دلنوشته چیست؟ چگونه دلنوشتهی زیبا بنویسیم؟
"در ابتدا میپردازیم به بررسی مفهموم دلنوشته." «دلنوشته» نوعی تک گویی نوشتاری، خواه نثر و خواه موزون است که از سر دلتنگی نوشته می شود؛ اصولا صمیمانه و صادقانه است. تعارف و خوشامدگویی ندارد. بازتاب احساس و اندیشۀ واقعی نویسنده است. هدف و ساختارِ از پیش تعیین شده ندارد؛ فرمایشی نیست؛ سفارشی نیست. نویسندۀ دلنوشته وقتی بخواهد بنویسد خواستنش خود به خودی است. یعنی برای دل خودش می نویسد و در جستجوی «مخاطب خاص» نیست؛ دلنوشته از دل بر می آيد ولی جزمیت «لاجرم بر دل نشستن» را بر نمی تابد. زیرا سخنانی از دل بر خاسته ولی لاجرم بر دل ننشسته اند.
دلنوشته، نوعی از ادبیات است که در جهان فراگیر و محبوب شده است. بسیاری از نویسندگان بزرگ و مردم عادی برای خود دلنوشتههایی دارند که با آنها به آرامش رسیده و میرسند. هرکس به فراخور استعدادی که دارد میتواند غلیان دلش را روی کاغذ جاری سازد
همیشه رعایت این نکته میتواند ثمرات زیادی برای شما داشته باشد. اگر بتوانید قبل از نوشتن یک مطلب دقایقی را در مور آن فکر کنید میتوانید به بررسی نکات جذاب و نوع ساختار متن بپردازید. هچنین میتوانید روی هدف خود از نوشتن مطلب تمرکز کرده تا بتوانید با بیانی بهتر و جذاب تر و در عین حال کامل تر آن را بنویسید و مقصود خود را به خواننده برسانید.
ابتدا و انتهای قویتری بسازید:
ابتدای هر متن فرصتی است که شما مخا را به ادامه خواندن و در نهایت خرید محصول یا خدمات تشویق کنید.
مسلما شما نمیخواهید این فرصت را از دست بدهید! سعی کنید در ۶۰ کلمه اول متن حس کنجکاوی و هیجان را طوری در خواننده تحریک کنید که او با رغبت بیشتری به خواندن ادامه متن بپردازد. میتوانید متن را با چند سوال شروع کنید. در ادامه متن، اطلاعات بیشتر را آن طور که گفته شد، در اختیارش قرار دهید.
پایان یک متن نقطه فرود است. پس باید دقت کنید که خواننده را روی باند فرود صحیح بنشانید. سعی کنید آخرین جملهها را تاثیرگذارتر بنویسید، طوری که خواننده احساس کند، اگر از شما خرید نکند یک فرصت را از دست داده است. مطرح کردن یک سوال در پایان یک متن تبلیغاتی میتواند به عنوان یک تکنیک برای کنجکاو نگه داشتن ذهن خواننده کمک کند.
رعایت نکات نگارشی:
خوانندگان بسیار حساس هستند، آنها حتی به نکات ریز نگارشی توجه میکنند. این نکته را در نظر داشته باشید که ضعف نگارشی در متن حتی ممکن است باعث سردرگمی کسانی شود که در حال خواندن متن هستند و به طور طبیعی این امر در تاثیرگذاری متن اثر منفی خواهد داشت.
رعایت دستورات زبان، استفاده مناسب از علامتهای دستوری و… از جمله نکاتی هستند که حتما باید به آنها توجه کرد. در نظر داشته باشید که شما باید با نوشته خود با مخاطب حرف بزنید. پس به مکثها و هیجانهای متنی که مینویسید همانند حرفزدنتان اهمیت دهید.
منابع مختلفی برای نوشتن استفاده کنید و تا جایی که می توانید مقاله بخوانید:
*خود را در موضوع غرق کنید و بعد شروع به نوشتن کنید. اگر ذهن تان قفل شد، ناراحت نشوید. کار دیگری انجام دهید (بیرون بروید، بخوابید، موسیقی گوش کنید…) و بعد از مدتی برگردید سر کارتان.
*هر جا شروع به نوشتن می کنید یک فرهنگ لغت برای چک کردن کاربرد لغات دم دست داشته باشید.