تازه چه خبر

انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

با خواندن و نوشتن رشد کنید,به آینده متفاوتی فکر کنید که بیشتر از حالا با خواندن و نوشتن می‌گذرد.در کوچه پس کوچه‌های هفت شهر نوشتن با کافه نویسندگان باشید

کارگاه آموزش نقدنویسی | جلسه یازدهم

چه کسایی در کارگاه حضورن دارن؟


  • مجموع رای دهندگان
    7
  • نظرسنجی بسته .
وضعیت
موضوع بسته شده است.
کاربر انجمن
کاربر انجمن
Jul
196
168
93
#پرسش
من یک سوال از شما می‌پرسم. سعی کنین بهش جواب بدین.

⚜پیرنگ چگونه ایده و موضوع کلی داستان کمک می‌کنه؟
پیرنگ یه جورایی به ایده اصلی پر و بال میده و اون رو بر اساس یه الگو پیش میبره
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
نویسنده رسمی
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Jun
2,053
3,774
148
18
⚜پرداخت داستانی

پرسش:
پرداخت داستان چگونه است و شامل چه مواردی می‌شود؟!


چگونگي جمله بندي، اوج و فرودها، استفاده به جا و مناسب با توجه به نوع داستان از ديالوگ‌ها، بيان زيبا، ايجاد كشش، ايجاد حس تعليق، فضاسازي، استفاده از كلمات مناسب (ساده براي برخي داستان ها و سنگين تر براي داستاني ديگر كه با توجه به خود داستان بايد تصميم گيري شود.) و عواملي اين چنين پرداخت داستاني را تشكيل مي دهند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
نویسنده رسمی
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Jun
2,053
3,774
148
18
به نظر من میتونه یه نگاه کلی به سیر رمان باشه همچنین میتونه ایده کلی رو از نظر باورپذیری یا جذب مخاطب برسی کنه
پیرنگ درواقع کلیت داستان هست و ایده بخشی از کلیت!
پیرنگ شامل مجموعه شخصیت‌پردازی، سیر، زمان، فضا و صحنه‌های سلسه‌وار و ... هست که طبق ترتیب و اصول داستان اصلی، متناسب با اون داخل رمان به کار میرن.
وقتی کلیت داستان با ایده هماهنگ و متناسب باشه باورپذیری مسئله هم بالا میره.
درسته؟

مثال بزنم؟
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
نویسنده رسمی
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Jun
2,053
3,774
148
18
⚜پرداخت داستانی

پرسش:
پرداخت داستان چگونه است و شامل چه مواردی می‌شود؟!


چگونگي جمله بندي، اوج و فرودها، استفاده به جا و مناسب با توجه به نوع داستان از ديالوگ‌ها، بيان زيبا، ايجاد كشش، ايجاد حس تعليق، فضاسازي، استفاده از كلمات مناسب (ساده براي برخي داستان ها و سنگين تر براي داستاني ديگر كه با توجه به خود داستان بايد تصميم گيري شود.) و عواملي اين چنين پرداخت داستاني را تشكيل مي دهند.
گاهي بايد داستان را خيلي نرم و روان بيان كرد، مثلا داستان «كفش» يا «چيزي از طرف شب» نياز با توجه به محتواي موضوعي، به فلسفه بافي ندارد، ولي داستان إآه زمين اگر...» با توجه به كليت داستان فضاسازي جدي تري را طلب مي كند. در داستان «سفرهايي با گربه هايم» بيان داستان كاملا يك نواخت است كه در وهله‌ی اول مي تواند نقطه ضعف به شمار آيد، ولي توجه به اين نكته كه داستان زندگي مردي را بازگو مي كند كه خود از هر گونه خطر كردن به دور است و اين نوع بيان با سبك زندگي شخصيت داستان كاملا همخواني دارد مي تواند عنصر مهمي در تغيير ديدگاه خواننده ايجاد كند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
نویسنده رسمی
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Jun
2,053
3,774
148
18
گاهي بايد داستان را خيلي نرم و روان بيان كرد، مثلا داستان «كفش» يا «چيزي از طرف شب» نياز با توجه به محتواي موضوعي، به فلسفه بافي ندارد، ولي داستان إآه زمين اگر...» با توجه به كليت داستان فضاسازي جدي تري را طلب مي كند. در داستان «سفرهايي با گربه هايم» بيان داستان كاملا يك نواخت است كه در وهله‌ی اول مي تواند نقطه ضعف به شمار آيد، ولي توجه به اين نكته كه داستان زندگي مردي را بازگو مي كند كه خود از هر گونه خطر كردن به دور است و اين نوع بيان با سبك زندگي شخصيت داستان كاملا همخواني دارد مي تواند عنصر مهمي در تغيير ديدگاه خواننده ايجاد كند.
هر چند كه باز هم به سليقه‌ی خواننده است كه تا چه حد در داستان دنبال اوج و فرود باشد، به هر حال يك داستان نمي تواند، مگر وقتي ذاتا مي خواهد چنين باشد، همچون بوف كور صرفاً خطي باشد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
نویسنده رسمی
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Jun
2,053
3,774
148
18
هر چند كه باز هم به سليقه‌ی خواننده است كه تا چه حد در داستان دنبال اوج و فرود باشد، به هر حال يك داستان نمي تواند، مگر وقتي ذاتا مي خواهد چنين باشد، همچون بوف كور صرفاً خطي باشد.
گاهي نيز نويسنده آن قدر محو ايده و فلسفه‌ی داستان است كه از پرداخت داستان دور مي ماند، و گاه برعكس، آن قدر در توصيفات گم مي شود كه حوصله نويسنده را سر مي برد، مثل آن چه در «سقوط» و يا «موشك ران» با آن روبه‌رو مي شويم.
گاهي داستان به جاي تعريف مستقيم از ديالوگ سازي استفاده مي كند، مانند ان چه در «پنج ماه زمان تا...» مي بينيم و اين گونه پويايي و فضاسازي داستان خود را بهتر مي نماياند.


??(از یک منبع معتبر تحقیق شده)
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
نویسنده رسمی
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Jun
2,053
3,774
148
18
خب این هم از اخرین پاراگراف پرداخت داستانی...
گاهي نيز نويسنده آن قدر محو ايده و فلسفه‌ی داستان است كه از پرداخت داستان دور مي ماند، و گاه برعكس، آن قدر در توصيفات گم مي شود كه حوصله نويسنده را سر مي برد، مثل آن چه در «سقوط» و يا «موشك ران» با آن روبه‌رو مي شويم.
گاهي داستان به جاي تعريف مستقيم از ديالوگ سازي استفاده مي كند، مانند ان چه در «پنج ماه زمان تا...» مي بينيم و اين گونه پويايي و فضاسازي داستان خود را بهتر مي نماياند.


??(از یک منبع معتبر تحقیق شده)
پرسش؟
سوال؟
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Who has read this thread (Total: 0) View details

بالا