تازه چه خبر

انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

با خواندن و نوشتن رشد کنید,به آینده متفاوتی فکر کنید که بیشتر از حالا با خواندن و نوشتن می‌گذرد.در کوچه پس کوچه‌های هفت شهر نوشتن با کافه نویسندگان باشید

همگانی توصیه به نویسنده برای ارسال به نشر!

Jul
12,190
58,174
270
سވހیܣ
وضعیت پروفایل
یه متن پاک شده...
«هوالمحبوب»
این مطالب اختصاصی انجمن کافه نویسندگان هستند و هرگونه کپی برداری از آن حتی با ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

✍? توصیه‌ای به تمام کسانی که قصد دارند داستان بنویسند یا داستانی نوشته‌اند و می‌خواهند برای ناشری بفرستند.


? درست و تمیز بنویسید و به املای کلمات حساس باشید.

? شلخته‌نویسی، املاهای غلط پرشمار، مرتب نکردن متن (Justify) و امثالهم، همگی ذهنیت منفی ایجاد می‌کنند.

? از فونت‌های استانداری مثل Mitra یا Nazanin استفاده کنید.

? نیم‌فاصله بزنید. برای این کار می‌تونید صفحه‌کلید استاندارد فارسی بهار رو نصب کنید. راه‌هایی هم برای تنظیم نیم‌فاصله در نرم‌افزار ورد هست.

➕ مهم‌ترین استفاده‌ی نیم‌فاصله برای «می» استمراری و «ها» نشانه‌ی جمعه. «می‌روم، می‌روی، می‌رود» و «درخت‌ها، پنجره‌ها، خانه‌ها».

➕ در کلماتی که حرف آخر نچسبان دارند، «ها» جمع رو بچسبونید: «رودها»، هرگز ننویسید «رود ها».

➕ کلمات مرکب نیم‌فاصله لازم دارند: خانه‌تکانی، چشمه‌سار، پشت‌بام و...

? نیم‌فاصله یک نویسه‌ی تقریباً نامرئی اما بسیار مهم در خط فارسیه. نزدن نیم‌فاصله یا استفاده‌ی اشتباه از اون، از اعتبار شما و نوشته‌ی شما کم می‌کنه.

? به ذهنیت پشت زدن نیم‌فاصله فکر کنید. برای یک نویسنده «ذهنیت» و «دلیل» باید اهمیت داشته باشه. نیم‌فاصله و فاصله حدومرز کلمات رو مشخص می‌کنند. حدومرزها رو در نوشتن بشناسید و در نظر داشته باشید.

? علائم نگارشی رو درست به کار ببرید. نقطه و ویرگول و نقطه‌ویرگول و علامت‌های تعجب و پرسش (، . ؛ ! ؟) به آخر کلمه می‌چسبند و از کلمه‌ی بعدی یک فاصله دارند.

➕او گفت: «شیوه‌ی صحیح گذاشتن علائم نگارشی، یعنی نقطه و ویرگول و امثالهم، به این شکل است! متوجه شدید؟»

? در داستان هرگز از حالت‌هایی مثل ؟؟!! یا !!! یا ؟؟؟ استفاده نکنید. این‌ها متن شما رو پراحساس‌تر نمی‌کنند، فقط نشون می‌دن که با کاربرد صحیح علائم نگارشی آشنا نیستید.

? جملاتتون رو یک بار از دید خواننده‌ای بخونید که چیزی از داستان شما نمی‌دونه، سر و ته جملات رو مشخص کنید. جملات رو در هم ذوب نکنید؛ هر جمله‌ی ساده یک فعل مشخص داره، فعل‌ها رو گم نکنید.

? توصیه می‌کنم جمله‌ی مرکبی با بیشتر از سه و نهایت چهار فعل یا جمله‌ی مستقل ننویسید. هرچه جملات ساده‌ی بیشتری رو با هم ترکیب کنید و جمله‌ی مرکب بلندتری بسازید، احتمال خطا بیشتر می‌شه.

? درعین‌حال از نوشتن جمله‌های ساده و تک‌فعلی متعدد پشت‌سرهم پرهیز کنید. چنین کاری متن شما رو بی‌رنگ‌ولعاب می‌کنه.

? روی نثر خودتون کار کنید. متن‌های گوناگون بنویسید و انواع و اقسام جمله‌نویسی‌ها رو امتحان کنید. همیشه در قیدوبند اصول نباشید، اون‌ها رو بشناسید و گاهی بشکنید.

? همیشه توجه داشته باشید که شما کنار خواننده نیستید تا ابهاماتش رو رفع کنید، پس به روشن‌ترین شکل ممکن بنویسید اما حس تعلیق و رمزوراز نوشته رو هم فدا نکنید و اون رو نکشید.

? به پاراگراف‌بندی بسیار توجه کنید. هر پاراگراف هدفی داره؛ هدف این پاراگرافی که دارید می‌نویسید چیه؟ می‌خواید یک صحنه رو توصیف کنید؟ قراره گویای احوال درونی شخصیت باشه؟ یا صرفاً قراره پلی باشه بین پاراگراف قبلی و بعدی یا دو صحنه؟

? هرگز در یک پاراگراف از زبان یا دید بیشتر از یک شخصیت چیزی نگید.

? از پاراگراف‌های بسیار طولانی پرهیز کنید. پاراگراف هرچه طولانی‌تر، دنبال‌کردنش سخت‌تر.

? توصیه می‌کنم که پاراگرافی بیشتر از شش خط (حدود ۱۲۰ کلمه) ننویسید و بین دو تا شش خط نگه دارید.

? گاهی بعضی وصف‌ها به پاراگراف‌هایی طولانی‌تری نیاز دارند، اما تعدادشون رو محدود کنید و پاراگراف‌های بلندتون رو، ترجیحاً براساس محتوا، بشکنید تا خواننده درونمایه‌ی هرکدوم رو راحت‌تر دنبال کنه.

? هروقت داستانی رو برای بررسی به من می‌سپرند، اولین کارم انداختن یک نگاه اجمالی به متن داستانه تا ببینیم آیا نویسنده به پاراگراف‌بندی‌ها توجه داشته یا نه. دیدن پاراگراف‌های بلند پرشمار یک نمره‌ی منفی بزرگه، چون نشون می‌ده نویسنده نتونسته ایده‌ی خودش رو درست تجزیه‌وتحلیل بکنه.

 
آخرین ویرایش:
Jul
12,190
58,174
270
سވހیܣ
وضعیت پروفایل
یه متن پاک شده...
✍? توصیه‌ای به تمام کسانی که قصد دارند داستان بنویسند یا داستانی نوشته‌اند و می‌خواهند برای ناشری بفرستند.

? شیوه‌ی گفت‌وگونویسی استاندارد رو یاد بگیرید. بعضی ناشرها شیوه‌نامه‌ی خاص خودشون رو دارند، اما معمولاً به این شکله:

? علی از جایش بلند شد، چرخی در اتاق زد و پرسید: «یعنی باید گفت‌وگوها رو اینطوری بنویسیم؟»
دوستش جواب داد: «آره. درستش همینه.»
ــ اگه گفت‌وگو طولانی شد، اون‌وقت چی؟
ــ در ادامه اسم گوینده‌ها نمی‌آد و به‌جای اون قبل از صحبت گوینده ــ روی خط کرسی زده می‌شه.
علی سری تکان داد که یعنی متوجه شده است.

? از نوشتن‌ دیالوگ‌های بسیار طولانی و تک‌گویی‌های بلندبالا اجتناب کنید. داستان معمولاً جای پرگویی شخصیت‌ها نیست، مگر در شرایط خاص، با رعایت اصول دیالوگ‌نویسی.

? با حداقل کلمات بنویسید و نوشته‌تون رو هرس کنید.

? هرگز چندین و چند دیالوگ رو بدون آوردن اسم گوینده یا اشاره به اون ننویسید، یعنی با زدن ــ در ابتدای نقل‌قول. به چنین نوع دیالوگ‌نویسی‌ای «دیالوگ‌ معلق» گفته می‌شه و خواننده رو سردرگم می‌کنه.
ــ سلام!
ــ سلام‌علیکم!
ــ کجا بودی تابه‌حال!
ــ توی راه ماشینم خر*اب شده بود.
ــ چرا یه زنگ به من نزدی تا بیام دنبالت؟

? طبیعیه هر کاری ایراداتی داشته باشه و ویراستار برای همینه، اما هرگز به امید ویراستار نباشید. ویراستار قرار نیست کلمه به کلمه‌ی متن شما رو از هم سوا و بعد دوباره از نو سرهم بکنه (البته اگر خودتون بخواید، چرا، ولی اون‌وقت این واقعاً نوشته‌ی شماست؟). اگر کار شما در این حد نیاز به ویرایش داره، صادقانه بگم هنوز آماده نیستید.

? از توصیف احوال گوینده و صحنه غافل نشید. صرفاً ننویسید که فلانی گفت و بهمانی گفت و او جواب داد و او داد کشید و... . چنین کاری معمولاً نشانه‌ی تنبلی نویسنده در صحنه‌پردازیه. خواننده رو با خودتون همراه کنید.

? «نگویید، نشان بدهید». این از اصل‌های مهم نویسندگیه.

❌ هرگز نگید فلان شخصیت بسیار باابهت بود، شاخ غول رو شکسته بود و چنین کرده و بهمان کرده بود و همگی ازش می‌ترسیدند. ابهت رو در رفتار و کردارش نشون بدید؛ اگر ازش می‌ترسند و حساب می‌برند، این رو در رفتار اطرافیانش نشون بدید. این که مرتب بگید این شخصیت ضریب هوشی بالای ۲۰۰ داره فایده نداره، با این ضریب هوشی چی‌کار می‌کنه؟ چه هنری داره؟ ذکاوتش رو نشون بدید.

? پرش‌های زمانی متعدد نداشته باشید. داستان نمایش‌نامه نیست که شما یک صحنه رو کات بزنید و بعدی رو شروع کنید. بین صحنه نقل‌وانتقالی لازمه. گاهی مجبورید پرش داشته باشید، اما تا می‌تونید انتقال صحنه رو نرم و روان انجام بدید.

? سعی کنید در ابتدای هر صحنه موقعیت زمانی و مکانی اون رو مشخص کنید و این کار رو در اواسط اون بخش انجام ندید. خواننده بهتره از ابتدا بدونه در چه موقعیتی قرار داره.

? اصول فصل‌بندی رو یاد بگیرید. بهتره در هر فصل به دید یک راوی یا پردازش یک صحنه بپردازید. می‌تونید یا یک شخصیت رو در چند صحنه دنبال کنید، یا چندین شخصیت رو در یک صحنه، اما این دو رو با هم ترکیب نکنید.

? توصیه می‌کنم فصل‌های خیلی کوتاه یا خیلی بلند ننویسید. هر فصل به حداقل تعداد کلماتی نیاز داره تا به رنگ و بوی خودش رو پیدا کنه و اگر از حدی بیشتر بشه، خواننده سردرگم می‌شه.

? توصیه می‌کنم فصل‌ها رو بین ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰ کلمه نگه دارید. کمتر از اون صحنه یا شخصیت پردازش کافی ندارند، بیشتر از اون خواننده از نفس میفته.

? توصیه می‌کنم که برای یادگیری پاراگراف‌نویسی، موقع خوندن کتاب‌های معروف از نویسنده‌های حرفه‌ای به شیوه‌ای پاراگراف‌بندی اون‌ها دقت کنید و ببینید که کجا پاراگراف زده‌اند، کجا ادامه داده‌اند و دلیل این کارشون چی بوده؟

? از چکیده‌نویسی اجتناب کنید و چکیده‌ی روایی تحویل ندید. او این‌طور کرد و آن‌طور شد و بعدش آنجا رفتند و چنان کردند و بهمان اتفاق افتاد و... . این داستان نیست! شما دارید چکیده‌ی داستان رو جای خودش غالب می‌کنید. پس شخصیت‌ها چی؟ احساسات و تفکرات اون‌ها چی؟ دلیل این اتفاقات چی؟
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
Jul
12,190
58,174
270
سވހیܣ
وضعیت پروفایل
یه متن پاک شده...
✍? توصیه‌ای به تمام کسانی که قصد دارند داستان بنویسند یا داستانی نوشته‌اند و می‌خواهند برای ناشری بفرستند.

? قصه‌های محلی و فولکلور و آثار کهن فارسی رو بخونید: شاهنامه بخونید، مرزبان‌نامه، کلیله و دمنه، منطق‌الطیر، سمک عیار، امیرارسلان نامدار و این‌ها رو بخونید یا حداقل باهاشون آشنا باشید. قرار نیست از روی این‌ها تقلید کنید، اما می‌تونید ایده بگیرید.

? متون فارسی کهن کلمات زیبایی در اختیار شما می‌گذارند. دایره‌ی واژگانتون رو گسترش بدید و با شیوه‌های واژه‌سازی آشنا بشید. پیشوندها و پسوندهای فارسی رو بشناسید و شم زبانی خودتون رو پرورش بدید.

? کتاب نویسنده‌های مطرح فارسی رو بخونید و ببینید اشخاص آشنا با فارسی و مسلط به اون چطور می‌نویسند. با فارسی سلیس و سالم خو بگیرید. آگاهانه کتاب بخونید.

? به کتاب‌های نویسندگی رجوع کنید و اصول رو یاد بگیرید، بعد در داستان‌های معروف و حرفه‌ای اون‌ها رو پیدا کنید و ببینید نویسنده‌ها به چه شکل اون‌ها رو به کار می‌برند، گاهی خم می‌کنند و حتی می‌شکنند.

? بهتون التماس می‌کنم هرگز با خوندن کتاب‌های ترجمه به فکر نوشتن نیفتید! با خوندن چندین داستان جذاب برانگیخته نشید که همتایی برای اون خلق کنید. هرگز سعی نکنید از داستان‌های ترجمه تقلید کنید.

⚠️ تالکین اگر ارباب حلقه‌ها رو نوشته، روی اساطیر کهن تسلط داشته، اِداهای (Edda) کهن نورس رو خونده و با ادبیات کشورش کامل آشنا بوده. مارتین اگر نغمه‌ی یخ و آتش رو نوشته، از رویدادهای تاریخی سرزمینی الهام گرفته که با اون آشنا بوده و از فرهنگ و جغرافیای همون خطه استفاده کرده. چیزی که برای اون‌ها جواب داده، الزاماً برای نویسنده‌ی ما هم پاسخگو نیست.

❌ اکثر آثار بزرگ خودشون تقلیدی هستند از آثار کهن و از نویسنده‌های پیشین، پس شما با تقلید از این آثار بزرگ، بدون دونستن پیش‌زمینه‌ی اون‌ها، عملاً دارید از یک تقلید تقلید می‌کنید.

? نوشتن از محیطی که در اون زندگی نکردید و از فرهنگی که فرهنگ شما نیست و از مردمی که با اون‌ها میانه ندارید، معمولاً فقط باعث می‌شه داستان شما تصنعی جلوه کنه، شما ناخودآگاه می‌آیید و بخشی از زندگی خودتون رو در اون فضا جا می‌دید که جاش نیست. اگر چنین قصدی دارید، توصیه می‌کنم حتماً تحقیقات کافی داشته باشید و توجه کنید شخصیت و محیطی که می‌سازید با داستان همخوانی داشته باشند.

? نوشته‌ی شما مانیفست اعتقادی نیست. در اون شعار ندید. شعار زده نباشید. در یک جمله و یک عبارت، تفکر پشت نوشته رو لو ندید. عقاید و تفکرات خودتون رو به زور از زبان شخصیت‌ها بیان نکنید. خواننده رو احمق فرض نکنید، چون غالب اوقات بسیار واضحه که این حرف حرفِ این شخصیت و زاده‌ی این زمان و این مکان نیست.

? اگر خواستید، شاید بد نباشه داستانتون رو به چند نفر بدید و بازخورد بگیرید، به اصطلاح خواننده‌ی آلفا داشته باشید. نوشته‌تون رو فقط به دوستانتون ندید و از تعریف و تمجیدها خوشحال نشید. خوبه تشویق بشید و انگیزه بگیرید، اما اونچه در این مرحله باید دنبالش باشید، شنیدن نقدهای منفی و پیدا کردن ایرادات احتمالیه. این احتمال وجود داره هر تعریفی که امروز از دوستتون می‌شنوید، فردا بشه نقدی تند و خاری تیز که خواننده حواله‌ی شما می‌کنه.

?? در اولین داستانی که می‌نویسید دنبال کُن‌فیکون کردن ژانر نباشید. دنبال این نباشید که شاهکار خلق کنید و مشهور بشید. به اولین داستان خودتون افتخار نکنید و اسیر احساسات نشید. روی نوشته‌تون تعصب نداشته باشید و سعی نکنید به هر شکل ممکن سر تا ته نوشته‌ی خودتون رو توجیه کنید و موجه نشون بدید. در نوشتن لجوج و یکدنده نباشید.

⚫️ در پایان، خودتون اولین و بزرگ‌ترین منتقد کار و نوشته‌تون باشید، وگرنه فردا روزی شما رو در میدان شهر به صلابه می‌کشند و اون‌وقت باید با خیل خواننده‌های شاکی و منتقدها طرف بشید.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Who has read this thread (Total: 0) View details

بالا