همگانی سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی معرکه بود!

معرفی سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی
اصطلاح اکسپرسیونیسم انتزاعی که در حدود سال 1950 رواج یافت ، توصیف گر جنبشی در هنر انتزاعی است که طی سال های دهه 1940 در نیویورک ابداع و رواج یافت. این اصطلاح به برخی از آثار نقاشی "کاندینسکی"به کار می رود . اما نخستین بار هنگامی که برای آثار" ارشیل گورکی" و "جکسون پولاک "به کار رفت ، فراگیر شد.
این اصطلاح که در حدود سال 1950 رواج یافت ، توصیف گر جنبشی در هنر انتزاعی است که طی سال های دهه 1940 در نیویورک ابداع و رواج یافت. این اصطلاح به برخی از آثار نقاشی "کاندینسکی"به کار می رود . اما نخستین بار هنگامی که برای آثار" ارشیل گورکی" و "جکسون پولاک "به کار رفت ، فراگیر شد.
پس از آن به آثار دیگر نقاشان نیویورکی که انتزاعی بود ( کانینگ و گوتلیب ) و نه اکسپرسیونیستی (همچون روتکو – کلین ) اطلاق شد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
این نقاشان بیشتر در دیدگاه هایشان مشابهت داشتند تا سبک آثارشان .مشخصات این دیدگاه عبارت بود از قیام علیه وابستگی به سبک های سنتی یا فرآیند های از پیش تعیین شده شیوه کار ، چشم پوشی از آرمان اثر هنری مبتنی بر معیار های قراردادی زیبا شناختی ، روح ستیزه جویانه خود اتکا و نیاز جدی به آزادی خود انگیخته در تجربه هنری .
این جنبش بسیار متاثر از سبک تاشیسم (پاشیدن رنگ روی بوم) بود و طی دهه های 1950 و 1960 تاثیر زیادی بر هنر کشورهای اروپایی گذاشت.
شاخص ترین چهره و مهمترین نقاش اکسپرسیونیسم انتزاعی را "آرشیل گورکی "هنرمند ارمنی متولد 1904 می دانند که در سال 1920 به آمریکا مهاجرت کرد .
او به تعالیم سزان و سپس تجربیات کوبیسم آشنا بود . ولی در سال های 1930 تحت تاثیر پیکاسو به سوی سورئالیسم متمایل گشت، سپس با آغاز جنگ به نحو متهورانه ای به کشف و تجربه پرداخت.
اما هنرمندی که وسوسه های اکسپرسیو نیسم انتزاعی را به نهایت خود رساند جکسون پولاک بود. او تحت تاثیر نفوذ نقاشان سورئالیست همانند گورکی قرار گرفت . او در سال 1947 به شیوه نهایی کار خویش که امروز بدان شناخته می شود نائل گردید و این همان شیوه انتزاعی آزاده و غیر شکل مبتنی بر روش پاشیدن لکه های رنگ به روی بوم بود .
او از آنجایی که از شیوه های سنتی کلافه شده بود ، بوم خود را بر زمین نهاد و شروع به چکاندن و افشاندن و ریختن رنگ بر روی آن کرد و بدین وسیله آرایشهای شگرفی را به وجود آورد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
نوشته‌ها
نوشته‌ها
4,729
پسندها
پسندها
12,865
امتیازها
امتیازها
323
سکه
334
اکسپرسیونیسم انتزاعی یورشی است بی پروا در بیان احوالات شخصی هنرمند که تمام آموزه های مدرنیستی اروپایی که درمدرسه های هنری مانند باهاوس تعریف می شد را به زیر سوال برد و در واقع شوریدنی علیه زیبایی شناسی هنرمندان اروپا بود.
در حقیقت اکسپرسیونیسم انتزاعی نه یک سبک هنری ، بلکه گستره ی متنوعی از تجربه های شخصی و سیاق فردی هنرمندان شاخص این جنبش بود که در نهایت منجر به تفکیک سه جریان متفاوت نقاشی در این جنبش شد.
1- نقاشی پرتحرک و رفتاری که در واقع نوعی نقاشی پرتحرک و رفتاری بود که قبل از تفکر به هر امر بیرونی به کنش هنرمند و حرکات تئاتر گونه ولی بر روی بوم مربوط می شد. مانند جکسون پولاک.
2- خلق میدان های وسیع نقاشی با استفاده از خاصیت رنگ بود در واقع بیان احساسات با رنگ در سطوحی وسیع که در کارهای مارک – روتکو جلوه گر است.
3- نقاشی های خود جوش در نوع سوم یک نوع نقاشی خود جوش و کاملا حسی که نقاش کاملا مستانه نقاشی می کند و در واقع خودش را به دست حرکت قلم مو می سپارد .
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
کی این تاپیک رو خونده (کل خوانندگان: 0)
هیچ کاربر ثبت نام شده ای این تاپیک را مشاهده نمی کند.
عقب
بالا پایین