آرمان آرین (زادهٔ ده آبان ۱۳۶۰ در تهران) نویسنده، پژوهشگر و رماننویس ایرانی است.
شکوفه آذر نویسنده ایرانی ساکن استرالیا، دختر دایی وی هستند.
اصلیتش به سوادکوهِ مازندران باز می گردد و بخشی از کودکی و نوجوانیِ خویش را در دیارِ کومش و شاهرود گذرانده است.
سینما خوانده است، کار ادبی می کند و عشقی آزاد به تاریخ، اسطوره، عرفان، کتاب های مقدّس و دین دارد.
زندگی ادبی
او که با آفرینش اثر سهگانهٔ «پارسیان و من» به دنیای ادبیات شناسانده شد، جوانترین برنده کتاب سال ایران است. همچنین علاوه بر جوایز ملی بسیار، با دریافت لوح تقدیر از سی و یکمین کنگره بینالمللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) دانمارک در سال ۲۰۰۸، در فهرست افتخار این کنگره قرار گرفت.
پارسیان و من نخستین رمان سهگانه خیال پردازی ایرانی است که بر اساس اسطورهها، حماسهها و تاریخ ایران نگاشته شدهاست، و نه تنها ستایش منتقدین و متخصصین حوزه ادبیات را برانگیخته بلکه مخاطبان بسیاری را نیز با خود همراه کردهاست بطوریکه به گزارش روزنامه شرق، عنوان پرفروشترین رمان نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را به دست آورد.
رمان سهگانه پارسیان و من بازآفرین خلاقی از شاهنامه فردوسی است که با الهام از ساختار سه بخشی آن، برشهایی از سه دوره اسطوره، حماسه و تاریخ ایران را روایت میکند. جلد نخست این کتاب با نام پارسیان و من: کاخ اژدها بیانکنندهٔ داستان ضحاک ماردوش (آژیدهاک) است. جلد دوم با نام پارسیان و من: راز کوه پرنده بیانکنندهٔ پهلوانیهای رستم و شرح هفت خوان او در قالب رمانی جذاب و کتاب سوم هم با نام پارسیان و من: رستاخیز فرا میرسد بیانکنندهٔ داستان کوروش بزرگ است.
سایر آثار آرین نیز، همچون سهگانه پارسیان و من ریشه در فرهنگ و اساطیر کهن ایرانی دارند چرا که آرین بازگشتن به فرهنگ ایرانی و بازسازی آن را نیاز امروز جامعه ایرانی برای تعامل با جهان پرهیاهو میداند.
هر چند که آرین بیشتر با عنوان نویسنده داستانهای فانتزی حوزه کودک و نوجوان شناخته میشود، اما نه تنها مخاطبان آثار او محدود به این حوزه سنی نبوده و آثارش عموماً مخاطبانی از گروههای سنی مختلف را با خود همراه میکنند، بلکه آثارش ژانر و سبک پیچیده و متنوعی را نیز دربرمیگیرند. آرمان آرین در نوشتههایش موفق شدهاست تا با در هم آمیختن مطالعات حوزه سینما و همچنین دانش گسترده در اسطورهها، تاریخ، و ادیان ایرانی، آثاری بغایت تصویری، دراماتیک و خیالانگیز خلق کند. او معتقد است «اگر قصد فعالسازی تخیل در کودکان و نوجوانان را داریم، ابتدا باید در خودمان، آن را فعال کنیم؛ من فکر میکنم نویسنده یا هنرمندی که تخیل، خیالانگیزی و تصورش، ابتر و ناقص است، هرگز نمیتواند اثری به وجود آورد که موجب تخیل و خیالانگیزی در افراد دیگری شود.»
آخرین ویرایش توسط مدیر: