- Jun
- 366
- 253
- 63
به نام خدا
بیماری «فرهنگزدگی»!
سالهاست که مسوولان عنوان «مقابله با تهاجم فرهنگی» را به زبان میآورند اما به اعتقاد بسیاری، این جمله در حد شعار باقی مانده است و هنوز هم راهی برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی پیدا نکردهاند.
به گزارش ایسنا، هنوز هم در کشوری مثل ایران با تمدن و فرهنگ چند هزار ساله، سازمان و نهاد مشخصی که مسوولیت بررسی و مطالعه علمی فرهنگهای قومی- سنتی و گردآوری فولکلر یا فرهنگ عامه را در سرزمینی با این گستردگی فرهنگی و تنوع قومی به عهده داشته باشد، وجود ندارد. کشورهای اروپایی از حدود دو قرن پیش با روش دقیق علمی به پژوهش و گردآوری فولکلر خود پرداختهاند و در حال حاضر از نتایج کار پژوهشی و ذخایر فرهنگی مردم استفاده میکنند.
در کشور آمریکا، سرزمینی که در مقایسه با ایران پیشینهی تاریخی و فرهنگی بسیار کوتاهی دارد، دانش فُلکُلر در دانشگاههایش جایگاه ویژهای دارد تا جایی که رشته فولکلر در برخی از دانشگاهها تا مقطع دکترا تدریس میشود. این در حالی است که در کتابهای درسی مدارس کشور ما که بنیادیترین پایگاه برای شکل دادن به شخصیت فرهنگی کودکان و نوجوانان و هویت بخشی به آنان است، ارزش و بهای شایستهای به فرهنگ عامه داده نشده است.
ایران کشوری است که تنوع قومی و فرهنگی بسیاری بالایی دارد و ما در شهرها و جامعههایی زندگی میکنیم که زنجیرهی پیوند مردم با گذشتگانشان کم و بیش سست شده است، متولیان فرهنگ مملکت هم توجه و دلسوزی ضروری که باید به فرهنگ قومی و سنتی مردم ما داشته باشند، نداشته و ندارند. به همین دلیل مردم دچار فرهنگ زدگی میشوند.
بیماری «فرهنگزدگی»!
سالهاست که مسوولان عنوان «مقابله با تهاجم فرهنگی» را به زبان میآورند اما به اعتقاد بسیاری، این جمله در حد شعار باقی مانده است و هنوز هم راهی برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی پیدا نکردهاند.
به گزارش ایسنا، هنوز هم در کشوری مثل ایران با تمدن و فرهنگ چند هزار ساله، سازمان و نهاد مشخصی که مسوولیت بررسی و مطالعه علمی فرهنگهای قومی- سنتی و گردآوری فولکلر یا فرهنگ عامه را در سرزمینی با این گستردگی فرهنگی و تنوع قومی به عهده داشته باشد، وجود ندارد. کشورهای اروپایی از حدود دو قرن پیش با روش دقیق علمی به پژوهش و گردآوری فولکلر خود پرداختهاند و در حال حاضر از نتایج کار پژوهشی و ذخایر فرهنگی مردم استفاده میکنند.
در کشور آمریکا، سرزمینی که در مقایسه با ایران پیشینهی تاریخی و فرهنگی بسیار کوتاهی دارد، دانش فُلکُلر در دانشگاههایش جایگاه ویژهای دارد تا جایی که رشته فولکلر در برخی از دانشگاهها تا مقطع دکترا تدریس میشود. این در حالی است که در کتابهای درسی مدارس کشور ما که بنیادیترین پایگاه برای شکل دادن به شخصیت فرهنگی کودکان و نوجوانان و هویت بخشی به آنان است، ارزش و بهای شایستهای به فرهنگ عامه داده نشده است.
ایران کشوری است که تنوع قومی و فرهنگی بسیاری بالایی دارد و ما در شهرها و جامعههایی زندگی میکنیم که زنجیرهی پیوند مردم با گذشتگانشان کم و بیش سست شده است، متولیان فرهنگ مملکت هم توجه و دلسوزی ضروری که باید به فرهنگ قومی و سنتی مردم ما داشته باشند، نداشته و ندارند. به همین دلیل مردم دچار فرهنگ زدگی میشوند.
آخرین ویرایش توسط مدیر: