
نقاش:
ادوارد مونک (1944-1843) نقاش نروژی یکی از مهمترین پیامآوران اکسپرسیونیسم (مکتب بیان عواطف و حالات درونی با کژنمایی واقعیت) سده بیستم بود. آثار سرشار از روحیه شمالی وی بر هنر مدرن اسکاندیناوی و آلمانی قویترین تاثیر را گذاشت. نقاشی «جیغ» او متاثر از ذهنیت شمالی و تجربههای تلخ دوران کودکیش است. موضوعات مهمترین آثار وی رنج، مرگ و عشق فاسد است. (1)
مضامین مونک شبیه به دوستان اسکاندیناوی او، نمایشنامهنویس معروف هنریک ایبسن و آگوست استریندبرگ بود که مطالعات آنها در مورد جنسیت و پرسشهایشان در مورد معنای زندگی تا اعماق ذهن میرود تا نیروی فطری انسان را به بهرهبرداری برساند.
*****
توصیف اثر
در این نقاشی شاهد دستهایی هستیم که به یک کله جمجمه مانند چسبیده و یک چهرهی کلافه عجیب و غریب که بر روی پلی ایستاده و در حال فریاد کشیدن است. دو نفردر انتهای پل و پشت سر شخصیت اصلی، بدون وضوح کامل ایستادهاند. در طرف دیگر تصویر رودخانهای به رنگ آبی تیره را میبینیم که از زیر پل عبور میکند و در افق به آسمان میپیوندد. آسمان با رنگ نارنجی و زرد پوشیده شده و فضای غیرمتعارفی را پدید آورده است.
خطوط پسزمینه (خطوط آسمان، دشت و رودخانه) مواج است و مانند چند مایع ناهمگون در حال آمیزش با یکدیگرند. خطوط اندام شخصیت اصلی هماهنگ با سایر خطوط ذکر شده موجی است. تنها خطوط مستقیم اثر خطهای بکار رفته در ترسیم پل و اندام دو شخصیت محو شده در انتهای پل است.
آخرین ویرایش توسط مدیر: