همگانی عکاسی زیر آب

  • نویسنده موضوع نویسنده موضوع ponyo
  • تاریخ شروع تاریخ شروع

عکس‌های بالا/زیر آب​

یکی از شاخه‌های عکاسی منظره زیر آب عکس‌هایی است که نیمی از آن‌ها سطح آب و نیمی دیگر زیر آب را نشان می‌دهند. از آنجایی که نیمی از عکس در زیر آب و نیمی دیگر بالای سطح آب است گرفتن این قبیل عکس‌ها کار خیلی سختی است. متداول‌ترین روش برای گرفتن این سبک عکس‌ها اتصال یک لنز واید یا Fisheye به دوربین عکاسی زیرآب خودتان و استفاده از یک محافظ حبابی بزرگ است. دور نگه داشتن قطرات آب از سطح محافظ سخت‌ترین بخش گرفتن این سبک عکس‌ها است. همچنین نوردهی صحیح هر دو قسمت تصویر هم کار خیلی سختی است زیرا معمولا در بالای سطح آب نور بیشتری نسبت به زیر آن وجود دارد.

عکاسی حیات وحش​

در زیر آب می‌توانید گونه‌های مختلفی مثل ماهی، کوسه، نهنگ، شیر دریایی و… را پیدا کنید. موجودات زیر آب شگفت‌انگیز هستند و باعث می‌شوند ما زیبایی‌های دنیای زیرآب را بهتر احساس کنیم. با اینکه عبارت عکاسی حیات وحش زیر آب ممکن است شما را به یاد کوسه‌ها و نهنگ‌های بزرگ بیاندازد اما برای عکاسی از بخش خیلی بزرگی از حیات وحش زیرآب به لنز ماکرو نیاز دارید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
عکاسی زیرآب


به جز این مورد عکاسی زیرآب مشکلات دیگری هم دارد. در صورتی که عکس‌های شما حاوی ذرات مختلفی باشد، این ذرات می‌توانند در تصاویر شما نمایش داده شوند. فلاش‌های رو دوربینی هم این مشکل را تشدید می‌کنند. به همین خاطر تمامی فلاش‌ها باید به صورت اکسترنال و جدا از دوربین مورد استفاده قرار بگیرند.

شکست نور داخل آب نیز با هوا متفاوت است. شکست نور داخل آب باعث بزرگنمایی اجسام می‌شود و معمولا نزدیک‌تر از چیزی که هستند دیده خواهند شد. این موضوع می‌تواند باعث به اشتباه انداختن سیستم اتوفوکوس برخی از دوربین‌ها شود. کیفیت نور و رنگ نیز فراتر از تنظیمات وایت بالانس و نوردهی خودکار خیلی از دوربین‌های موجود در بازار است.

آخرین موضوع نیز سوژه‌هایی است که در اختیار دارید. شما داخل یک محیط بیگانه و پرخطر کار می‌کنید. یک عکاس زیر آب خوب با تمامی گونه‌های جانوری و گیاهی موجود در محیط اطراف خود و همچنین الگوهای رفتاری آن‌ها آشنا است. عکاس‌های حیات وحش همیشه باید مراقب باشند که هیچگونه آسیبی به حیوان‌هایی که از آن‌ها عکاسی می‌کنند نرسانند و تمامی عکاس‌ها باید بدانند که برای آسیب نرساندن به محیط زیست چه کارهایی باید انجام دهند. برای مثال صخره‌های مرجانی یک اکوسیستم خیلی حساس هستند که با کوچک‌ترین لم*س نیز آسیب می‌بینند.

سوژه‌های عکاسی زیرآب​

عکاسی منظره و حیات وحش​

احتمالا این سبک عکاسی یکی از شناخته‌شده‌ترین عکس‌های زیر آب است. عکس‌های منظره شامل عکس‌های واید از دسته‌های بزرگ ماهی و یا صخره‌های مرجانی می‌باشند. همچنین این سبک روش خیلی خوبی برای عکاسی از محیط‌های منحصر به فردی مثل کشتی‌های غرق شده و یا چشمه‌ها و گودال‌های زیر آب است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

اصول عکاسی زیرآب​

با اینکه می‌توانید با شناکردن و شیرجه آزاد هم عکس‌های خیلی خوبی از دنیای داخل دریا بگیرید اما عکاس‌های حرفه‌ای می‌دانند که عکاسی زیرآب فقط با استفاده از تجهیزات کامل غواصی ممکن است. غواصی به شما این امکان را می‌دهد که میزان شناوری خودتان را کنترل کنید و به صورت بی حرکت داخل آب معلق بمانید. شما می‌توانید موقعیت خودتان نسبت به سوژه را با دقت کامل کنترل کنید و زمان کافی هم در اختیار داشته باشید. اما شیرجه آزاد این امکان را به شما نمی‌دهد و تمام عکس‌هایی که می‌گیرید در حرکت و با عجله خواهند بود.

غواصی مهارتی است که یاد گرفتن آن مدت زمان خیلی زیادی طول می‌کشد. غواصان تازه‌کار معمولا باید به موارد خیلی زیادی حین کار فکر کنند تا بتوانند میزان شناوری و حرکات خودشان را کنترل کنند و همچنین باید تحت نظر داشتن مصرف هوا و کار با تجهیزاتی که با آن‌ها آشنایی ندارند را هم یاد بگیرند. حتی در صورتی هم که تنها هدف شما از یاد گرفتن غواصی عکاسی زیرآب است بهتر است قبل از شروع چندین بار غواصی و شیرجه زدن را تمرین کنید و تا زمانی که به صورت کامل این کار را یاد نگرفته‌اید، عکاسی را شروع نکنید.

به دلایل مختلفی عکاسی زیرآب از عکاسی داخل خشکی سخت‌تر است. دلیل اول این است که در پائین سطح آب نور کمتری وجود دارد. هرچقدر که شما به عمق پائین‌تری مراجعه کنید نور کمتری وجود خواهد داشت. حتی در اعماق کمی مثل 3 متری هم بخش زیادی از طول موج قرمز نور جذب می‌شود و با بیشتر شدن عمق آب، طول موج‌های دیگر آب هم به تدریج جذب می‌شوند و فقط طول موج آبی تا عمق بیش از 30 متری آب نفوذ می‌کند. در این شرایط بدون اضافه کردن نور بیشتر، تصاویر شما رنگی که مدنظر دارید را نخواهند داشت.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
عکاسی زیر آب، شاخه‌ای از عکاسی است که از آبزیان یا جاذبه‌های زیرآب عکسبرداری می‌شود.
کنترل حرکت، در عکاسی زیرآب بسیار مهم است زیرا برخلاف سطح زمین سوژه‌ها و عکاس همیشه در حال جنبش و حرکتند. انعکاس نور عامل دیگری است که تأثیر زیادی بر عکاسی زیر آب می‌گذارد. عکاس، هر چقدر عمیق‌تر در عمق آب فرورود به نور کمتری دسترسی خواهید داشت و رنگ قرمز در عکسها برجسته‌تر می‌شود.
سوژه‌ها در زیر آب بسیار کوچک‌تر از سطح زمین توسط دوربین ثبت می‌شوند. عکاسان آماتور همیشه از دیدن عکس ماهی بزرگی که در زیر آب عکسبرداری کرده‌اند متعجب می‌شوند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
~∆عکاسی زیر آب∆~
عکاسی زیر آب، شاخه‌ای از عکاسی است که از آبزیان یا جاذبه‌های زیرآب عکسبرداری می‌شود.
مشاهده فایل‌پیوست 59712

کنترل حرکت، در عکاسی زیرآب بسیار مهم است زیرا برخلاف سطح زمین سوژه‌ها و عکاس همیشه در حال جنبش و حرکت‌اند. انعکاس نور عامل دیگری است که تأثیر زیادی بر عکاسی زیر آب می‌گذارد. عکاس، هر چقدر عمیق‌تر در عمق آب فرورود به نور کمتری دسترسی خواهید داشت و رنگ قرمز در عکسها برجسته‌تر می‌شود.

سوژه‌ها در زیر آب بسیار کوچک‌تر از سطح زمین توسط دوربین ثبت می‌شوند. عکاسان آماتور همیشه از دیدن عکس ماهی بزرگی که در زیر آب عکسبرداری کرده‌اند متعجب می‌شوند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
کی این تاپیک رو خونده (کل خوانندگان: 0)
هیچ کاربر ثبت نام شده ای این تاپیک را مشاهده نمی کند.
عقب
بالا پایین