به انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان خوش آمدید!

در کوچه پس کوچه‌های هفت شهر نوشتن با کافه نویسندگان باشید.

نقد و بررسی نقد دلنوشته‌ی تبسم افگار| منتقد: yasaman.Bahadory

وضعیت
موضوع بسته شده است.

parisa rouhi

نویسنده افتخاری
نویسنده افتخاری
عضویت
10/10/23
ارسال ها
72
امتیاز واکنش
650
امتیاز
83
328042_088e01ba0d066cb29f77b9b8a80f9a28.jpg


نقد بی‌کینه مطمئنا تو را در جهت پیشرفت سوق می‌‌دهد. منتقد، دستت را می‌گیرد و سبب می‌شود که پله‌های ترقی را طی کنی!

در این تاپیک هیچ شخصی به جز منتقد مربوطه، صاحب اثر و مدیریت تالار هیچ شخصی اجازه ارسال پیام ندارد‌.


لینک اثر:
نویسنده: @ستاره سربیی
منتقد: @yasaman.Bahadory

باتشکر
|مدیریت تالار نقد|
 
نقد دلنوشته‌ی تبسم افگار

به نام حق
نقد دلنوشته تبسم افگار

عنوان
عنوان اثر می‌بایست دارای مضمون کلی از اثر باشد به گونه‌ای که خواننده با خواندن نام حتی بتواند به ژانر پی ببرد.
دلنوشته تبسم افگار مفهوم غالب بر اثر را رسانیده است اما با وجود تبعیت و یگانگی از ژانر درج شده به موجب استفاده از واژه تبسم از ژانر تراژدی دوری گزیده.
عنوان اثر باید نه زیاد بلند و نه کوتاه باشد به گونه‌ای که با طولانی بودن آن مخاطب نام را فراموش نکند و یا جذابیتی برای او نداشته باشد.
عنوان این اثر حد نصاب را رعایت کرده است.
عنوان نباید کلیشه‌ای باشد، نام این اثر کلیشه‌ای نیست.


مقدمه
مقدمه اثر دومین چیزی است که مخاطب با آن برخورد می‌کند، پس باید مقدمه مضمون اثر را در خود جای داده باشد و نمای کلی از اثر را برساند.
در مقدمه این اثر مفهوم کلی راجع به انتظار و خنده‌های درونی از انتظار یا دوری و فراق مع*شوق به خوبی پیداست.
حد قانونی یک مقدمه بین ۳ تا ۵ پارت می‌باشد که در این اثر رعایت شده است.
در مقدمه استفاده از نام اثر پوئنی بسیار مثبت محسوب می‌شود.


جلد
جلد اثر می‌بایست طبق ژانر و محتوا عمل کند به گونه‌ای که در صورت تراژدی بودن از رنگ های تیره و در صورت فانتزی بودن از رنگ‌های شاد بهره گرفته شود.
جلد اثر همگام با نوشته‌های درون اثر می‌باشد و با هم کاملاً مرتبط هستند.


کمیت، کیفیت و کاربرد آرایه‌های ادبی
استفاده از آرایه‌های تلمیح، تشبیه، تضاد، مجاز، استعاره و... در اثر باید مشهود باشد. در اثر تبسم افگار تمامی آرایه‌های ادبی به بهترین صورت ممکن در کنار هم چیده شده بودند.
تفاوت و گوناگونی واژگان به وضوح دیده می‌شد و بازی با کلمات به خوبی مشهود بود.
این نکته برای سطح قلم نویسنده نکته‌ای دارای امتیاز بسیار بالایی‌است.
بازی با آرایه‌ها در سراسر اثر بیداد می‌کرد و عمیقا به دل خواننده می‌نشست.

محتوا
محتوای کلی اثر می‌بایست با هم ارتباط داشته باشد. در این اثر تمامی پارت‌ها از یک ژانر طبیعت کرده و ارتباط خود را به نحو احسنت با هم حفظ می‌کردند.

اندازه هر پارت
اندازه هر پارت باید تعادل داشته باشد به گونه‌ای که نه زیاد طولانی و نه کوتاه و بی‌روح باشد.
در این اثر اندازه پارت‌ها تعادل داشت و به جذب مخاطب دامن می‌زد.

علائم نگارشی
تمامی علائم نگارشی رعایت شده بود.
از نیم فاصله در اثر استفاده نشده بود.

زاویه دید
زاویه دید در اثر باید به صورت فهم برای عموم باشد به گونه‌ای که حتی در تغییر یعنی (از اول شخص به دوم شخص و... ) مخاطب را دچار ابهام، پیچیدگی و دوگانگی نکند.
زاویه دید در این اثر به طور یکسان و اول شخص بود.
 
نقد دلنوشته‌ی تبسم افگار

به نام حق
نقد دلنوشته تبسم افگار

عنوان
عنوان اثر می‌بایست دارای مضمون کلی از اثر باشد به گونه‌ای که خواننده با خواندن نام حتی بتواند به ژانر پی ببرد.
دلنوشته تبسم افگار مفهوم غالب بر اثر را رسانیده است اما با وجود تبعیت و یگانگی از ژانر درج شده به موجب استفاده از واژه تبسم از ژانر تراژدی دوری گزیده.
عنوان اثر باید نه زیاد بلند و نه کوتاه باشد به گونه‌ای که با طولانی بودن آن مخاطب نام را فراموش نکند و یا جذابیتی برای او نداشته باشد.
عنوان این اثر حد نصاب را رعایت کرده است.
عنوان نباید کلیشه‌ای باشد، نام این اثر کلیشه‌ای نیست.


مقدمه
مقدمه اثر دومین چیزی است که مخاطب با آن برخورد می‌کند، پس باید مقدمه مضمون اثر را در خود جای داده باشد و نمای کلی از اثر را برساند.
در مقدمه این اثر مفهوم کلی راجع به انتظار و خنده‌های درونی از انتظار یا دوری و فراق مع*شوق به خوبی پیداست.
حد قانونی یک مقدمه بین ۳ تا ۵ پارت می‌باشد که در این اثر رعایت شده است.
در مقدمه استفاده از نام اثر پوئنی بسیار مثبت محسوب می‌شود.


جلد
جلد اثر می‌بایست طبق ژانر و محتوا عمل کند به گونه‌ای که در صورت تراژدی بودن از رنگ های تیره و در صورت فانتزی بودن از رنگ‌های شاد بهره گرفته شود.
جلد اثر همگام با نوشته‌های درون اثر می‌باشد و با هم کاملاً مرتبط هستند.


کمیت، کیفیت و کاربرد آرایه‌های ادبی
استفاده از آرایه‌های تلمیح، تشبیه، تضاد، مجاز، استعاره و... در اثر باید مشهود باشد. در اثر تبسم افگار تمامی آرایه‌های ادبی به بهترین صورت ممکن در کنار هم چیده شده بودند.
تفاوت و گوناگونی واژگان به وضوح دیده می‌شد و بازی با کلمات به خوبی مشهود بود.
این نکته برای سطح قلم نویسنده نکته‌ای دارای امتیاز بسیار بالایی‌است.
بازی با آرایه‌ها در سراسر اثر بیداد می‌کرد و عمیقا به دل خواننده می‌نشست.

محتوا
محتوای کلی اثر می‌بایست با هم ارتباط داشته باشد. در این اثر تمامی پارت‌ها از یک ژانر طبیعت کرده و ارتباط خود را به نحو احسنت با هم حفظ می‌کردند.

اندازه هر پارت
اندازه هر پارت باید تعادل داشته باشد به گونه‌ای که نه زیاد طولانی و نه کوتاه و بی‌روح باشد.
در این اثر اندازه پارت‌ها تعادل داشت و به جذب مخاطب دامن می‌زد.

علائم نگارشی
تمامی علائم نگارشی رعایت شده بود.
از نیم فاصله در اثر استفاده نشده بود.

زاویه دید
زاویه دید در اثر باید به صورت فهم برای عموم باشد به گونه‌ای که حتی در تغییر یعنی (از اول شخص به دوم شخص و... ) مخاطب را دچار ابهام، پیچیدگی و دوگانگی نکند.
زاویه دید در این اثر به طور یکسان و اول شخص بود.
سلام عزیزم
سپاس از بررسی ارزشمند شما
مواردی که نیم‌فاصله رعایت نشده‌بود،اصلاح شد.
در ارتباط با بکارگیری واژه‌ی تبسم در عنوان که فرمودید از ژانر فاصله گرفته با کمال احترام با شما موافق نیستم، چون تبسم افگار به گونه‌ای متفاوت از صنعت تضاد بهره‌گرفته و حتی نوعی از ابهام را در بردارد که می‌تواند موجب ترغیب مخاطب به خواندن شود.
 

با آروزی موفقیت برای نویسنده‌ عزیز @ستاره سربیی
و تشکر از منتقد گرامی@ yasaman.Bahadory
تاپیک بسته شد
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

چه کسی این موضوع را خوانده است (مجموع: 0) دیدن جزئیات

عقب
بالا