با خواندن و نوشتن رشد کنید,به آینده متفاوتی فکر کنید که بیشتر از حالا با خواندن و نوشتن میگذرد.در کوچه پس کوچههای هفت شهر نوشتن با کافه نویسندگان باشید
تا پیش از اکران انیمیشن پری دریایی کوچک سینمای جهان واکنش چندانی به انیمیشنها نشان نمیداد؛ تا اینکه این انیمیشن برنده جایزه اسکار (آن هم در دو رشته!) شد. در مقدمه نوشتیم که تا سال 2001 خبری از جایزه جداگانه برای انیمیشنها نبود و برخی از شاهکارهای انیمیشنی تنها میتوانستند در شاخههای دیگر با فیلمهای روز جهان رقابت کنند.
داستان انیمیشن The Little Mermaid نیز همین بود. این انیمیشن در دو رشته برنده جایزه اسکار شد: بهترین موسیقی متن ارجینال، و بهترین ترانه ارجینال برای آهنگ «زیر دریا» (Under the Sea).
این دو اسکار برای والت دیزنی و دنیای انیمیشنسازی یک گام بزرگ بود و زمینهساز اتفاقهای خوبی شد. در ادامه بیشتر با اثر مثبت این انیمیشن برنده جایزه اسکار آشنا خواهیم شد.
انیمیشن دیو و دلبر یک اتفاق تاریخی دیگر را رقم زد: این انیمیشن توانست در میان نامزدان بهترین فیلم اسکار 1992 قرار بگیرد و با آنها رقابت کند. پس انیمیشن دیو و دلبر اولین انیمیشن تاریخ در این زمینه بود. البته با حضور فیلمی مانند سکوت برهها مشخص بود که رقابت دشواری پیش روی انیمیشن Beauty and the Beast است. با این حال، همینکه یک انیمیشن توانست وارد رقابت نهایی برترین شاخۀ اسکار شود، نشان از جهشی تاریخی در زمینۀ اسکار و انیمیشنها داشت.
رکورد دیگر دیو و دلبر تعداد نامزدیهایش بود. این انیمیشن در 6 رشته نامزد دریافت جایزه اسکار بود و توانست اسکار بهترین موسیقی متن و بهترین ترانه ارجینال (آهنگ دیو و دلبر) را از آن خود کند. دیو و دلبر تا سال 2008 و اکران وال-ای رکورد بیشترین نامزدی در اسکار برای یک انیمیشن را هم در اختیار داشت.
ادامهدهنده مسیر موفقیتهای دیزنی در اسکار انیمیشن علاءالدین بود. علاءالدین نیز در چندین شاخه نامزد اسکار بود، و در نهایت – مانند انیمیشنهای پیشین – توانست جایزه بهترین ترانه را با آهنگ یک دنیای کاملاً جدید (A Whole New World) کسب کند. انیمیشن Aladdin مسیر را هموارتر کرد تا شیرشاه ظهور کند.
باز هم شاخههای موسیقایی اسکار در قبضۀ انیمیشنهای والت دیزنی بود! این بار انیمیشن شیر شاه خود را وارد فهرست انیمیشن های برنده جایزه اسکار موسیقی کرد. انیمیشن The Lion King علاوه بر اسکار بهترین موسیقی متن، با ترانه امشب میتوانی عشق را احساس کنی (Can You Feel the Love Tonight) توانست جایزه اسکار بهترین ترانه ارجینال را نیز کسب کند.
در میان انیمیشنهای سال 1995 دو عنوان مهم وجود داشت: پوکاهونتاس دیزنی (Pocahontas) و داستان اسباببازی پیکسار (Toy Story).
استودیوی پیکسار، که متشکل از تعدادی از انیماتورهای سابق دیزنی بود، توانست با اولین انیمیشن خود خوش بدرخشد. انیمیشن داستان اسباببازی در 3 رشته نامزد اسکار بود؛ و علاوه بر آن، یک جایزه ویژه هم نصیب کارگردان شد.
دیزنی هم با انیمیشن Pocahontas در رقابت حضور داشت و توانست همان 2 جایزه همیشگی را از آن خود کند: اسکار بهترین موسیقی متن ارجینال، و اسکار بهترین ترانه ارجینال برای آهنگ Colors of the Wind.
رقابت دیزنی و پیکسار در اسکار کمکم زمینهساز افزایش اهمیت انیمیشنها و ایجاد اسکار بهترین انیمیشن سال شد. با ما همراه باشید تا به آن مرحله هم برسیم!
بیایید از سال 1998 شروع کنیم. سالی که فیلم تایتانیک جوایز اسکار را درو کرد و اجازه نداد که انیمیشنهای هرکول (دیزنی) و آناستازیا (فاکس قرن بیستم) از نامزدیهایشان بهرهای ببرند.
تا اینکه اسکار سال 1999 از راه رسید و ما شاهد حضور یک استودیوی انیمیشنسازی جدید بودیم. استودیوی دریم ورکس با انیمیشن شاهزاده مصر و آهنگ When You Believe توانست اسکار بهترین ترانه را از آن خود کند.
البته در این سال چند انیمیشن دیگر هم در شاخههای موسیقایی اسکار نامزد بودند، اما حضور فیلم Shakespeare in Love آنها را در کسب جایزه ناکام گذاشت.
انیمیشن تارزان دیزنی توانست با آهنگ You’ll Be in My Heart بر آهنگ When She Loved Me انیمیشن داستان اسباببازی 2 پیکسار غلبه کرده، جایزه اسکار را کسب کند.
حالا وقت آن رسیده که از جایزه بهترین ترانه اسکار برای انیمیشنها بگذریم و برویم سراغ رشتۀ اسکار بهترین انیمیشن سال و برندگان آن. از سال 2001 (هفتادوچهارمین دوره مراسم اسکار) بود که این رشته به جوایز اسکار افزوده شد و ما در ادامه تمام انیمیشن های برنده جایزه اسکار را معرفی خواهیم کرد.
انیمیشن شرک کمپانی دریم ورکس توانست در رقابت با انیمیشنهای جیمی نوترون و کمپانی هیولاها خود را بهعنوان اولین انیمیشن برنده جایزه اسکار جاودانه کند. این انیمیشن در رشته بهترین نمایشنامۀ اقتباسی نیز نامزد شده بود.
البته انیمیشن کمپانی هیولاها پیکسار نیز دست خالی مراسم را ترک نکرد و توانست از 3 نامزدی خود، اسکار بهترین ترانه ارجینال را با آهنگ If I Didn’t Have You بهدست بیاورد.
در هفتادوپنجمین دورۀ جوایز اسکار انیمیشنهای شهر اشباح، عصر یخبندان، لیلو و استیچ، اسپریت: اسب سیمارون، و سیاره گنج برای دریافت عنوان انیمیشن برنده جایزه اسکار 2002 رقابت میکردند و در نهایت انیمیشن ژاپنی شهر اشباح از استودیوی جیبلی (Ghibli) به کارگردانی هایائو میازاکی بود که توانست جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال را از آن خود کند.
این انیمیشن ژاپنی با نظارت دیزنی به زبان انگلیسی دوبله و اکران شد. در نهایت هم توانست دو انیمیشن خود دیزنی – لیلو و استیچ، و سیاره گنج – را شکست دهد.
هفتادوششمین دوره اسکار آغاز درخشش پیکسار در شاخۀ بهترین انیمیشن اسکار بود. انیمیشن در جستوجوی نمو در این سال رقبای خود را کنار زد و اسکار را کسب کرد. دیگر نامزدهای اسکار بهترین انیمیشن 2003 برادر خرس، و سهقلوهای بلویل بودند.
در کنار این جایزه اسکار، انیمیشن Finding Nemo در رشتههای بهترین نمایشنامۀ ارجینال، موسیقی متن، و تدوین صدا نیز نامزد بود.