تازه چه خبر

انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

با خواندن و نوشتن رشد کنید,به آینده متفاوتی فکر کنید که بیشتر از حالا با خواندن و نوشتن می‌گذرد.در کوچه پس کوچه‌های هفت شهر نوشتن با کافه نویسندگان باشید

هنرمند فوتو آرتیست | احمدعالی

مدیر بازنشسته
کاربر انجمن
Apr
1,207
4,126
133
احمد عالی در تبریز، خیابان حافظ در خانه‌ای با معماری قدیمی متولد شد. پدربزرگ ناتنی او که در واقع عموی پدر بود، مرد خانواده و سرپرست و ولی سه بازمانده از پدر (این سرپرست در ۱۰ سالگی احمد فوت می‌کند)، مردی اهل کتاب، که مطالعات فقهی داشت و مورد اعتماد و احترام مردم بود.
در سال ۱۳۱۴ در تبریز متولد شد او فارغ التحصیل هنرستان عالی تجسمی پسران تهران در سال ۱۳۳۴ می باشد. سال‌های دبیرستان، آغاز آشنایی و کار با رنگ و روغن است. هنرستان که تمام شد، در تهران ماند و ناچار به کار پرداخت، و کارهای مختلفی کرد. حدود یک سال در شرکت نساجی به طراحی پارچه پرداخت (۱۳۳۷)، و چند سالی در آتلیه تبلیغاتی متعلق به «رسام عرب‌زاده» به کار مشغول شد. بعد از مدتی با پسر عرب‌زاده، مغازه‌ای را در لاله‌زار اجاره کرده، و کارگاه چاپ سیلک راه انداختیم. این همکاری هم چندان نپایید.» دهه ۱۳۳۰ آغاز شکل گیری جهان شخصی هنر عالی می باشد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر بازنشسته
کاربر انجمن
Apr
1,207
4,126
133
در سال ۱۳۵۷ با مینا نوری نقاش و چاپگر ازدواج می کند، هرچند که شاید احمد عالی را بعنوان عکاس بشناسیم اما آغاز فعالیت هایش با نقاشی بوده است او به آثار رامبرانت و میله توجه خاصی داشت ودر آثار اولیه اش تاثیر آنان را می شود دید. عالی با آثاری که از خود در حیطه نقاشی انجام داده است حال و هوای حاکم بر زمان خود را نشان می دهد، او نقاشی (نقاشی خط) و عکاسی و چاپ دستی نیز درکارنامه خود دارد که چاپ های دستی او بیشتر با موضوع اجتماعی می‌باشد . تجربه چاپ دستی او مربوط به دوران انقلاب سال ۵۷ و حال و هوای حاکم برآن زمان است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر بازنشسته
کاربر انجمن
Apr
1,207
4,126
133
ahmad-aali-9.jpg
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر بازنشسته
کاربر انجمن
Apr
1,207
4,126
133
احمد عالی به جهان هنر از طریق نقاشی وارد شد، لذا تاثیرات این رسانه در ترکیب بندی و رفتار او با نور و خلق فضای مثبت و منفی با آن همه دقت و ظرافت در عکس هایش قابل مشاهده است. نقاشی های او واقع‌گرا‌ست و در اواخر سال ۱۳۳۰ در پی نوجویی در نقاشی بر می‌آید با دیگر نقاشان نوگرا به حشر و نشر می‌پردازد و در ادامه راه این نوجویی را در رسانه ای دیگر یعنی عکاسی می‌بیند‌،‌ در سال ۱۳۴۳ به همراه کامران کاتوزیان‌،‌ ناصر مفخم و چنگیز شهوق گروهی تشکیل می‌دهند، بنام هنرمندان هنرهای پلاستیک که بر اثر اختلاف سلیقه و مشکلات دیگر انجمن منحل شد‌. در سال ۱۳۴۳ با مرتضی ممیز‌، منصور قندریز و سیروس مالک هنرمندان معاصر گالری تالار ایران را روبروی درب اصلی دانشگاه تهران تاسیس کردند .
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر بازنشسته
کاربر انجمن
Apr
1,207
4,126
133
می‌بینیم که عالی چگونه از طریق توجه به جزئیات ظریف و گاه پیش پا افتاده‌ی فرایند عکاسی به تجربه ای نو آورانه روی می آورد‌،‌ تجربه‌ای که ویژگی اصلی بسیاری از کارهای هنری او می شود . فتو اینستالیشن “خودنگاره با بخاری” نمونه بارزی از این تجربه گری و نوآوری است . او از لحن و محتوای کنایه آمیزش در این اثر با استفاده از المان های پیش پا افتاده در زندگی روزمره با هنر والا در هم می‌آمیزد.
خودنگاره
در آثار وی بجای ” برداشت ” در عکس به “ساخت” آن می پردازد، هنگامی که گسترش زمانی و مکانی را در می‌آمیزد و جغرافیا و تاریخ را به هم می پیچد، ستون آدم ها ۱۳۵۵ و یا هر نام دیگری که بخواهد به این کار بدهید یا اینکه بی نام بخوانیمش .
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر بازنشسته
کاربر انجمن
Apr
1,207
4,126
133
با توجه به اینکه احمد عالی با نقاشی وارد عرصه هنر شد و بیشترین آثار در دهه ۳۰ شکل گرفت به بررسی چند تابلوی خودنگاره از آثار منحصر به فرد او می پردازیم‌، ‌آثار احمد عالی به دو دسته تقسیم می‌شوند آثاری که جنبه حسی و درونی دارند که به تصویر کشیدن جهان شخصی‌اش می‌باشد و نقاشی‌هایی که برقراری ارتباط مستقیم با بیننده و اعلام موضع و رویکردی انتقادی است .
خودنگاره اول ۱۳۴۶
در این تصویر احمد عالی بصورتی طلبکارانه و دست به ک*مر انگار که رو به دوربین ایستاده و به سینه خود مدال های افتخار زده که در جزئیات آن می توان نوشته هایی را خواند “تشویق” قدردانی”پاداش مستمر”تامین مواجب” و بزگترین آن انگشت شصتی نقاشی شده که بالا نگه داشته شده را دید ، در این آثار می توان ردپای انتقاد و طنز را دید .
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر بازنشسته
کاربر انجمن
Apr
1,207
4,126
133
در ابتدا بسیار مجلات عکاسی نگاه و آنالیز می‌کرد و بامطالعه روی روند کار عکاسی، درمی‌یابد “عینیت موضوع” و”غنای جزئیات” دو عنصر بنیادین عکس است دیدن و پیدا کردن جزئیات از دل‌مشغولی های او بود و در این کشف شهود هرکز فرم و ترکیب را جدا از محتوا ندانست و ارزش های مبانی هنرهای تصیری در خروجی کارهایش بهره‌فراوان برد و مقدم بر و مسئله زیبایی شناسی را در اولویت قرار می داد‌. او بدنبال کشف امکانات بیان هنری بود و از سویی به زمینه‌ی نقاشی خود نیز اتکا می‌کند او در انتقال و پرداخت در چارچوب سطح حساس عکس وسواس گونه عمل می‌کند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر بازنشسته
کاربر انجمن
Apr
1,207
4,126
133
آثار وی به خلق و ساخت عکس هایش خلاصه نمی‌شود بلکه دوره‌ای نیز به آموزش عکاسی در فضای آکادمیک نیز می‌پردازد.
نمایشگاه “جابه جایی” احمد عالی در گالری امکان از ۱۲ تا ۲۹ آذر ماه برپا شد (او جعبه های زندگیش را بسته تا جابه جا شود .) هم از آن جا که سال ها در آن زیسته و هم از صورت و رفتار عکاسی اش.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Who has read this thread (Total: 0) View details

بالا