تازه چه خبر

انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

با خواندن و نوشتن رشد کنید,به آینده متفاوتی فکر کنید که بیشتر از حالا با خواندن و نوشتن می‌گذرد.در کوچه پس کوچه‌های هفت شهر نوشتن با کافه نویسندگان باشید

هنری دادائیسم را باید شناخت!

مدیر بازنشسته + نویسنده ادبی انجمن
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Jun
4,685
22,864
218
جنبش دادا، که در سال 1916 در زوریخ توسط شاعران و هنرمندانی چون تریستان تزارا و هانس آرپ آغاز شد، واکنشی مستقیم در برابر ذبح، تبلیغ و بی‌طرفی جنگ جهانی اول بود. برلین، پاریس و جاهای دیگر. این گروه‌های مختلف از سبک جهانی برخوردار نبودند، بلکه به دلیل عدم پذیرش آرمان گرایی، کنوانسیون‌های هنری و روشن‌فکرانه بی‌نظیر و آغو*ش کنترل‌نشده جامعه مدرن از “خردگرایی” و “پیشرفت” در ارتباط بودند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر بازنشسته + نویسنده ادبی انجمن
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Jun
4,685
22,864
218
آن‌ها ارزش های ناسیونالیستی و سرمایه داری را که منجر به فاجعه جنگ شده بود، محکوم کردند و از تکنیک‌ها، اجراها و تحریکات غیراخلاقی استفاده کردند تا بقیه جامعه را به سمت خودآگاهی سوق دهند. پوچی فعالیت‌های دادا آینه‌ای از پوچی در دنیای پیرامون خودشان ایجاد کرد. دادا ضد زیبایی شناختی، ضد عقلایی و ضد آرمانگرا بود. چالش دادا با مفاهیم متعارف “هنر عالی” تأثیر چشم‌گیری بر تحولات بعدی هنر مفهومی، هنر نمایشی و پست مدرنیسم در میان دیگران داشت.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر بازنشسته + نویسنده ادبی انجمن
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Jun
4,685
22,864
218
پس از جنگ، بسیاری از هنرمندانی که در جنبش دادا شرکت کرده بودند، شروع به تمرین در یک حالت تحت عنوان سورئالیستی کردند. در سال 1924 هنگامی که نویسنده آندره برتون مانیفست سورئالیسم را منتشر کرد جنبش رسما افتتاح شد. شبیه به دادا، سورئالیسم با یک سرخوردگی عمیق با تأکید بر محکومیت غربیان بر منطق و عقل مشخص شد. تفاوت آن‌ها این بود که برتون می‌خواست از برنامه‌های غیرمعقول و به ظاهر غیرممکن Dada چیزی مدون‌تر ایجاد کند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر بازنشسته + نویسنده ادبی انجمن
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Jun
4,685
22,864
218
raoul-houseman.jpg
The Art Critic 1919-20 Raoul Hausmann 1886-1971 Purchased 1974
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر بازنشسته + نویسنده ادبی انجمن
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Jun
4,685
22,864
218
آثار و کارهای هنری

دادا پیشوای مستقیم جنبش مفهومی هنر بود. جایی که تمرکز هنرمندان نه بر ساختن اشیاء دلپذیر از نظر زیبایی‌شناختی بلکه در ساخت آثاری بود که اغلب حساسیت‌های بورژوایی را بالا می‌برد و سؤالات دشوار راجع به جامعه، نقش هنرمند و هدف از هنر را ایجاد می کرد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر بازنشسته + نویسنده ادبی انجمن
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Jun
4,685
22,864
218
هنرمندانی مانند هانس آرپ (Hans Arp) قصد داشتند شانس را در خلق آثار هنری بگنجانند. این برخلاف تمام هنجارهای تولید هنرهای سنتی بود که به موجب آن یک اثر با دقت برنامه‌ریزی می‌شد و به پایان می‌رسید. معرفی شانس راهی برای دادائیست ها بود تا هنجارهای هنری را به چالش بکشند و نقش هنرمند را در روند هنری زیر سوال ببرند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر بازنشسته + نویسنده ادبی انجمن
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Jun
4,685
22,864
218
ادبیات دادائیسم

خنده اغلب یکی از اولین واکنش‌ها به هنر و ادبیات دادا است. شعرها با شوخ طبعی، حس احمقانه و جناس تصویری آمیخته بودند. نویسندگان دادا با القاء شوخ طبعی و خلاقانه، می توانند حس “سبکی” را به تصویر بکشند، اما هم‌چنین معنای عمیق‌تری را نشان می‌دهند، که اغلب نظم فرهنگی را به چالش می‌کشید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر بازنشسته + نویسنده ادبی انجمن
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Jun
4,685
22,864
218
هنرمندان دادا معیارها و ارزش‌های فرهنگی را نفی کردند و از این رو از تعاریف سنتی که هنر می‌تواند باشد ناراضی بودند. دوچمپ (Duchamp) از فلسفه آزادی کامل در هنر دفاع می‌کرد و بسیاری از آن‌ها از آن پیروی می‌کردند.

هنرمندان برای رد استانداردهای فرهنگی از مجموعه‌ها ، کولاژ‌ها و اشیاء با تولید انبوه استفاده می‌کردند. شعرها شکسته شد. استیفن مالارم (Stéphane Mallarmé)، شاعر فرانسوی، نحو و کلماتی را در صفحه پراکنده می‌کرد تا شعر خلق کند. این نوع استفاده نوشتن از لحاظ خیالی شکسته در آثار بعدی T.S. Eliot و Ezra Pound نیز ظاهر شد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر بازنشسته + نویسنده ادبی انجمن
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Jun
4,685
22,864
218
در ژوئن سال 1916، هوگو بال (Hugo Ball) در كاباره شبانه مستقر در زوریخ كابارت ولتر (Cabaret Voltaire) ظاهر شد و در آنجا مجموعه‌ای از اشعار جدید خود را برای حضار خواند. این اشعار از توالی و كلمات صوتی غیرقابل تشخیص ساخته شده بودند. این یکی از لحظه‌های تعیین‌کننده ادبیات و بیان دادا بود و اگرچه از آن زمان ویژگی‌های نهضت به روش‌های ظریف‌تر القا شده‌ است اما هم‌چنان به تأثیرگزاری بر شعر و نگارش معاصر می‌پردازند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر بازنشسته + نویسنده ادبی انجمن
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Jun
4,685
22,864
218
دادائیسم در عکاسی و عکاسان دادائیست

این نوع عکاسی بیشتر از فرآیند اتاق تاریک استفاده می‌کرد تا قطعات روزنامه، اشیاء بدنی و سایر آثار مخروبه را برای تهیه یک تصویر جمع کند. عکاسی دادائیسم با عادت‌ها و سلیقه‌های زیبایی‌شناسی سنتی مطابقت ندارد. دادائیسم در عکاسی توسط جمعی از هنرمندان جوان و فعالان ضد جنگ هدایت می‌شد. پس از سال 1924، با یک برنامه و تئوری هنری روشن و کامل، عکاسی دادائیسم با عکاسی سوررئالیستی جایگزین شد.

من ری (Man Ray)، عکاس پیشگام دادا، متولد 1890 در فیلادلفیا جنوبی، پنسیلوانیا، بیشتر دوران کار خود را در پاریس فرانسه گذراند. وی سهم بزرگی در جنبش دادا داشت. اگرچه به طور رسمی در آن‌ها شرکت نکرد. مان ری به دلیل عکاسی آوانگارد مشهور است و همچنین عکاس معتبر مد و عکاس پرتره است. تخیل خیالی و درک بالای او از نور و سایه، سهم بسزایی در جنبش دادائیسم و سورئالیسمداشت.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Who has read this thread (Total: 0) View details

بالا