1. رنگ؛ عاملی که بهرهوری شرکت به آن وابسته است
رنگ یکی از مهمترین عوامل در طراحی بهینه دفتر کار است. مطالعات بسیاری در زمینه ارتباط بین رنگ دفتر کار و بهرهوری صورت گرفته است. نتیجه این مطالعه نشان میدهد که رنگها، تأثیر عمیقی بر بهرهوری و احساس کارکنان در محیط کار دارد. به عنوان مثال رنگ آبی، احساس راحتی را در افراد برمیانگیزد و رنگ سبز، آرامشبخش است.نکتهای که باید مد نظر قرار دهید، این است که در هنگام استفاده از رنگها، هوشمندی را فراموش نکنید و در استفاده از رنگها، اغراق و زیادهروی نکنید. به عنوان مثال، رنگ زرد، پیامآور خوشبینی و انرژی است؛ ولی استفاده بیش از حد از این رنگ، باعث سردرد و تحریک چشمها میشود.
رنگهای خنثا، بهترین گزینهها برای آرامش چشمهای افراد هستند و میتوان سایر رنگها را با رنگهای خنثی مثل سفید و طوسی ترکیب کرد. در مجموع، در هنگام انتخاب رنگ دفتر کار خود، سعی کنید تعادلی بین رنگها به وجود آورید تا فضا و احساس حاکم بر دفتر کار را به تعادل برسانید.
۲. نورپردازی؛ عاملی که بدون شک بهرهوری را تحت تأثیر قرار میدهد
بدون شک، نورپردازی دفتر کار، یکی از عواملی است که بیشترین تأثیر را بر بهرهوری افراد دارد. در هنگام طراحی محیط کار، باید به کمیت، کیفیت و جهت نور توجه داشته باشید. منظور از جهت نور این است که نور از کدام سمت به کارمندان بتابد. اگر نور از پشت سر به کارمند بتابد، مشاهده صفحه نمایش کامپیوتر برای او دشوار میشود و تابش نور از جلو نیز خیرگی چشم را به دنبال دارد.بهترین روش نورپردازی در دفتر کار، تابش غیرمستقیم نور است. از نظر متخصصان، لامپهای هالوژنی، کارایی بسیار خوبی برای نورپردازی مصنوعی دارند. در صورتی که بتوانید نور طبیعی را مهمان دفتر کار کنید که یک طراحی هوشمندانه و عالی است و افزایش بهرهوری را به همراه خواهد داشت.
۳. متریال؛ نکتهای که در هنگام طراحی دفتر کار باید به صورت ویژه به آن توجه کرد
در حوزه معماری و دکوراسیون داخلی، معمولاً متخصصان به بافت و پارچه توجه چندانی ندارند؛ در حالی که وقتی صحبت از طراحی دفتر کار به میان میآید، جنس میز، صندلی و سایر تجهیزات هم اهمیت پیدا میکند و روی بهرهوری تأثیر دارد. روکشهای نرم و راحت، معمولاً به افراد حس آرامش میبخشند و بهرهوری آنها را افزایش میدهند.بعضی از متخصصان داخلی بر این باور هستند که در محیطهایی که نیاز به بهرهوری بالا و عملکرد سریع دارند، بهتر است از متریال با بافتهای سخت، سرد و صاف استفاده شود. البته بهتر است مقداری نرمی هم در این تجهیزات باشد تا افراد در اثر تماس مداوم با این تجهیزات، عصبی و ناراحت نشوند. به رنگ متریالی که انتخاب میکنید نیز توجه کنید و بکوشید که رنگ متریال با سایر بخشهای دفتر کار، هماهنگ باشد.
۴. مساحت دفتر و فضای مورد نیاز به ازای هر کارمند بر اساس استاندارد
یکی دیگر از عواملی که روی بهرهوری کارکنان یک مجموعه تأثیر دارد، مساحت دفتر و فضای کاری است. چندی پیش پژوهشی در انگلستان اعلام کرد که به ازای هر کارمند باید ۱۰ تا ۱۲ متر فضا در نظر گرفت. البته تجربه نشان میدهد که میزان فضای مورد نیاز برای هر کارمند، به نوع کار او نیز بستگی دارد و نمیتوان یک عدد کلی برای همه کارمندان اعلام کرد.اگر فضایی که برای هر کارمند در نظر میگیرید، بیش از حد بزرگ یا بیش از حد کوچک باشد، احتمال دارد که کارمند، احساس محدودیت و ناراحتی کند و نتواند با محیط کار و سایر کارمندان ارتباط خوبی بگیرد. بعضی از سازمانها به کارمندان خود آزادی میدهند تا پشت یک میز مشترک با سایر افراد کار کنند یا اینکه پشت یک میز مجزا در گوشهای از دفتر بنشینند و در انزوای خودخواسته به فعالیت بپردازند. وجود چنین آزادی دلپذیری در محیطهای کاری به کارمندان، حس قدرت و اختیار میدهد و بهرهوری آنها را بهبود میبخشد.
۵. صدا؛ عاملی که تأثیر آن بر بهرهوری کارکنان، انکارناپذیر است
توجه به کاهش سر و صدا در طراحی دفتر کار، باعث میشود که در نهایت دفتر کاری منسجمتر، آرامتر و بهرهورتری داشته باشیم. این موضوع در شرکتهایی که کارمندان آنها به تمرکز و آرامش بالا برای انجام کارهای خلاقانه نیاز دارند، بسیار مهم و اساسی است.اگر فعالیت شرکت شما به گونهای است که کارمندان آن نیاز به سکوت و تمرکز بالا دارند، بهتر است هر بخش از مجموعه را در یک اتاق مجزا قرار دهید تا سر و صدای یک بخش وارد بخش دیگر نشود. همچنین با آکوستیک کردن اتاق جلسات و سایر محیطهای پرسروصدا میتوانید صدای کلی محیط را کاهش دهید.
۶. سازگاری با طبیعت و طراحی بیوفیلیک؛ نکتهای برای تقویت روحیه کارکنان
در دنیای امروز، بسیاری از شهرنشینان از ارتباط نزدیک به طبیعت محروم هستند و از یکی از مهمترین منابع آرامش و انرژی دور افتادهاند. در چنین وضعیتی اگر شرکتها بتوانند دفتر کار خود را با استفاده از منابع طبیعی مثل گیاهان و نور طبیعی بیارایند، قطعاً حال روانی کارمندان بهتر میشود و بهرهوری بیشتری از خود به نمایش میگذارند.مطالعات روانشناختی نشان میدهد که تماشای گیاهان و درختها روی حال روانی انسان و آرامش او تأثیر دارد؛ بنابراین لازم است که محیط کار را به گونهای طراحی کنیم که با طبیعت، هماهنگ باشد و حس آرامش را به افراد القا کند. گیاهان، هوای دفتر کار را تصفیه میکنند، تمرکز، خلاقیت و حال خوب را افزایش میدهند و در کاهش آلودگیهای صوتی نقش موثری ایفا میکنند.