تازه چه خبر

خوش آمدید به انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان انجمن رمان نویسی | کافه نویسندگان

برای دسترسی به تمام امکانات انجمن و مشاهده تمامی رمان ها ثبت نام کنید

⁂ فرهنگ مجازی ⁂

naz_official

كاربر انجمن
کاربر انجمن
عضویت
23/6/20
ارسال ها
366
امتیاز واکنش
253
امتیاز
63
...به نام خدا ...

1. هویت؛

یکی از مؤلفه های مهم فرهنگی بحث هویت است. بحث هویت در فضای مجازی حالت پیچیده ای به خود می گیرد. در واقع هویت در فضای مجازی ساخته می¬شود. در فرهنگ واقعی ما هویت و اعتبار را از مؤلفه های گذشته خود، همراهمان داریم. در واقع این هویت گذشته ما است که به ما شکل می دهد. نوع رنگ پوست، نژاد، کشور، مذهب و ... هویت ما را شکل می دهند که شاید هیچ کدام از آنها را ما انتخاب نکرده باشیم. اما در فضای مجازی این کاربر است که هویت خود را می سازد، به هر صورت که علاقه داشته باشد.

موارد قابل توجه در هویت در فضای مجازی موارد زیر را شامل می شود:

- ناشناخته بودن در برابر قابل شناسایی بودن؛

- مرتبط کردن خود به هویت واقعی و فیزیکی یا ساختن یک هویت جدید.

کسانی که معمولاً از هویت واقعی خود در فضای واقعی خرسند هستند همان هویت را در فضای مجازی تکرار می کنند. در این بین فرد شناساً سعی می کند تا با استفاده از اینترنت و فضای مجازی حتی هویت خود را بسط دهد و آن را اظهار کند. این کاربر شناساً ممکن است به عنوان مثال از وبلاگ استفاده کرده و به بسط نظریههای خود در مورد امور مختلف و بیان دیدگاه های خود بپردازد. کسی که هویت خود را از راه اینترنت ارتقا می بخشد به نظرهای کاربران دیگر در مورد خود بسیار اهمیت می دهد. در مقابل کسانی که سعی در هنجارشکنی و قانونشکنی در محیط اینترنت و فضای مجازی دارند با هویتی ناشناس وارد این فضا می شوند.

امروزه به بیان «اسلاوی ژیژک» فضای مجازی با هویت ما بازی می کند، فضایی که به صورت تصویری هالهای شکل است و نه می توان گفت واقعی است و نه می توان گفت واقعیت ندارد. نمیدانیم به واقع در فضای مجازی با چه کسی روبه رو هستیم و این امر درک محیط را برای ما مشکل می سازد. فضای مجازی به ما حداقلی از واقعیت را می دهد و بقیه را باید با تخیل خود، همراه با عناصر فانتزی بسازیم.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

naz_official

كاربر انجمن
کاربر انجمن
عضویت
23/6/20
ارسال ها
366
امتیاز واکنش
253
امتیاز
63
2. زبان، مذهب، سنتها و آداب و رسوم؛

بحث در مورد تأثیر فضای مجازی بر سنتها و آداب و رسوم بحث بسیار پیچیده و مفصلی است. در اینجا ما تنها مؤلفهی زبان را به عنوان یک بخش مهم از عناصر فرهنگی مد نظر قرار می دهیم. گمان میرود که بیش از 6000 زبان در جهان وجود داشته باشند. اما از این تعداد نزدیک به 80 درصد آنها در حال نابودی تدریجی هستند.

آنچه یک زبان را زنده نگه میدارد نه فقط تعداد سخنگویان به آن زبان بلکه به خصوص میزان اسناد موجود به آن زبان و میزان استفاده ای است که سخنگویانش از آن برای ایجاد متون نوشتاری انجام می دهند. به عبارت دیگر بسیار مهم است که برای آن که زبانی زنده بماند و رشد کند، از آن زبان به مثابه ظرفی برای اندیشه استفاده شود.

نگاهی به زبان های مورد استفاده در اینترنت نشان دهنده آن است که زبان انگلیسی با آن که زبان مادری تعداد کمی از افراد در سطح جهان است اما در فضای مجازی به عنوان زبان اصلی مورد استفاده تلقی می گردد. این امر زنگ خطر را برای مرگ سایر زبان ها به عنوان اصلی ترین مؤلفه فرهنگی و هویتی به صدا در می آورد.

فضای مجازی با هویت ما بازی می کند، فضایی که به صورت تصویری هاله ای شکل است و نه می توان گفت واقعی است و نه می توان گفت واقعیت ندارد. نمی دانیم به واقع در فضای مجازی با چه کسی روبه رو هستیم و این امر درک محیط را برای ما مشکل می سازد.

مؤلفه ها و ابعاد مادی فرهنگ مجازی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

naz_official

كاربر انجمن
کاربر انجمن
عضویت
23/6/20
ارسال ها
366
امتیاز واکنش
253
امتیاز
63
3. شبکه های اجتماعی؛

یک نوع خدمات اینترنتی هستند برای تسهیل ارتباطات میان افراد در زمینه هایی مانند اشتراک گذاری علایق، فعالیت ها، سوابق زندگی است. برخی از شبکه های اجتماعی در سطح جهانی معروف هستند میلادی به وجود آمد. در سال 2011میلادی یک پژوهش نشان داد که 50 درصد از کارمندان بریتانیایی در سر کار خود از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند در حالی که این امر ممنوع بوده است.

یکی دیگر از کاربردهای شبکه های اجتماعی ایجاد شبکه های علمی با استفاده از این قابلیت در سطح جهان بوده است. نقدی که به شبکه های اجتماعی وارد است این است که را*بطه ها را به فضای مجازی محدود می کند. اکنون در آمریکا از هر دو را*بطه یکی از آنها در فضای مجازی در جریان است. همچنین نگرانی هایی در مورد سوء استفاده از اطلاعات افراد در این شبکه ها وجود دارد. میزان سوء استفاده ها در فضاهای مجازی هر روز بیشتر می گردد که در آن افراد با هویت های ساختگی به فریب دیگران می پردازند.

این نیاز به ارتباطات فردی که سایت های اجتماعی ایجاد کرده اند در نتیجه از بین رفتن این ارتباطات در رسانه های توده ای است. در رسانه های توده ای، مخاطبان، بالقوه هیچ ارتباطی با هم ندارند و رسانه های امروزین این خلأ را برای مخاطبان پر کرده اند. از طرفی برخی خود این سایت ها را عاملی برای کاهش ارتباطات می دانند. امروزه در کشورهای اروپایی و آمریکایی هر چه که فرد در صفحه سایت های اجتماعی خود انتشار دهد به عنوان مدرکی در مواقع لزوم در دادگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد که این امر تعریف حریم خصوصی افراد را تحت تأثیر قرار می دهد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

naz_official

كاربر انجمن
کاربر انجمن
عضویت
23/6/20
ارسال ها
366
امتیاز واکنش
253
امتیاز
63
4. چت؛

نوعی ارتباط بر پایهی اینترنت است مبتنی بر پیام متنی سریع بین فرستنده و گیرنده در سطح جهان. این امکان قابلیت چت ویدئویی و صوتی و حتی چت همزمان چندین نفر در آن واحد را دارد. تاریخچه اولین ارتباط به صورت چت به سال 1974میلادی بر می گردد. این امکان در سال 1980میلادی بسیار همگانی گشت. چت نقش مهمی در ایجاد کردن گروه های خرد فرهنگ در جامعه دارد. هرچند امروزه امکان چت به طور مستقل کمتر وجود دارد و این امکان در کنار سایر امکانات فضای مجازی به عنوان یک انتخاب مطرح است. به عنوان مثال در سایت های اجتماعی و بازی نیز امکان برقراری چت بین کاربران وجود دارد. انتقادهایی که به چت می شود در مورد زبان مورد استفاده از چت است که بیشتر انگلیسی است و یا ترکیبی از ظاهر انگلیسی با یک زبان دیگر. نوشتن می تواند بیان انسان را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

امروزه کودکان زیادی را در جامعه می بینیم که سرعت تایپ کردن به مراتب بالاتری نسبت به سرعت صحبت کردن دارند که این امر به دلیل فزونی استفاده از چت ها در تمامی بخش های متنوع زندگی است. نگرانی در مورد ایجاد یک دستور زبان جدید نیز وجود دارد. تحقیقات نشان می دهد در آمریکا اکثر کودکان نمی دانند مخفف های کلماتی که در اینترنت مورد استفاده قرار می گیرند چه معنایی دارند. موج افزایش استفاده از کلمات مختصر شدهی انگلیسی در چت روم ها در حال افزایش است. نگرانی ها همچنین از اطلاعات درون محیط مجازی نیز وجود دارد که هیچ کنترلی بر آنها مانند رسانه های چاپی نیست، از نظر غلط املایی و ... و نوعی زبان جدید در چت ها در حال ایجاد شدن است. این امر به خصوص در مورد کاربران جوان اینترنت بیشتر صدق می کند که خود را زیادتر از افراد دیگر با رسانه های جدید تطبیق می دهند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

naz_official

كاربر انجمن
کاربر انجمن
عضویت
23/6/20
ارسال ها
366
امتیاز واکنش
253
امتیاز
63
5. بولتن بورد سیستم؛

یک سیستم رایانهای راه اندازی نرم افزار است که به کاربران این امکان را می دهد که توسط یک برنامه به یک ترمینال متصل گردند. در واقع نوعی برنامه بارگذاری و بارگیری در محیط مجازی است. این سیستم به کاربران این امکان را می دهد تا محتوای مورد درخواست خود را از اینترنت به راحتی دریافت کنند و یا در آن قرار دهند. این قابلیت امکان ایجاد بازی های چند کاربری را در ترمینالی واحد می دهد که باعث پیشرفت روزافزون بازی های آنلاین در محیط اینترنت گردید. این قابلیت در 1973میلادی در کالیفرنیا مورد استفاده قرار گرفت.

امروزه نسخه های بسیار جدید این قابلیت با توجه به افزایش پهنای باند اینترنت روانه دنیای مجازی شده اند که از آنها میتوان به «بیت تورنت» و «نپ استر»اشاره کرد. امروزه تخمین زده میشود نزدیک به 70 درصد از کاربران اینترنت به اشتراگ گذاری فایل در اینترنت می پردازند.

این قابلیت بحث های حقوقی زیادی را در مورد استفاده از حق کپی رایت در اینترنت برانگیخته است زیرا با استفاده از آن هر شخصی قابلیت آن را داشت که محتوای خاصی را در اینترنت انتشار دهد. به خصوص امروزه که امکان این کار بسیار سریعتر و راحت¬تر گردیده است. مخالفان بر عدم نظارت بر محتوای انتشار داده شده و همچنین عدم رعایت حقوق مؤلف تأکید دارند. از طرفی امکان به اشتراک گذاری فایل های جاسوسی و ویروس توسط این قابلیت در اینترنت بسیار بالا است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

naz_official

كاربر انجمن
کاربر انجمن
عضویت
23/6/20
ارسال ها
366
امتیاز واکنش
253
امتیاز
63
6. نمادهای مجازی.

در سطح اینترنت مجموعه ای از نمادها وجود دارند که گاهی در حقیقت به جای بیان کلمات به کار می روند مانند اسمایل هادر یاهو مسنجر و یا آواتارها که در سایت ها مورد استفاده قرار می گیرند و یا علامت های اختصاری و ... . کلاً در اینترنت صدا ها، تصاویر و محیط دو بعدی و سه بعدی نوعی واقعیت مجازی را در ذهن افراد شکل می دهند که این امر در قالب نمادهای مجازی صورت می گیرد که حکم نشانگاه مشترک را در بین کاربران بازی می کنند و نقش مهمی در شکل گیری فرهنگ مجازی دارند. این نمادها نقش مهمی در شکل گیری جهان مجازی دارند. این نمادها سعی می کنند تا به کاربر القا سازند که در یک جهان دیگر در حال زندگی است و با توجه به توسعه روزافزون قابلیت های گرافیکی این امر بیشتر به چشم می خورد که شاهد آن باشیم که نمادها هر چه بیشتر به واقعیت سازی روی بیاورند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Who has read this thread (Total: 0) View details

shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8