بتپرستی در تاریخ
بتپرستی تقریباً در بین تمام ملل گذشته وجود داشتهاست. ایرانیان از معدود اقوامی هستند که هیچگاه بتپرستی را به صورت رسمی نپذیرفتهاند. هگل فیلسوف آلمانی میگوید: «ایرانیان با بتپرستی دشمن بودند و نیایشگاههای یونان را برای همین ویران کردند، اگرچه ایرانیان با همهٔ دینهای دیگر مدارا میکردند اماچون یونانیان برای خدا نمود این جهانی ساخته بودند، با آن به مخالفت برخاستند.»[۱][۲] در قرآن نام بتهای قوم نوح ود، یغوث، یعوق و نصر و بتهای اعراب لات و منات و عزی و بتهای دیگری همچون بعل آمدهاست. یونانیان نیز اگر چه برای خدایان خود قائل به جسم و روح بودند، اما بتهایی از زئوس، هرا، آتنا، آرتمیس و هرکول ساخته و به ستایش آن پرداختهاند. مصریان نیز بتهایی همچون رع، آمون، اوزیریس، ایزیس، ست و آنوبیس را میپرستیدند. رومیان هم از ژوپیتر، جونو، دیانا و ونوس مجسمههایی ساخته و به عبادت آنان میپرداختند. هبل و لات و منات و عزی و ود و یغوث و یعوق و نصر نیز از بتهای اعراب بودند. در آیین میترائیسم نیز که در ایران شکل گرفت، بعدها تندیسهایی از آناهیتا و میترا ساخته شد و مورد ستایش قرار گرفت. آیین بودایی که در چین و بخشهایی از هندوستان رواج دارد معتقد به عبادت بودا است. در آیین برهمایی هم بتهایی چون شیوا جلوه گری میکنند. بتپرستی در قالب آیین شینتو و سایر ملل آسیای جنوب شرقی به وفور دیده میشود. عیلامیان باستان نیز که در میان رودان ساکن بودند پیرو توتم پرستی بوده و خدایانی مانند مردوک، بعل، انلیل و ائا داشتند. واژهٔ «بت» از پارسی میانه «بت» but گرفته شده که به معنی بودا است.[۳]