امام خمینی در آثار خود به بحث از خداشناسی و راههای اثبات آن پرداخته، با تحلیل و بررسی آرای برخی متکلمان در اثبات وجود حق تعالی و با استناد به آیات الهی، به براهین فلسفی و کلامی خداشناسی پرداخته است.
ایشان با پذیرش مبانی حکمت متعالیه نظیر اصالت وجود، تشکیک در وجود و با استناد به برخی آیات الهی، دیدگاههایی را که بر تنزیه محض حق تعالی یا تشبیه محض حق تعالی دلالت دارند، رد کرده،
درباره امکان شناخت خداوند معتقد است بشر میتواند به مرتبهای برسد که خدا را بشناسد. ایشان وجود حق تعالی را دارای مراتبی میداند که شناخت بشر و مخلوقات به تمامی آن مراتب تعلق نمیگیرد؛ یعنی امکان معرفت به مرتبه غیب الغیوب و مرتبه احدیت وجود ندارد؛
اما در مرتبه واحدیت که همان مرتبه ظهور اسماء و صفات الهی است، هر موجودی بهاندازه ظرفیت خود، میتواند به معرفتی از این مرتبه برسد.
در این قسم به اعتقاد امام نه تنها بشر بر ادراک و شناخت حق تعالی توانا میباشد بلکه ایشان چندین راه برای آن معرفی میکند؛ از جمله شناخت انسان کامل، شناخت نفس و شناخت کلام الهی؛ زیرا هر سه در واقع تجلی خداوند و مظهر اسماء و صفات او هستند.
امام خمینی راههای خداشناسی را با توجه به روش و مبنا متفاوت میداند و برخی براهین را عقلی و فلسفی و برخی را طبیعی و برخی دیگر را کلامی میداند و قائل است هر صاحب فن و علمی از فن و علم خود بر ذات واجب برهان اقامه میکند، چنانکه عالم الهی در الهیات از راه ذات واجب تعالی بر خود ذات و حکیم طبیعی از حرکت طبیعی بر ذات اقدس الهی و متکلمان از راه حدوث عالم بر اثبات وجود خداوند برهان اقامه میکنند.
ایشان با پذیرش مبانی حکمت متعالیه نظیر اصالت وجود، تشکیک در وجود و با استناد به برخی آیات الهی، دیدگاههایی را که بر تنزیه محض حق تعالی یا تشبیه محض حق تعالی دلالت دارند، رد کرده،
درباره امکان شناخت خداوند معتقد است بشر میتواند به مرتبهای برسد که خدا را بشناسد. ایشان وجود حق تعالی را دارای مراتبی میداند که شناخت بشر و مخلوقات به تمامی آن مراتب تعلق نمیگیرد؛ یعنی امکان معرفت به مرتبه غیب الغیوب و مرتبه احدیت وجود ندارد؛
اما در مرتبه واحدیت که همان مرتبه ظهور اسماء و صفات الهی است، هر موجودی بهاندازه ظرفیت خود، میتواند به معرفتی از این مرتبه برسد.
در این قسم به اعتقاد امام نه تنها بشر بر ادراک و شناخت حق تعالی توانا میباشد بلکه ایشان چندین راه برای آن معرفی میکند؛ از جمله شناخت انسان کامل، شناخت نفس و شناخت کلام الهی؛ زیرا هر سه در واقع تجلی خداوند و مظهر اسماء و صفات او هستند.
امام خمینی راههای خداشناسی را با توجه به روش و مبنا متفاوت میداند و برخی براهین را عقلی و فلسفی و برخی را طبیعی و برخی دیگر را کلامی میداند و قائل است هر صاحب فن و علمی از فن و علم خود بر ذات واجب برهان اقامه میکند، چنانکه عالم الهی در الهیات از راه ذات واجب تعالی بر خود ذات و حکیم طبیعی از حرکت طبیعی بر ذات اقدس الهی و متکلمان از راه حدوث عالم بر اثبات وجود خداوند برهان اقامه میکنند.
آخرین ویرایش توسط مدیر: