ورود به عرصه موسیقی
بابک بیات از کودکی موسیقی را آغاز کرد و در دوران مدرسه این رشته را برای ادامه تحصیل برگزید، بنابراین به همراه ایرج جنتی عطایی شاعر و ترانه سرا و نمایشنامه نویس به ساخت ترانههای بسیاری از جمله: جنگل، بن بست، خونه، فریاد زیر آب، علی کنکوری، تپش، خاتون، سایه، خورجین (بانوی شرقی)، فصل بد خاکستری (روح بزرگوار)، سقف، هیچ کسی مثل تو نبود، طلایه دار (ای بزرگ موندنی) و بسیاری ترانه های دیگر پرداخت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بیات فعالیت موسیقی را در شرکت ابتکار همراه با ابراهیم زال زاده و با کاست قاصدک، زندگینامه صمد بهرنگی و به صورت ترانه های کودکانه خانم سیمین غدیری آغاز کرد.
پس از آن کاست خروس زری پیرهن پری را به همراه احمد شاملو و کاست های سکوت سرشار از ناگفته ها است و چیدن سپیده دم را با صدای احمد شاملو موسیقی ساخت. در واقع بیات کار حرفهای خود را از تلویزیون آغاز کرد و در ۱۳۵۲ خورشیدی در سریال خانهبهدوش (مراد برقی) به کارگردانی پرویز کاردان به عنوان آهنگ ساز با هنرمندانی همچون پرویز کاردان و ناصر گیتیجاه همکاری داشت.