- Mar
- 819
- 113
- 119
- وضعیت پروفایل
- ما بد نیستیم ولیکن، دوران با ما بدی کرد.
این روزها زیاد در مورد شعر سپید می شنویم. شعری که با احمد شاملو شروع شد و بعدها افراد زیادی سعی در ادامه دار کردن این جریان کردند که هرچند هرگز به موفقیت شاملو نرسیدند اما باعث زنده ماندن این جریان شدند.
در اینجا قصد بیان تاریخچه شعر سپید را ندارم و تنها به نکاتی که از اشعار شاملو ،به عنوان تنها منبع واقعی سپید، برداشت شده اشاره خواهم کرد
یادآوری می کنم ما اینجا در مورد اشعار سپید صحبت خواهیم کرد و نه جریان های دیگر شعر آزاد مثل موج نو، حجم، ... که بعد از شعر سپید رواج پیدا کردند.
امروزه شاهد انواع شعرهای آزاد با نام شعر سپید هستیم که به جرات می توان گفت بیش از 90 درصد آنها سپید نیستند و حتی عنوان شعر برای آنها کمی زیاد است
متاسفانه کتاب های زیادی هم از همین آثار چاپ شده و گاها مورد استقبال هم قرار گرفته، که بیشتر به خاطر ملموس بودن تعابیر موجود در این آثار برای عموم و به اصطلاح «حرف دل مردم بودن» این اتفاق افتاده.
با این توضیح سعی خواهم کرد به برخی از نکات موجود در شعر سپید یا شاملویی اشاره کنم تا از این به بعد حداقل دوستداران ادبیات برخلاف عامه مردم به هر متن و اثر بی وزنی شعر سپید اطلاق ننمایند
از اولین نکاتی که باید در شعر سپید رعایت شود وزن درونی اشعار است. پس همانطور که خواهیم دید شعر سپید خالی از وزن نیست و شاید اصلیترین وجه تمایز سپید با نثرهای ادبی همین وزن درونی کلمات و سطرهاست
چیزی که در آثار به اصطلاح سپید امروزی جای آن بسیار خالی به نظر می رسد
گفتند
باد زنده است
بیدار کار خویش
هشیار کار خویش
گفتی
نه! مرده
باد
زخمی عظیم مهلک
از کوه خورده
باد
«شاملو»
همانطور که در این شعر شاملو می بینید وزن و آهنگ درونی در شعر کاملا قابل لم*س است.
در اینجا قصد بیان تاریخچه شعر سپید را ندارم و تنها به نکاتی که از اشعار شاملو ،به عنوان تنها منبع واقعی سپید، برداشت شده اشاره خواهم کرد
یادآوری می کنم ما اینجا در مورد اشعار سپید صحبت خواهیم کرد و نه جریان های دیگر شعر آزاد مثل موج نو، حجم، ... که بعد از شعر سپید رواج پیدا کردند.
امروزه شاهد انواع شعرهای آزاد با نام شعر سپید هستیم که به جرات می توان گفت بیش از 90 درصد آنها سپید نیستند و حتی عنوان شعر برای آنها کمی زیاد است
متاسفانه کتاب های زیادی هم از همین آثار چاپ شده و گاها مورد استقبال هم قرار گرفته، که بیشتر به خاطر ملموس بودن تعابیر موجود در این آثار برای عموم و به اصطلاح «حرف دل مردم بودن» این اتفاق افتاده.
با این توضیح سعی خواهم کرد به برخی از نکات موجود در شعر سپید یا شاملویی اشاره کنم تا از این به بعد حداقل دوستداران ادبیات برخلاف عامه مردم به هر متن و اثر بی وزنی شعر سپید اطلاق ننمایند
از اولین نکاتی که باید در شعر سپید رعایت شود وزن درونی اشعار است. پس همانطور که خواهیم دید شعر سپید خالی از وزن نیست و شاید اصلیترین وجه تمایز سپید با نثرهای ادبی همین وزن درونی کلمات و سطرهاست
چیزی که در آثار به اصطلاح سپید امروزی جای آن بسیار خالی به نظر می رسد
گفتند
باد زنده است
بیدار کار خویش
هشیار کار خویش
گفتی
نه! مرده
باد
زخمی عظیم مهلک
از کوه خورده
باد
«شاملو»
همانطور که در این شعر شاملو می بینید وزن و آهنگ درونی در شعر کاملا قابل لم*س است.
آخرین ویرایش توسط مدیر: