل آن هم تصویری از فردی است که مشغول عمل کردن به این توصیههاست. در هر حال شما که با خواندن این کتاب شاعر نمیشوید، ولی لحظاتی مفرح و خندان خواهید داشت.
?| راهنمای عملی نمایشنامه نویسی
?| مولف: نوئل گرگ
| راهنمای عملی نمایشنامهنویسی کتابی است برای همۀ کسانی که به صناعت نوشتن علاقه دارند. کتاب با اینکه منحصراً به فنون علمی خلق و طرحریزی متن برای اجرا پرداختهاست، برای سایر نویسندگان ادبی با علایق متفاوت نیز بسیار راهگشاست. کتابِ راهنمای عملی نمایشنامه نویسی از طریق تمرینهای فردی و کارگاهی، نویسندگان جوان و مجرب را در ساخت، شکلدهی و پیشبرد متونشان یاری میکند.
?| برخی بخشهای عمدۀ کتاب عبارتند از:
گرم کردن و کار روی حافظه
کار بر روی تِم و مسآله
ساخت شخصیت
پیدا کردن داستان
نگارش دستنویس دوم
?| نوئل گِرک، نمایشنامه نویس، مربی و کارگردان معتبر انگلیسی است که به تدریس بازیگری، تاریخ تئاتر و کار با گروههای جواب و غیرجوان در سرتاسر جهان مشهور است. این کتاب برای هر کسی که به تعامل تئاتری و هنر نوشتن متن برای اجرا علاقه دارد، کتابی بی نظیر است.
?| به گفتۀهارش شارما، نمایشنامه نویس سنگاپوری، «هیچ معلم یا مربیای بهتر از نوئل گِرک وجود ندارد. اگر او نتواند به شما یاد بدهد چگونه بنویسید، پس هیچکس هم نمیتواند».
?| نویسنده شدن
?| مولف: دروتیا برند
| تعداد صفحات: 143
| هدف دروتیا برند در این کتاب، این است که نویسنده را به سوی ارتباطی تنگاتنگ با ناخودآگاهش رهنمون کند، به او کمک کند که عادتهای سالمی را در خود بپرورد و نویسنده را به سمتی هدایت کند که از هرگونه انسداد در نوشتن رهایی یابد. درواقع بیشتر تمرکز او بر قلب و ذهن نویسنده است.
تا از این مشکلات خلاص شود: نمیتواند شروع به کار کند، داستانی را خوب شروع میکند ولی بعد سردرگم یا دلسرد میشود، بعضی وقتها خیلی خوب مینویسد و در باقی اوقات بد، کار درخشانی مینویسد ولی بعد از یک داستان یا رمان عالی نمیتواند دوباره بنویسد، تا پایان دورة نویسندگی خلاق خوب مینویسد و بعد از پایان آن دیگر نمیتواند بنویسد و…
?| لوازم نویسندگی
?| مولف: نادر ابراهیمی
| تعداد صفحات: 327
| این کتاب جلد اول از کتاب ساختار و مبانی ادبیات داستانی است.
در این کتاب ابراهیمی از استعداد شروع کرده و سپس به بیان دیگر ویژگی هایی که یک نویسنده خوب باید داشته باشد مثل اراده، جهان بینی، زبان شناسی، عشق و... که هر کدام را در یک فصل مجزا به خوبی توضیح داده، پرداخته است. ابراهیمی نه تنها صرفا به بیان این ویژگی ها نپرداخته بلکه راه های رسیدن و تقویت آن ها را نیز به خوبی شرح داده است.
این کتاب به شکوفا شدن استعداد های نویسنده و بدست آوردن انگیزه و اهداف کمک میکند.