- Jul
- 86
- 315
- 53
با شناخت المان های زیر در مورد لنز دوربین عکاسی می دانید برای چه نوع عکاسی چه لنزی با چه خصوصیاتی باید تهیه کنید.
۱) ساختمان لنز:
لنزهای مدرن چنین شکلی دارند:
هر بخشی از لنز دوربین عکاسی در خدمت هدف مهمی است:
شیار لنز: به کمک آن میتوانید فیلترهای مختلف روی لنز نصب کنید و نوری که به حسگر دوربین میرسد را تعدیل کنید.
عنصر جلویی لنز: نور را جمعآوری میکند و به دیگر عناصر لنز می فرستد.
شیار هود لنز: به کمک آن میتوانید هودهای مختلف روی لنز نصب کنید و مانع از ورود نور آفتاب شوید و نورهای انفجاری در عکس را کاهش دهید.
حلقهی زوم: برای زوم کردن لنز میچرخد.
حلقهی فوکوس: برای فوکوس دستی میچرخد؛ هنگامی که دوربین روی autofocus است، نمیچرخد.
نام لنز: لنز را به ما میشناساند.
کلید A/M: کلید انتخاب بین فوکوس دستی و فوکوس اتوماتیک است.
هر لنز دوربین عکاسی تمام این هفت ویژگی را ندارد و لنزهایی هستند که ممکن است امکانات بیشمار دیگری نیز داشته باشند. اما لنز بالا، نمایندهی مناسبی از لنزهای زوم مدرن است.
۲) واژهشناسی لنزهای دوربین
بیشتر لنزهای دوربین امروزی با روش نسبتا استانداری نامگذاری میشوند:
نام برند، نوع لنز، فاصلهی کانونی (به میلیمتر)، بیشینهی دیافراگم، دیگر ویژگیها و اختصارات لنز
برای مثال، نام رسمی یکی از لنزهای زوم حرفهای نیکون «نیکون AF-S 24-70mm f/2.8 E ED VR» است. این لنز در کانن معادل با لنز «کاننEF 24-70mm f/2.8 L II USM» است.
مهمترین اصطلاحات، فاصلهی کانونی و بیشینهی دیافراگم هستند؛ به عبارتی، «میلیمتر» و «عددf/». این اعداد مستقیما به انواع عکسهایی که میتوانید با لنزها بگیرید، مربوط اند.
پس اختصارهای آخر نام لنز دوربین عکاسی چه میشوند؟ آنها نیز مهم هستند و ویژگیهای اضافیای که هر لنز عرضه میکند را مشخص میکنند. برای مثال، عبارت «VR» در لنزهای نیکون مخفف «vibration reduction» یا همان «کاهش لرزش» است و دوربین را برای عکسبرداری و نگه داشتن دوربین بر روی دست بهینه میکند.
با این حال، این اصطلاحات معمولا در ردهی دوم اهمیت قرار دارند. برخی حتی به ویژگیهای خاصی اشاره ندارند و فقط برای مقاصد تبلیغاتی هستند (برای مثال، L در لنزهای کانن فقط به این معنی است که این لنز به خانوادهی لنزهای گرانقیمت کانن تعلق دارد).
نیکون D800E و لنز ۷۰-۲۰۰mm f/4 و عکس گرفته شده در ایزوی ۱۰۰، سرعت شاتر ۱/۴۰، f/16.0 با استفاده از ویژگی کاهش لرزشِ این لنز تلهفوتو، با سرعت شاتر ۱/۴۰ ثانیه، موفق شدم عکسی با وضوح بالا بگیرم.
تنها استثنائی که وجود دارد و گاهی «میلیمتر و فاکتور f» مهمترین ویژگی لنز نیستند، وقتی است که با لنزهای تخصصی سروکار دارید. در لنزهای چشم ماهی، لنزهای ماکرو، لنزهای تیلت شیفت و غیره، دلیل اصلی شما برای خرید لنز آن ویژگی خاص است؛ نه چیز دیگر.
خب، اختصارهایی که آخر نام لنزها وجود دارند به چه معنی هستند؟ هر شرکتی لنزهایش را به نحو خاص خودش نامگذاری میکند و هر کدام از تولیدکنندهها تعداد زیادی از این اختصارات دارند و ما نمیتوانیم همهی آنها را در این مقاله جای دهیم.
۳) فاصلهی کانونی چیست؟
مهمترین شاخص برای اکثر لنزها، فاصلهی کانونی است؛ یا به عبارتی، لنز چه میزان زوم است. فاصلهی کانونی با میلیمتر اندازهگیری میشود.
برخی از لنزها فقط یک فاصلهی کانونی دارند. به این لنزها، لنز پرایم میگویند. برای مثال، لنز ۵۰mm، یک لنز پرایم محبوب است و اولین لنز پرایم بسیاری از عکاسها است؛ چرا که استفادهی بالا و قیمت کمی دارد.
لنزهای دیگر، لنز زوم هستند که فاصلههای کانونی متفاوتی را پوشش میدهند. برای مثال، مرسومترین لنز زوم که در بازار وجود دارد، لنز ۱۸-۵۵mm است (گاهی هم لنز ۱۸-۵۰mm یا چیز مشابهی است). لنزهای زوم بازههای مختلفی مثل واید (۱۸mm) تا تلهفوتو (۵۵mm) را پوشش میدهند. اگر فاصلهی کانونی بلند لنز را تقسیم بر فاصلهی کانونی واید آن کنید (مثلا ۵۵/۱۸)، ضریب زوم لنز به دست میآید (مثلا ۳x).
برخی از لنزهای خاصی که در بازار وجود دارند، چیزی میان لنز پرایم و زوم محسوب میشوند. برای مثال، لنز Lecia 16-18-21mm f/4. این لنز سه فاصلهی کانونی خاص را پوشش میدهد – ۱۶mm، ۱۸mm و ۲۱mm – اما هیچیک از فاصلههای کانونی میان این اعداد را پوشش نمیدهد.
این برخلاف باور عموم دربارهی لنزهای زوم است؛ چرا که لنزهای زوم از وایدترین تا بلندترین فاصلههای کانونی را پوشش میدهند. تعریف فنی فاصلهی کانونی کمی پیچیده است و در حوزهی این مطلب نمیگنجد.
۳.۱) تاثیر حسگر دوربین
میخواهم خیلی سریع توجه شما را به این نکته جلب کنم که اندازهی حسگر دوربین شما به فاصلهی کانونیای که با آن کار میکنید، کمک میکند. چرا که اندازهی حسگرهای دوربینهای کوچک مانند بُریدن از یک حسگر دوربین بزرگ است. یک لنز یکسان را روی هر دو بگذارید و لنز روی حسگر کوچکتر، زومتر به نظر خواهد رسید.
دوربینهایی که فاکتور کراپ بزرگتری دارند (یعنی حسگر کوچکتر)، این اثر را بیش از بقیهی دوربینها به نمایش میگذارند. میتوانید اندازهی دقیق را با ضرب کردن فاصلهی کانونی در فاکتور کراپ به دست آورید. پس یک لنز ۱۸-۵۵ میلیمتر که روی حسگر نیکون DX استفاده میشود – که فاکتور کراپ ۱٫۵۵x دارد – معادل با لنز ۲۸-۸۵ میلیمتر روی یک دوربین فولفریم با حسگر بزرگتر است.
و به همین دلیل است که نمیتوانید بگویید که (برای مثال) یک لنز ۲۸ میلیمتر ، واید است. روی برخی از دوربینها لنز متوسطی محسوب میشود و روی برخی دیگر، یک لنز تلهفوتو میشود. باید معادل ۲۸ میلیمتر را پیدا کنید.
راهنمای کلی آن این است:
وایدتر از ۳۵ میلیمتر (معادل): لنز واید
۳۵-۷۰ میلیمتر (معادل): لنز نرمال
بلندتر از ۷۰ میلیمتر (معادل): تلهفوتو
هر چیزی که از ۱۸ میلیمتر وایدتر یک لنز اولترا واید و از ۳۰۰ میلیمتر بلندتر باشد، سوپر تلهفوتو محسوب میشود. (در دوربینهای نیکون DX و دیگر دوربینهای APS-C این تعریف به وایدتر از ۱۲ میلیمتر و بلندتر از ۲۰۰ میلیمتر تبدیل میشود.)
البته همهی اینها تعریفهای سفت و سختی هستند. ممکن است برخی از عکاسان ۳۵ میلیمتر را واید در نظر بگیرند، نه نرمال. و به هر حال چیز مهمی هم نیست.
نیکون D7000 و لنز ۱۷-۵۵mm f/2.8 و عکس گرفته شده در فاصلهی ۱۷mm، ایزوی ۱۶۰، ۳۰ ثانیه، f/8.0 ،گرفته شده در فاصلهی ۱۷ میلیمتری. چرا که از دوربین DX (نیکون D7000) استفاده کردم. و این یک لنز تقریبا واید است. اما روی دوربین فولفریم، فاصلهی کانونی ۱۷mm به اولترا واید تبدیل میشود.
۱) ساختمان لنز:
لنزهای مدرن چنین شکلی دارند:
هر بخشی از لنز دوربین عکاسی در خدمت هدف مهمی است:
هر لنز دوربین عکاسی تمام این هفت ویژگی را ندارد و لنزهایی هستند که ممکن است امکانات بیشمار دیگری نیز داشته باشند. اما لنز بالا، نمایندهی مناسبی از لنزهای زوم مدرن است.
۲) واژهشناسی لنزهای دوربین
بیشتر لنزهای دوربین امروزی با روش نسبتا استانداری نامگذاری میشوند:
نام برند، نوع لنز، فاصلهی کانونی (به میلیمتر)، بیشینهی دیافراگم، دیگر ویژگیها و اختصارات لنز
برای مثال، نام رسمی یکی از لنزهای زوم حرفهای نیکون «نیکون AF-S 24-70mm f/2.8 E ED VR» است. این لنز در کانن معادل با لنز «کاننEF 24-70mm f/2.8 L II USM» است.
مهمترین اصطلاحات، فاصلهی کانونی و بیشینهی دیافراگم هستند؛ به عبارتی، «میلیمتر» و «عددf/». این اعداد مستقیما به انواع عکسهایی که میتوانید با لنزها بگیرید، مربوط اند.
پس اختصارهای آخر نام لنز دوربین عکاسی چه میشوند؟ آنها نیز مهم هستند و ویژگیهای اضافیای که هر لنز عرضه میکند را مشخص میکنند. برای مثال، عبارت «VR» در لنزهای نیکون مخفف «vibration reduction» یا همان «کاهش لرزش» است و دوربین را برای عکسبرداری و نگه داشتن دوربین بر روی دست بهینه میکند.
با این حال، این اصطلاحات معمولا در ردهی دوم اهمیت قرار دارند. برخی حتی به ویژگیهای خاصی اشاره ندارند و فقط برای مقاصد تبلیغاتی هستند (برای مثال، L در لنزهای کانن فقط به این معنی است که این لنز به خانوادهی لنزهای گرانقیمت کانن تعلق دارد).
نیکون D800E و لنز ۷۰-۲۰۰mm f/4 و عکس گرفته شده در ایزوی ۱۰۰، سرعت شاتر ۱/۴۰، f/16.0 با استفاده از ویژگی کاهش لرزشِ این لنز تلهفوتو، با سرعت شاتر ۱/۴۰ ثانیه، موفق شدم عکسی با وضوح بالا بگیرم.
تنها استثنائی که وجود دارد و گاهی «میلیمتر و فاکتور f» مهمترین ویژگی لنز نیستند، وقتی است که با لنزهای تخصصی سروکار دارید. در لنزهای چشم ماهی، لنزهای ماکرو، لنزهای تیلت شیفت و غیره، دلیل اصلی شما برای خرید لنز آن ویژگی خاص است؛ نه چیز دیگر.
خب، اختصارهایی که آخر نام لنزها وجود دارند به چه معنی هستند؟ هر شرکتی لنزهایش را به نحو خاص خودش نامگذاری میکند و هر کدام از تولیدکنندهها تعداد زیادی از این اختصارات دارند و ما نمیتوانیم همهی آنها را در این مقاله جای دهیم.
۳) فاصلهی کانونی چیست؟
مهمترین شاخص برای اکثر لنزها، فاصلهی کانونی است؛ یا به عبارتی، لنز چه میزان زوم است. فاصلهی کانونی با میلیمتر اندازهگیری میشود.
برخی از لنزها فقط یک فاصلهی کانونی دارند. به این لنزها، لنز پرایم میگویند. برای مثال، لنز ۵۰mm، یک لنز پرایم محبوب است و اولین لنز پرایم بسیاری از عکاسها است؛ چرا که استفادهی بالا و قیمت کمی دارد.
لنزهای دیگر، لنز زوم هستند که فاصلههای کانونی متفاوتی را پوشش میدهند. برای مثال، مرسومترین لنز زوم که در بازار وجود دارد، لنز ۱۸-۵۵mm است (گاهی هم لنز ۱۸-۵۰mm یا چیز مشابهی است). لنزهای زوم بازههای مختلفی مثل واید (۱۸mm) تا تلهفوتو (۵۵mm) را پوشش میدهند. اگر فاصلهی کانونی بلند لنز را تقسیم بر فاصلهی کانونی واید آن کنید (مثلا ۵۵/۱۸)، ضریب زوم لنز به دست میآید (مثلا ۳x).
برخی از لنزهای خاصی که در بازار وجود دارند، چیزی میان لنز پرایم و زوم محسوب میشوند. برای مثال، لنز Lecia 16-18-21mm f/4. این لنز سه فاصلهی کانونی خاص را پوشش میدهد – ۱۶mm، ۱۸mm و ۲۱mm – اما هیچیک از فاصلههای کانونی میان این اعداد را پوشش نمیدهد.
این برخلاف باور عموم دربارهی لنزهای زوم است؛ چرا که لنزهای زوم از وایدترین تا بلندترین فاصلههای کانونی را پوشش میدهند. تعریف فنی فاصلهی کانونی کمی پیچیده است و در حوزهی این مطلب نمیگنجد.
۳.۱) تاثیر حسگر دوربین
میخواهم خیلی سریع توجه شما را به این نکته جلب کنم که اندازهی حسگر دوربین شما به فاصلهی کانونیای که با آن کار میکنید، کمک میکند. چرا که اندازهی حسگرهای دوربینهای کوچک مانند بُریدن از یک حسگر دوربین بزرگ است. یک لنز یکسان را روی هر دو بگذارید و لنز روی حسگر کوچکتر، زومتر به نظر خواهد رسید.
دوربینهایی که فاکتور کراپ بزرگتری دارند (یعنی حسگر کوچکتر)، این اثر را بیش از بقیهی دوربینها به نمایش میگذارند. میتوانید اندازهی دقیق را با ضرب کردن فاصلهی کانونی در فاکتور کراپ به دست آورید. پس یک لنز ۱۸-۵۵ میلیمتر که روی حسگر نیکون DX استفاده میشود – که فاکتور کراپ ۱٫۵۵x دارد – معادل با لنز ۲۸-۸۵ میلیمتر روی یک دوربین فولفریم با حسگر بزرگتر است.
و به همین دلیل است که نمیتوانید بگویید که (برای مثال) یک لنز ۲۸ میلیمتر ، واید است. روی برخی از دوربینها لنز متوسطی محسوب میشود و روی برخی دیگر، یک لنز تلهفوتو میشود. باید معادل ۲۸ میلیمتر را پیدا کنید.
راهنمای کلی آن این است:
هر چیزی که از ۱۸ میلیمتر وایدتر یک لنز اولترا واید و از ۳۰۰ میلیمتر بلندتر باشد، سوپر تلهفوتو محسوب میشود. (در دوربینهای نیکون DX و دیگر دوربینهای APS-C این تعریف به وایدتر از ۱۲ میلیمتر و بلندتر از ۲۰۰ میلیمتر تبدیل میشود.)
البته همهی اینها تعریفهای سفت و سختی هستند. ممکن است برخی از عکاسان ۳۵ میلیمتر را واید در نظر بگیرند، نه نرمال. و به هر حال چیز مهمی هم نیست.
نیکون D7000 و لنز ۱۷-۵۵mm f/2.8 و عکس گرفته شده در فاصلهی ۱۷mm، ایزوی ۱۶۰، ۳۰ ثانیه، f/8.0 ،گرفته شده در فاصلهی ۱۷ میلیمتری. چرا که از دوربین DX (نیکون D7000) استفاده کردم. و این یک لنز تقریبا واید است. اما روی دوربین فولفریم، فاصلهی کانونی ۱۷mm به اولترا واید تبدیل میشود.
آخرین ویرایش توسط مدیر: