اخبار اخبار موسیقی تیر ماه 1400

  • نویسنده موضوع نویسنده موضوع آناشید
  • تاریخ شروع تاریخ شروع

اولین آلبوم رسمی امیر عظیمی ۱۹ تیر منتشر می شود​

اولین آلبوم رسمی امیر عظیمی ۱۹ تیر منتشر می شود

اولین آلبوم رسمی امیر عظیمی خواننده موسیقی پاپ روز نوزدهم تیر در قالب ۲۲ قطعه متفاوت و کمتر تجربه شده پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت.
امیر عظیمی خواننده موسیقی پاپ کشورمان روز نوزدهم تیر سال جاری اولین آلبوم رسمی خود با نام «سیب هوس» را توسط شرکت «ترانه شرقی» به تهیه کنندگی محسن رجب پور در دسترس شنوندگان قرار خواهد داد.
پیش‌فروش آلبوم «سیب هوس» که پس از ۱۳ سال حضور این خواننده در عرصه موسیقی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد، در قالب ۲۲ قطعه به ۲ صورت فیزیکی و دیجیتالی برای داخل و خارج کشور از شنبه ۱۲ تیر آغاز شده و از روز شنبه ۱۹ تیر نیز در دسترس علاقه‌مندان موسیقی خواهد بود.
بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته قرار است یک مراسم رونمایی ویژه و نشست رسانه ای با حضور دست اندرکاران آلبوم برگزار شود که تاریخ و ساعت و جزییات برگزاری این رویداد طی روزهای آینده از طریق رسانه ها اعلام خواهد شد.
گروه تولید کننده آلبوم درباره این مجموعه موسیقایی توضیح داده اند:
آلبوم «سیب هوس» ترکیبی از قطعات جدید و پرمخاطب امیر عظیمی است که فضای ویژه موسیقی او را دربردارند؛ فضایی که متکی بر ترانه‌های عاشقانه متفاوت و پر از تصاویر بدیع و ملودی‌های منحصربه فرد اوست.
امیر عظیمی برای حفظ چنین فضایی در آلبوم، عموم آهنگ‌ها را خود ساخته و در تعدادی از قطعات، از هنرِ همکارانی همچون میلاد بابایی و شاهین شیخی بهره برده است.
وی در بخش ترانه نیز غزل‌ترانه‌ها و اشعار زیبایی از امید صباغ‌نو، علیرضا آذر، میلاد موسوی، سهیل حسینی ، شاهین شیخی و هیراد حاتمی را اجرا کرده است. این در حالی است که تنظیم قطعات آلبوم «سیب هوس» را بهنام میرزایی، هومن نامداری، آرین میلیکیان،علی تیرداد و نعیم مسچیان انجام داده‌اند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مرکز آفرینش‌های هنری بسیج با مشارکت چند مجموعه فرهنگی-خدماتی بخش خصوصی اقدام به راه‌اندازی پروژه «کاروان آوای رضوی» در دهه کرامت کرده است.
محمدهادی خاکی تهیه‌کننده و کارگردان پروژه «کاروان آوای رضوی» در گفتگو ضمن اشاره به راه اندازی این پروژه موسیقایی در تهران توضیح داد: راه اندازی پروژه «کاروان آوای رضوی» در ادامه پروژه موفق «کاروان فاطمی» است که توسط مؤسسه «عقیق» و یک اپراتور تلفن همراه در ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در قالب اجراهای پاتوقی سرود و آثار موسیقایی مرتبط با موضوع مطرح شده در مناطق مختلف شهر تهران پیش روی شهروندان قرار گرفت.
وی افزود: خوشبختانه به دلیل استقبال بسیار خوب شهروندان و نحوه طراحی و ایده پردازی که برای اجرای پروژه اول صورت گرفته بود، ما توانستیم پروژه موفق و جدیدی را پشت سر بگذاریم که توانست در شرایط کرونایی گامی کوچک اما موثر برای ایجاد یک فضای فرهنگی مناسب در جهت عرض ارادت به مقام و ساحت حضرت زهرا (س) به حساب آید. این در حالی است که ما در پروژه اول توانستیم با همراهی تعدادی گروه‌های فعال حوزه سرود، ذاکران برجسته اهل بیت (ع) از جمله عبدالرضا هلالی، حسین طاهری، امیر عباسی، محمد حسین پویانفر، حسین طاری، حسین خلجی و خوانندگان نغمات آیینی در مناطق مختلف شهر تهران از جمله شوش، خراسان، امام حسین (ع)، منیریه، فلسطین، ولیعصر، تجریش، قدس و محله‌های دیگر به اجرای برنامه بپردازیم که خوشبختانه هم برای شهروندان و هم برای مخاطبان فضای مجازی جالب توجه بود.
خاکی ادامه داد: همین تجربه ما را بر آن داشت تا با همکاری موسسه «عقیق»، مرکز آفرینش‌های هنری بسیج و یک اپراتور تلفن همراه پروژه دیگری را طراحی کند که بر اساس آن به واسطه در پیش رو بودن دهه کرامت و میلاد باسعادت حضرت معصومه (س) و ولادت حضرت رضا (ع)، پروژه «کاروان آوای رضوی» برنامه‌ریزی و اکنون در حال اجراست. شرایطی که خوشبختانه همچون پروژه قبلی مورد استقبال شهروندان قرار گرفته و تا روز میلاد امام رضا نیز ادامه خواهد داشت. این در حالی است که حس و حال مردم در اصناف شغلی مختلف در حین اجرای برنامه‌های موسیقایی که به مناسبت این روزها تدارک دیده شده به قدری برای ما جالب بود که تجربه شیرینی را برایمان رقم زد.
این فعال فرهنگی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته بود، پروژه «کاروان آوای رضوی» تاکنون در میدان نبوت، میدان حر، میدان آزادی و چهار راه ولیعصر تهران اجرا شده که این برنامه‌ها نیز مورد استقبال قرار گرفته‌اند. در همین چارچوب ما علاوه بر اجرای چند گروه سرود برتر تهران و همراهی صمیمانه حسین حقیقی از خوانندگان برجسته آثار موسیقایی مرتبط با مضامین مذهبی و انقلابی برنامه‌های دیگری را نیز تدارک دیده‌ایم که به تناسب حس و حال برنامه با هم تفاوت دارد.
خاکی تصریح کرد: آنچه برای ما مهم است ایجاد یک فضای جدید فرهنگی برای عرض ارادت به اهل بیت (ع) در قالب اجرای برنامه‌های متفاوت است که امیدوارم تاکنون توانسته باشد مورد توجه مردم شریف ایران قرار گرفته باشد. به طور حتم در راهی که انتخاب کرده‌ایم دارای اشکالاتی هستیم که در هر برنامه تلاش می‌کنیم این اشکالات را مرتفع کنیم و خوشبختانه ماجرا به شکلی هدایت شده که در فضای کرونایی موجود توانسته رضایت اغلب مخاطبان را فراهم آورد.
«کاروان آوای رضوی» شب گذشته در چهارراه ولیعصر تهران و در جوار تئاتر شهر مراسم جشن برگزار کرد و در شب پنجم به محله باغ فیض در غرب تهران می‌رود. اجرای سرود دسته‌جمعی، نورافشانی، حرکت کاروان «سفیر زندگی» و … بخش‌هایی از این برنامه است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
امید سعیدی ـ خواننده و آهنگساز ـ در پاسخ به این پرسش چنین عنوان می کند: این جریان خوب پیش رفته است، اما هنوز با موسیقی تلفیقی بسیاری از کشورها نظیر کشورهای همسایه از جمله آذربایجان و ترکیه فاصله دارد.

اسعیدی، خواننده و آهنگساز آلبوم «به دشت نفتون» که به تازگی منتشر شده است، درباره موسیقی مذهبی بوشهر بیان کرد: موسیقی مذهبی بوشهر به خاطر فعالیت‌های افرادی همچون ناخدا عباس دریانورد که از بزرگترین آهنگسازان جنوب کشور است و جریان موسیقی مذهبی را به نوعی در موسیقی بوشهر وارد کرده است، غنای زیادی دارد.

هشتمین لایو خانه هنرمندان ایران در حوزه موسیقی با موضوع حال و روز موسیقی تلفیقی به بهانه انتشار آلبوم «به دشت نفتون» با حضور امید سعیدی آهنگساز و نوازنده و نیوشا قربانی همخوان و نوازنده و با اجرا و کارشناسی سما بابایی پنجشنبه ۱۷ تیر در صفحه اینستاگرام خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
امید سعیدی نوازنده نی انبان و خواننده آلبوم «به دشت نفتون» درباره اثر جدید خود بیان کرد: این سومین آلبوم گروه موسیقی «اتاق» به سرپرستی بامداد افشار است. آلبوم سوم بر اساس ایده و آهنگسازی من پیش رفت و بامداد عزیز هم به من اعتماد کرد و با همراهی گروه این آلبوم را تولید کردیم. توسط نشر موسیقی «واک» عرضه و در پلتفرم‌های بین المللی نیز منتشر شده است. نسخه فیزیکی نیز توسط نشر موسیقی بتهوون طی هفته‌های آینده پخش می شود.
وی افزود: «به دشت نفتون» زمانی دغدغه‌ام شد که با پیامدهای کشف و استخراج نفت در تاریخ ایران مواجه شدم. در برخی از قطعات ارجاعات تاریخی به این ماجرا داده می‌شود. به زمانی که انگلیسی‌ها حمله کرده و نفت در مسجد سلیمان کشف می‌شود و تمام مشکلات و سختی‌هایی که تاریخ نفت برای ایران از مشکلات زیست محیطی تا تضاد و فاصله طبقاتی و شکل‌گیری مناطق محروم به دنبال دارد، بر این ایده تاثیر داشته است.
سعیدی درباره خلاصه این اثر که خرده روایت‌هایی از زندگی روزمره مردم ساحل‌نشین است، بیان کرد: گویی دریا قصه‌های روزانه‌ای دارد و برای مردم و مجاورانش همواره ماجراهایی را رقم می‌زند. «به دشت نفتون» شامل ۹ قطعه است. قطعه «اندر بندر» قطعه‌ای اعتراضی به قطع آب و اتفاقی در بوشهر مبنی بر حصر آب و یزله‌ای اعتراضی (گونه‌ای از موسیقی بوشهری که سوال و جواب دارد) است؛ وضعیتی که این روزها هم دچار آن هستیم. موسیقی تلفیقی رویکرد این آلبوم است. به کارگیری ایده‌های مینی‌مالیستی که بر اساس تکرار و حذف موارد اضافی در ملودی‌ها نیز از دیگر ویژگی‌های این اثر است و از فضای هارمونی تونال هم در آلبوم دور بودیم و بیشتر بر هارمونی مدال پیش رفتیم. زیرا موسیقی محلی با این نوع هارمونی بیشتر می‌تواند منطبق شود. بر آکسان‌های آوازی بوشهر نیز تاکید داشتیم که بخش عمده‌ای از آن از موسیقی محلی بوشهر برگرفته است.

سعیدی درباره موسیقی بوشهر و خدمات آن به عرصه موسیقی توضیح داد: به نظرم این دغدغه‌مندی موسیقی به جریان ساده ارتباطی در بوشهر برمی‌گردد. آدم‌های این شهر به راحتی می‌توانند با دیگران ارتباط بگیرند، خونگرم هستند و به کشورهای دیگر دسترسی ساده‌ای دارند و این تعاملات باعث درک و دریافت شعر و موسیقی می‌شود.

او درباره وام گیری از موسیقی مذهبی بوشهر در آلبوم «به دشت نفتون» عنوان کرد: این یک جریان ظریف و حساس و دست نخورده است. می‌توان از عزاداری‌ها و موسیقی بوشهر در این مراسم وام گرفت. برای مثال ماجرای شهادت حضرت عباس(ع) در ترانه اندر بندر مورد الهام بوده است. زیرا در این قطعه نیز ما با یک سقاخانه سروکار داریم یا در قطعه قتل نفتون می‌گوید عزاداری امروزمان می‌تواند این باشد که با وجود این همه ثروت و منابع طبیعی نه آب داریم و نه برق، و گویی تنها یک پاتوق ساده برای گذران زندگی داریم و این‌ها چیزهایی است که می‌توان از عزاداری و موسیقی مختص آن وام گرفت. این نکته درباره ترانه‌های آلبوم بود اما درباره موسیقی آن باید بگویم که «به دشت نفتون» وامدار موسیقی مذهبی بوشهر در آهنگسازی نیز هست. موسیقی مذهبی بوشهر به خاطر فعالیت‌های افرادی همچون ناخدا عباس دریانورد که از بزرگترین آهنگسازان جنوب کشور است و جریان موسیقی مذهبی را به نوعی در موسیقی بوشهر وارد کرده است، غنای زیادی دارد.
در ادامه نیوشا قربانی نوازنده و همخوان آلبوم «به دشت نفتون» درباره اهمیت کار گروهی در گروه اتاق بیان کرد: این گروه سال ۹۵ به سرپرستی بامداد افشار تاسیس شد و دغدغه‌اش تلفیق موسیقی الکترونیک با فولکلوریک است. در قطعات آلبوم‌های گروه اتاق در عین سادگی تنظیم‌های خاص و ویژه‌ای از بامداد می‌شنویم. به نظرم او تنظیم‌های خاصی دارد که خروجی کار این گروه را از سایر گروه‌ها متمایز می‌کند.
وی درباره تاکید این گروه بر ادبیات و موسیقی فولکلوریک بیان کرد: در وهله اول علاقه شخصی اعضای گروه و جذابیت این جنس موسیقی برایشان کار را بیشتر به این سمت کشانده است. در آلبوم «به دشت نفتون» نیز امید سعیدی بسیار دوست داشت درباره زادگاه خود و منطقه بوشهر و آنچه زیسته است، کاری تولید کند. ایده او برای ما نیز بسیار جذاب بود. خود من علاقه زیادی به جنوب ایران دارم و از ایده امید سعیدی استقبال کردیم. خوشبختانه در اجرای خود بازخوردهای مثبتی نیز گرفتیم.
قربانی درباره همخوانی خود در این آلبوم عنوان کرد: قبل از این موسیقی جنوب را گوش می‌کردم و آشنایی نسبی با این نوع موسیقی داشتم اما همخوانی‌ام به دلیل این که اصالت جنوبی ندارم برایم چالش برانگیز بود و نگران این بودم که نتوانم لهجه را به خوبی ادا کنم. امید سعیدی در این رابطه به من کمک زیادی کرد و برای فهماندن موضوع و قصه ترانه‌ها توضیحاتی داد و بعد از آن بر لهجه کار کردیم.
وی درباره فعالیت نوازندگی خود توضیح داد: من از شش سالگی برای اولین بار روی صحنه رفتم و آن زمان تنبک می‌نواختم. آن شب به من گفتند همراه با ساز زدن اجرای آوازی نیز داشته باش و همان لحظه با اعتماد به نفسی که خانواده‌ام به من دادند، باعث شد تا در ادامه کارم، تجربه‌های مختلفی را در موسیقی دنبال کردم و این احساس تاکنون با من همراه است
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
به نقل از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام تسلیت سیدعباس صالحی آمده است: «خبر درگذشت ناگهانی هنرمند نام‌آشنا مرحوم فرهود جلالی موجب تأسف و تاثر شد.

خدمات گسترده ودغدغه‌مندی عمیق زنده یادجلالی در عرصه فرهنگ و هنر بومی و آیینی مازندران از یاد علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر نخواهد رفت. ضمن عرض تسلیت فقدان این مدیر فرهنگی کار آزموده به خانواده و اصحاب فرهنگ و هنر، از خداوند منان برای روح آن عزیز از دست رفته آمرزش و آرامش ابدی و برای بازماندگان محترم صبر و بردباری خواهانم.»
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
فرهنگی/ موسیقی
18 تیر 1400 - 12:50



برنامه «پیشگو» که شنبه‌ها در دسترس کاربران شبکه نمایش خانگی قرار می‌گیرد، این هفته میزبان بابک جهانبخش، خواننده پاپ کشورمان خواهد شد.

بینندگان این برنامه با اجرای پژمان جمشیدی، شاهد پیش‌گویی‌های عجیب و فراز و نشیب‌هایی از زندگی ۱۰ سال آینده بابک جهانبخش خواهند شد. این خواننده موسیقی پاپ، همچنین بعد از مدت‌ها دوری از صحنه به دلیل انجام عمل جراحی قلب باز، آهنگ‌هایی را در «پیشگو» اجرا خواهد کرد
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
فرهنگی/ موسیقی
18 تیر 1400 - 11:02



فرهود جلالی کندلوسی، فعال فرهنگی و مدیر موسسه فرهنگی هنری پارپیرار که نزدیک به سه دهه تلاش‌های اثرگذاری برای احیاء فرهنگ بومی مازندران انجام داد و نقش پررنگی در برجسته‌سازی آیین‌های مازندران طی دو دهه اخیر داشت، بعدازظهر پنجشنبه ۱۷ تیر در سن ۵۶ سالگی درگذشت.

زنده‌یاد جلالی کندلوسی، همکار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نوازنده و خواننده موسیقی مازندران، بعدازظهر دیروز در سفر به زادگاهش (روستای کندلوس) بر اثر ایست قلبی درگذشت. پیکر او امروز در زادگاهش به خاک سپرده خواهد شد.

جلالی کندلوسی، شاعر، نوازنده لَلِه‌وا و خواننده موسیقی بومی مازندران بود و در دهه ۷۰ و ۸۰ با انتشار آلبوم‌های پارپیرار ۱، ۲، ۳ و ۴ که شامل شعرخوانی‌های محلی او بود، نظر علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر مازندرانی را به خود جلب کرد. او علاوه بر چهارگانه پارپیرار که به ترتیب پارپیرار ۱ (۱۳۷۸)، ناری‌ناری‌کا (۱۳۸۰)، شیوَنگ( ۱۳۸۲) و اسری نام داشتند، در سال ۱۳۸۳، آلبوم «از کپاچین‌های البرز» را نیز منتشر کرده بود.

جلالی کندلوسی که سال ۱۳۶۶ برای تحصیل در رشته علوم اجتماعی وارد دانشگاه تهران شد، از نخستین افرادی بود که پایان‌نامه دانشگاهی‌اش به مطالعات فرهنگ بومی مازندران اختصاص یافت. او سال ۱۳۷۱ پایان‌نامه‌اش را با موضوع فرهنگ و آداب و رسوم دهکده کندلوس ارائه کرد.

علاقه او به فرهنگ بومی مازندران سبب شد تا سال ۱۳۷۶ همراه با برخی هنرمندان غرب استان، انجمن فرهنگی کجور را تشکیل دهد و اقدام به برگزاری برنامه‌هایی مانند جشنواره، شعب شعر و نمایشگاه با موضوع فرهنگ و موسیقی مازندران کند.

شهرت این فعال فرهنگی علاوه بر انتشار آلبوم‌های او، به دلیل احیاء و برپایی جشن‌های سنتی و آیین‌های بومی مازندران در تهران و همچنین پیگیری‌های گسترده او برای برپایی مستمر همایش مازندرانی‌های مقیم تهران و تجمیع ظرفیت مازندرانی‌های ساکن پایتخت برای توسعه فرهنگی و اجتماعی استان بود.

او سال ۱۳۸۲ با هدف گسترش فعالیت‌های فرهنگی در تهران و همچنین تولید آثار مرتبط با فرهنگ و هنر مازندران موسسه فرهنگی هنری پارپیرار را تاسیس کرد که خروجی آن برپایی ده‌ها رویداد بزرگ فرهنگی و تولید و انتشار آثار فرهنگی مختلف بود.

مدیر موسسه فرهنگی هنری پارپیرار، طی حدود بیست سال ده‌ها جشن بزرگ مبتنی بر آیین‌های بومی مازندران مانند جشن‌های تیرماسیزه شو، ۲۶ نوروزما، جشنواره شعر و موسیقی مناطق تبری زبان و جشن سلام مازندرانی را برگزار کرد و به واسطه‌ برپایی همین جشن‌ها به مرور در یک دهه اخیر جریان برپایی جشن‌های مشابهی در سراسر مازندران نیز شکل گرفت
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
فرهنگی/ موسیقی
17 تیر 1400 - 12:10



محمدحسن طالبیان ـ معاون میراث فرهنگی کشور ـ با تایید درگذشت این استاد پرده‌خوانی، گفت: استاد درویش محمود مداح و برادرشان استاد درویش علی از نخستین حاملان زنده میراث ناملموس فرهنگی استان اصفهان بودند که در اسفندماه ۱۳۹۶ همزمان با ثبت ملی هنر پرده‌خوانی و روضه‌خوانی در شهر تاریخی وزوان از توابع شهرستان شاهین‌شهر و میمه در فهرست آثار ناملموس، فهرست حاملان زنده میراث ناملموس مزین به ثبت نام آن‌ها شد.

او افزود: شادروان استاد درویش محمود مداح و برادرشان با تلمذ در مکتب پدر و اجداد خویش، همچون درویش خدابخش، درویش حسینعلی و درویش یدالله، عمر پربار خود را با بیانی رسا و آهنگین در حفاظت و صیانت از هنر نقالی و روایت پرده‌خوانی واقعه‌های مذهبی بویژه واقعه عاشورا گذراندند.

طالبیان در پیامی تسلیت درویش محمود مداح را تسلیت گفت و یادآور شد: حاملان میراث‌فرهنگی ناملموس، هنرمندان و دارندگان زنده دانش‌های سنتی و میراث‌فرهنگی و معنوی هستند و حفاظت و صیانت از این گنجینه‌های زنده بشری، گامی برای ماندگاری فرهنگ و دانش سنتی آن‌هایی است که در مسیر پرپیچ و خم تاریخ این سرزمین کهن در انتقال آن از نسلی به نسل بعد کوشیده‌اند.

گنجینه‌های کهنسالی که با تجارب به ارث برده از پیشینیان و افزودن اندوخته‌های خود هنر، فرهنگ و دانش‌های سنتی را با خود حمل می‌کنند، در حقیقت حاملان میراث ناملموس و میراث زنده بشری‌اند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
فرهنگی/ موسیقی
17 تیر 1400 - 09:00



ارکستر ملی ایران در برنامه «شب موسیقی فیلم» با اجرای دو اثر ماندگار موسیقی، ۱۱ تیرماه به روی صحنه رفت. در بخش نخست این برنامه گروه سازهای ایرانی موسیقی فیلم‌ «دلشدگان» به آهنگ‌سازی استاد حسین علیزاده را اجرا کرد؛ بخش دوّم این رویداد به اجرای ارکستر ملّی ایران با ترکیب کامل نوازندگان از موسیقی فیلم «مادر» به آهنگسازی و رهبری استاد ارسلان کامکار اختصاص داشت.

این برنامه ضبطی ساعت ۲۱ روز ۱۸ تیرماه از سایت بنیاد رودکی به نشانی www.bonyadroudaki.com اینستاگرام بنیاد رودکی به نشانی bonyad.roudaki ، اینستاگرام هفدانگ به نشانی hafdang و اینستاگرام ارکستر ملی ایران به نشانی iran_nationalorchestra پخش می‌شود
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
ژیوان گاسپاریان ۹۲ ساله که سابقه همکاری با هنرمندان شناخته شده ایرانی از جمله حسین علیزاده و کیهان کلهر را در کارنامه خود داشت و در سی و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر هم در برج میلاد ساز نواخت، روز سه شنبه ـ ۱۵ تیر ماه ـ از دنیا رفت.


علیزاده در فقدان گاسپاریان نوشت:

«ژیوان گاسپاریان
یک عمر چنان عاشقانه در سازش دمید،
که تا ابد جادوی آن در دل عاشقان ماندنی‌ست.
او با ساز کوچک‌ش چه لطیف
پیام عشق و دوستی و صلح را به جهان هدیه داد.
ساز دل او برتر از هر سلاح و قدرتی
در جهان طنین‌انداز شد و چه خوش گفت:
در ‌این ‌خاک، در این‌ خاک
در این مزرعه پاک
به‌ جز مهر
به‌ جز عشق
دگر بذر نکاریم
‌یادش جاودان
‌حسین علیزاده
۱۵تیر ۱۴۰۰»

آهنگ پرنده ها از آلبوم به تماشای آب های سپید

آهنگ ساری گلین

آهنگ ماما از آلبوم به تماشای آب های سپید.

گاسپاریان از دهه‌ هشتاد میلادی با هنرمندانِ بزرگی چون برایان انو، پیتر گابریل، مایکل بروک، برایان می، لایونل ریچی و حسین علیزاده همکاری داشته است و آلبوم مشترکش با حسین علیزاده با نام «به تماشای آب‌های سپید» نامزد جایزه گرمی در رشته «بهترین موسیقی سنتی جهان» شد.
این نوازنده برجسته همچنین در آثاری چون «آخرین وسوسه مسیح»، «راه رفتن مرد مرده» و «گلادیاتور» نیز حضور داشت
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
فرهنگی/ موسیقی
16 تیر 1400 - 07:32



بنیاد رودکی اسفند ماه سال گذشته، جدول برنامه اجراهای ارکستر ملی ایران را تا پایان سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که نخستین اجرای این ارکستر در روزهای پایانی سال ۹۹ با اجرای آثار «ثمین باغچه‌بان» در قالب پروژه «رنگین کمان /چهارشنبه‌سوری» به رهبری نصیر حیدریان برگزار شد.

براساس این جدول، برنامه ارکستر ملی در سال ۱۴۰۰ شامل ۱۲ کنسرت با ذکر دقیق روزها و رهبران هر کدام از این اجراها، همراه بود.
بر همین اساس قرار بود، چهارشنبه (۲۶ خرداد ماه) کنسرت «شب موسیقی فیلم» به رهبری سهراب کاشف در قالب اجرای آنلاین برگزار شود ولی درست روز کنسرت، در حالی که خبری از حتمی بودن برگزاری آن نبود، بنیاد رودکی در بیانیه‌ای از لغو این اجرا و موکول کردن آن به هفته‌های پس از انتخابات خبر داد.
در نهایت اجرای ارکستر ملی ایران که بنا بود در تاریخ ۲۶ خرداد ماه اجرا شود، به‌رغم آمادگی ارکستر، به دلیل آنچه «محدودیت‌هایی که برای پلت‌فرم‌های پخش آنلاین به وجود آمد»، عنوان شد، به تاریخ جمعه، ۱۱ تیرماه موکول شد.
ولی چندی پیش باز هم خبری درباره تعویق زمان برگزاری و پخش اجرا منتشر شد که در آن ذکر شده بود که با تصمیم شورای هنری ارکستر، به منظور ارایه مطلوب‌تر این اجرا و همچنین نمایش بهتر هنر نوازندگان ارکستر، این کنسرت به شکل «آفلاین» در انتهای همین هفته یعنی ۱۸ تیرماه در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

بر همین اساس قرار است که ارکستر ملّی ایران شب موسیقی فیلم‌ را آخر این هفته با اجرای قطعات «دلشدگان» و «مادر» بر صحنه ببرد.
در بخش نخست این برنامه، موسیقی فیلم‌ «دلشدگان» به آهنگسازی حسین علیزاده اجرا می‌شود و در بخش دوّم، ارکستر ملّی ایران با ترکیب کامل نوازندگان، اجرای موسیقی فیلم «مادر» به آهنگسازی و رهبری ارسلان کامکار را اجرا می‌کند.
در خبر نهایی زمان برگزاری کنسرت، همچنین عنوان شده بود که به‌رغم اعلام قبلی مبنی بر رهبری ارکستر توسط سهراب کاشف، این اجرا با رهبری ارسلان کامکار همراه خواهد بود که سابقا کنسرت مایستر ارکستر سمفونیک تهران بوده است. همچنین قرار بود این اجرا به صورت آنلاین و زنده پخش شود که در نهایت به اجرای آفلاین بدل شد.

این تصمیم‌ها و بی‌برنامه‌گی در نهایت سوالات بسیاری را به ذهن رسانه‌ها و اهالی موسیقی متبادر کرد؛ پرسش‌هایی که ایسنا تلاش کرد در گفت‌وگویی با ارسلان کامکار، رهبر کنسرت «شب موسیقی ارکستر ملی ایران» به عنوان تنها فردی که حاضر به پاسخگویی شد، جواب برخی از آنها را دریافت کند و البته آمادگی انتشار پاسخ‌های بیشتر از سوی متولیان برگزاری این کنسرت‌ همچنان وجود دارد.

این هنرمند در ابتدا درباره علت تغییر رهبر ارکستر، گفت که اطلاعی از علت این امر ندارد و او را در جریان علت آن قرار نداده‌اند.

همچنین از کامکار درباره تجربه رهبری این اجرا پرسیدیم. بیان کرد: پیشتر دو بار کارهای خودم و برادرم هوشنگ را با ارکستر رهبری کرده بودم و درواقع این‌ کنسرت نخستین تجربه من نبود. ولی در نهایت اتفاقی بود که به تجربیاتم در موسیقی افزود. درنهایت اینکه ارکستر ملی نوازندگان خوب و توانایی دارد و از آنها راضی بودم.

b60e4d71472555_2021-07-07_02-50.jpg


از این هنرمند نظرش را درباره حضور یک رهبر دائم در ارکسترهای سمفونیک و ملی جویا شدیم که گفت، اینکه ارکستر ملی یا سمفونیک باید رهبر دائم و مدیر هنری داشته باشند و گاهی هم در حضور رهبر مهمان به صحنه بروند را قبول دارد.

همچنین این مسئله را با او در میان گذاشتیم که شاید رهبری یک اجرا با کنسرت مایستر خیلی در دنیا رایج نباشد. اظهار کرد: اینکه برای این اجرا از کنسرت مایستر استفاده شده و در خارج از ایران خیلی اتفاق نمی‌افتد، به این علت است که آنها همیشه رهبر مهمان و دائم دارند و چنین چیزی خیلی پیش نمی‌آید ولی برای ما که گاهی ارکسترها رهبر ندارند اتفاق عجیبی نیست. البته کنسرت مایستر در جایگاهی هست که بتواند جای رهبر حضور پیدا کند و خود من هم پیشتر تجربه رهبری داشته‌ام‌. ولی در نهایت من ادعای رهبری ندارم و رهبر حرفه‌ای نیستم. اگرچه که بیش از یک سال به صورت خصوصی نزد آقای کریستین داوید که استاد تمام رهبرهای ایران بوده رهبری کار کرده‌ام ولی چون علاقه خاصی به رهبری نداشته‌ام ادامه ندادم. البته دو سه بار ارکستر سمفونیک و دو بار هم آثار خودم و برادرم هوشنگ را رهبری کرده‌ام. ولی در این اجرا هم قرار است تنها آثار خودم را رهبری کنم و چه بسا که از هر کسی بهتر این کار را می‌کنم چون آثار را خودم ساخته‌ام و بهتر به جزییات آنها وارد هستم.

او در پایان گفت: در شرایط کرونا همه مشاغل آسیب دیدند و در حوزه موسیقی نیز به علت تعطیلی اجراها و یا کاهش تولید آثار، هنرمندان در این حوزه با مشکلات تامین درآمد مواجه شدند و دولت باید از آنها حمایت کند. همچنین بودجه مخصوصی باید به ارکسترها تعلق بگیرد که نوازندگان آنها تامین شوند، به خصوص اکنون که به خاطر کرونا امکان اجرای کنسرت وجود ندارد و از طرفی این تامین مالی برای زمانی هم که کرونا رفع شد باید ادامه داشته باشد تا ارکسترها بتوانند مرتب کنسرت دهند و سرپا باشند
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
کی این تاپیک رو خونده (کل خوانندگان: 0)
هیچ کاربر ثبت نام شده ای این تاپیک را مشاهده نمی کند.
عقب
بالا پایین