اگرچه اکنون دنیا تا حدی از بحران و طوفان مرگ آور ماههای اولیه شیوع ویروس دوری گزیده و برخی از فعالیتها حتی در حوزههای مرتبط با فرهنگ و هنر هم به حالت عادی خود بازگشته، اما خب این شرطی اجتناب ناپذیراست که هنوز ماجرا در خطرآفرین ترین شکل ممکن بیخ گوش ما قرار دارد که گریزی هم از آن نیست.
علیرضا سعیدی در مهر نوشت: اما آنچه در این میان میتواند مورد توجه قرار گیرد، نحوه عملکرد دستگاهها و مجموعههای مدیریتی در حوزههای مختلف است که در دوران کرونایی چه احوالاتی داشتند؟ آیا حضور این ویروس منحوس توانسته دربرگیرنده نوآوریهای مدیریتی درروزگار کرونا پیرامون فعالیتهای فرهنگی هنری کشور به ویژه در حوزه موسیقی باشد؟ اساساً مجموعههای موسیقایی که هر کدام به نحوی در حوزههای سیاستگزاری و مدیریت بر موسیقی فعالیت میکنند، چه کارهایی را در مجموعههای خود انجام دادهاند تا قطار فعالیتهای موسیقایی کشور از ریل خود خارج نشود؟ آیا فرآیند مدیریتی دولتها و مجموعههای دیگر در حوزه موسیقی توانسته کارنامه قابل قبولی را در روزگار کرونایی از خود نشان دهد یا خیر؟
همه اینها و تعدادی زیادی از پرسشهای دیگر موضوعات بسیار مهمی هستند که نه فقط در گزارشهای رسانهای بلکه در روزگار پسا کرونایی میتواند تا مدتها مورد توجه تحلیلگران و آمایشهای دانشگاهی و پژوهشی در حوزه موسیقی باشد که بتوانند ارزیابی سنجیده از آنچه در موسیقی ایران طی دوران کرونایی گذشت، داشته باشند. ارزیابی که گروه هنر خبرگزاری مهر را بر آن داشت تا به واسطه ارتباط با روابط عمومی و امور اجرایی دستگاههای دولتی و صنفی که در حوزه موسیقی فعالیت میکنند شمایلی از آنچه این مراکز دولتی و مدیریتی در حوزه موسیقی انجام داد را ثبت کرده و قضاوت را در چارچوب دیگری ادامه دهد.
آنچه در این سلسله گزارشها میخوانید نگاهی اجمالی به فعالیت مجموعههای مرتبط با حوزه موسیقی کشور طی دوران کرونایی به ویژه چند ماهه اخیر است که در هر گزارش عملکرد این مجموعهها پیش روی مخاطبان قرار میگیرد. توضیح اینکه آنچه از اطلاعات و فعالیتها و آمارهای موجود در این گزارشها منعکس شده، از روابط عمومیها و امور اجرایی این مجموعهها احصا شده که به تفکیک در نوبتهای مختلف منتشر میشود.
در اولین شماره از این گزارش رسانهای به سراغ فعالیتهای «دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» رفتیم که طی روزهای کرونایی علاوه بر برگزاری جلسات متعدد با تهیه کنندگان حوزه موسیقی و سایر حوزههای مرتبط برای برگزاری کنسرتها و فعالیتهای روتین دیگری همچون صدور مجوز و مانند آن، عمده فعالیتها و تمرکز خود را بر مدیریت و نحوه برگزاری جشنوارههای دولتی و در مقاطعی رویدادهایی قرار داد که با اما و اگرهای زیادی هم همراه بود.
در حوزه برگزاری جشنواره موسیقی نواحی هم طی دورههای اخیر این رویداد مشاهدات عینی و رسانهای ثابت میکند که هنوز برنامه مدون و دارای چشم اندازی برای یک رویداد ارزشمند و ملی که اساساً مرتبط با موسیقی بومی ایران زمین است به جهات مختلفی که قبلاً هم درباره آن توضیحات لازم داده شده، وجود نداشته و بخش دولتی مایل نیست تا در این چارچوب به جریانی از برگزاری جشنواره موسیقی نواحی برسد که قبلاً تأثیری به مراتب بیشتر و بهتر از این سالها داشت.
جشنواره موسیقی جوان هم یکی دیگر از رویدادهای تخصصی حوزه موسیقی با مدیریت بخش دولتی است که میتوان از آن به عنوان یکی از با کیفیت ترین و بهترین رویدادهای موسیقایی دولت یاد کرد. شرایطی که به نظر میآید وقت پوست اندازی آن بعد از برگزاری چند دوره موفقیت آمیز رسیده و متولیان برگزاری آن باید فکر گستره وسیعتری از مخاطبان و همچنین تمرکز روی فعالیتهای آینده هنرمندان برگزیده این رویداد داشته باشند که میتواند مهمترین دستاورد این رویداد به حساب آید، دستاوردی که اگرچه در پایان هر دوره قولهای مساعدی پیرامون این موضوع داده میشود، اما حضور یک گروه داوری بسیار متخصص از نام آوران موسیقی ایران و همچنین هومان اسعدی به عنوان دبیر این جشنواره میزان توقعات را به خودی خود بالا میبرد.
هماهنگی برای معرفی هنرمندان و فعالان موسیقی برای دریافت تسهیلات حمایتی از طریق سامانه کارا و سامانه تحفه برخی دیگر از فعالیتها و اقدامات دفتر موسیقی وزارت ارشاد در دوران کرونایی را تشکیل میداد که در این حوزه گویا ایرادات و انتقاداتی مطرح شده که ارائه یک آمار درست و دقیق از نحوه حمایتها میتواند به ابهامات مطرح شده این بخش پاسخ دهد. از سوی دیگر حمایت از خرید آلبوم از ناشران موسیقی هم بخش دیگری از فعالیتهای حمایتی این مجموعه دولتی را تشکیل میداد که در این زمینه هم هنوز آمار دقیقی از آلبومهای خریداری شده از مؤسسات ارائه نشده است.
حمایت از تدوین زندگی و آثار ابوالحسن صبا، رونمایی از آلبوم «هزاران» به صورت آنلاین، رونمایی از آلبوم «ردیف میرزا عبدالله برای تار و سه تار»، طراحی و اجرای «نشان ابوالحسن صبا و عیسی بهادری» برای پاسداشت مقام معلمان هنر و معلمان هنرستانهای هنرهای زیبا نیز بخش دیگری ازفعالیت های دفتر موسیقی وزارت ارشاد در روزهای کرونایی را تشکیل میداد.
در حوزه فعالیتهای دفتر برنامه ریزی و آموزشهای فرهنگی و هنری با حوزه موسیقی، برگزاری جلسات شورای مرکزی نظارت بر آموزشگاههای موسیقی به صورت آنلاین و بررسی پروندههای متقاضیان به صورت غیر حضوری، راه اندازی سامانه آموزشگاههای آزاد هنری، برگزاری آزمون صلاحیت تدریس متقاضیان تدریس در آموزشگاههای آزادهنری به صورت آنلاین، هماهنگی برای معرفی آموزشگاههای آزاد هنری برای دریافت تسهیلات حمایتی از طریق سامانه کارا و سامانه تحفه، تدوین و انتشار کتابهای آسیب شناسی هنرستانهای هنرهای زیبا و کتاب بررسی رویهای، محتوایی و فضایی مراکز و آموزشگاههای آزاد هنری سراسر کشور و راه اندازی ۱۵ هنرستان هنرهای زیبا در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ که در بیشتر این هنرستانها رشته موسیقی آموزش داده میشود بخش دیگری از این فعالیتها را تشکیل داده است.
قطعاً چنین اقداماتی میتواند دریچهای جدید و گامی مؤثر در تعالی و گسترانیده شدن موسیقی خوب در حوزههای مختلف آموزشی و پژوهشی به ویژه در گروه سنی نوجوان و جوان به حساب آید، اما مهمترین نکته و دستاوردی که در این زمینه مورد بررسی و تحقیق بیشتر قرار گرفته، بررسی عملکردها و نتایج اقداماتی است که باید دربرگیرنده خروجی مؤثر و مناسبی باشد.
به هرترتیب انچه در این گزارشهای کوتاه رسانهای از کارنامه فعالیتی مجموعههای مهم و مؤثر مرتبط با موسیقی پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت، ارائه یک بسته رسانهای برای ارزیابی عملکرد این نهادها طی روزهایی بوده که کرونا تمامی فعالیتهای فرهنگی هنری کشور را تعطیل و نیمه تعطیل کرد و شرایط دشواری را پیش روی مدیران و گردانندگان این نهادها قرار داد، شرایطی که دقیقاً میتواند ذوق و ایده پردازی و خلاقیت یک مدیر فرهنگی در شرایط بحرانی را به نمایش گذاشته و میدانی را برای بررسی هرچه دقیقتر نوع مدیریتها باز کند.
آخرین ویرایش توسط مدیر:
چه کسی این موضوع را خوانده است (مجموع: 0)
دیدن جزئیات