- Jul
- 3,528
- 676
- 158
صنایعدستی ایران در دورهی ایلخانان
ایلخانان دست به تأسیس دولت در ایران زدند و هنرمندان را به پایتختهای خود یعنی "مراغه" و "تبریز" کشاندند ضمن آن که بر مبنای مصالحهای که بین حاکمان محلی شیرا و مغولها صورت گرفت، شیراز از گزند تهاجم مغولها در امان ماند و از این رو گروهی از هنرمندان هم جذب شیراز شدن که بعدها مکتبی به نام "مکتب شیراز" موجودیت یافت تا از این مکتب، نگارگریهای نفیس و کتب مصور با ارزشی بر جای ماند.
به هر حال در دورهی ایلخانان و به همت خواجه رشیدالدین فضلالله همدانی، مرکزی علمی و هنری به نام "ربع رشیدی" در تبریز ایجاد شد تا با جلب و جذب دانشمندان، هنرمندان و هنرورزان به دوبارهنویسی و گردآوری آثار با ارزش و نفیس گذشته بپردازند.
نکتهی مهم در این دوره، وارد شدن عناصر تصویری چینی به آثار هنری ایران بود که این عناصر در نقاشیهای عهد ایلخانی به خوبی نمایان شده است. در شیوهی نقشی دورهی ایلخانی که از لحاظ فنی به مراتب قویتر از نقاشیهای عهد سلجوقی است، رنگها از تنوع بیشتری برخوردار است، طرحها دارای دقت بیشتر و توجه به جزئیات که حاصل تأثیرپذیری از نقاشی چینی است به راحتی قابل تشخیص است.
به هر حال مجموعهی آثار این عهد را که در تبریز به وجود آمده است به نام مکتب تبریز میشناسیم و همانطور که اشاره شد، این مکتب بیش از هر چیز به خاطر تاثیرپذیریش از هنر چین مشخص میشود ولی تنوع رنگی، دقت در طرحها با رعایت جزئیات نیز از دیگر ویژگیهایش است. در دورهی مذکور جلدسازی، سفالگری، کاشیکاری، قالیبافی، فلزکاری و نساجی هم رواج داشت ولی تأثیرپذیری از هنر چینی از جمله در سفالگری، کاشیکاری و نساجی مشاهده میشود.
به هر حال در دورهی ایلخانان و به همت خواجه رشیدالدین فضلالله همدانی، مرکزی علمی و هنری به نام "ربع رشیدی" در تبریز ایجاد شد تا با جلب و جذب دانشمندان، هنرمندان و هنرورزان به دوبارهنویسی و گردآوری آثار با ارزش و نفیس گذشته بپردازند.
نکتهی مهم در این دوره، وارد شدن عناصر تصویری چینی به آثار هنری ایران بود که این عناصر در نقاشیهای عهد ایلخانی به خوبی نمایان شده است. در شیوهی نقشی دورهی ایلخانی که از لحاظ فنی به مراتب قویتر از نقاشیهای عهد سلجوقی است، رنگها از تنوع بیشتری برخوردار است، طرحها دارای دقت بیشتر و توجه به جزئیات که حاصل تأثیرپذیری از نقاشی چینی است به راحتی قابل تشخیص است.
به هر حال مجموعهی آثار این عهد را که در تبریز به وجود آمده است به نام مکتب تبریز میشناسیم و همانطور که اشاره شد، این مکتب بیش از هر چیز به خاطر تاثیرپذیریش از هنر چین مشخص میشود ولی تنوع رنگی، دقت در طرحها با رعایت جزئیات نیز از دیگر ویژگیهایش است. در دورهی مذکور جلدسازی، سفالگری، کاشیکاری، قالیبافی، فلزکاری و نساجی هم رواج داشت ولی تأثیرپذیری از هنر چینی از جمله در سفالگری، کاشیکاری و نساجی مشاهده میشود.
آخرین ویرایش توسط مدیر: