معاد در دین یهود
قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم باید بدانیم که قرآن کریم به این موضوع اشاره کرده که دین یهودیت و مسیحیت دچار تحریف شده اند. به عقیده ما عقیده فعلی یهودیان و مسیحیان همانند تعالیم حضرت موسی و حضرت عیسی نیست.
و همچنین این دوزین دارای فرقه های گوناگون و متنوعی هستند که که ما فقط به فرقه های مشهور آنها اشاره می کنیم.
***
در تورات و بلکه در کل احد عتیق یهودیان اشاره روشن به آخرت و روز جزا وجود ندارد. و در تعبیر آخرت که در چند جای عهد عتیق آمده دلالتی بر معاد پس از مرگ ندارد بلکه به معنای عاقبت دنیوی اعمال است.
محققان معتقدند که اعتقاد به معاد در قوم یهود اعتقادی وارداتی است و یهودیان این عقیده را پس از آزادی سان از اسارت بابل به دست کوروش از زرتشتیان فرا گرفتند.
و اما در کتاب تلمود که از کتب مذهبی یهودی است از معاد بسیار سخن گفته شده. کتاب تلمود در واقع تفسیر و تاویل تورات هستش و توسط دانشمندان یهودی در طول تاریخ و در دورانی طولانی جمع آوری شده و پیدایش آن بنا به برخی اقوال نزدیک به هزار سال بعد از حضرت موسی بوده است.
این کتاب مورد قبول فرقه فریسیان است ولی فرقه صدوقی آن که الان منقرض شده است آن را قبول نداشتند.
در این کتاب معاد جزء اصول دین یهودیان معرفی شده و انکار آن گناهی بزرگ شمرده میشه. در تلمود چنین آمده است: "کسی که به رستاخیزمردگان معتقد نباشد و آن را انکار کند از رستاخیز سهمی نخواهد داشت."
?
_ محدودهی معاد در دین یهود _
بین علمای یهود بر سر اینکه آیا معاد برای همه افراد بشر است یا تنها شامل حال برخی افراد است اختلاف نظر وجود دارد. بعضی از آنها معتقدند که معاد برای همه افرادی که مردهاند است ولی برخی دیگر معاد را فقط مختص یهودیان میدانند و عدهای دیگر گفتهاند حتی یهودیانی هم که لیاقت و امتیازات لازم را در دنیا کسب نکردهاند از زندگی بعد از مرگ محروم خواهند بود.
?
_ معاد روحانی یا جسمانی _
از مجموعه نوشته های علمای یهود استفاده شده که آنها معاد را جسمانی می دانند اگرچه در نحوه این معاد جسمانی بین علمای یهودی همچنان اختلاف نظر وجود دارد.
(منابع مطالب فوق : کتاب افتخار اسلام به سایر ادیان ؛ تألیف محمد صادق فخر الاسلام ص۱۲۹ به بعد - کتاب گنجنه ای از تلمود ص۳۶۲ به بعد - کتاب خلاصه ادیان ؛ ص۱۳۴ به بعد و سایت پرسمان دانشگاهیان)