کلیشه‌کُشی

سر کلاس استادی می‌نشستم که به تکیه‌کلامی دچار بود. مدام می‌گفت: «خدمت شما عرض کنم که…». این علف هرز آن‌قدر در کلامش ریشه دوانده بود که گاه در وسط یک جمله، بله دقیقاً وسط جمله، آن را می‌گفت و در بسیاری از جملات، دو بار و سه بار!

تغییر فرهنگی خدمت شما عرض کنم که سه رکن دارد. برای دستیابی به خدمت شما عرض کنم که تغییر فرهنگی باید خدمت شما عرض کنم که تلاش کرد تا ابتدا خدمت شما عرض کنم که دانش مخاطبان تغییر کند؛ سپس خدمت شما عرض کنم که نوبت بینش است و آخر خدمت شما عرض کنم که رفتار.

جلسهٔ اول، اواسط کلاس طاقتم طاق شد. گفتم بگذار آماری بگیرم و ببینم بسامد این تکیه‌کلام در سخن او چقدر است. بعداً فهمیدم اتفاقاً یکی از هم‌کلاسی‌ها نیز این کار را کرده است. نتیجه شمارش من و هم‌کلاسی‌ام شگفت‌آور است: این استاد در هر دقیقه، ۱۰ تا ۱۵ بار می‌گوید: «خدمت شما عرض کنم که…». در آن کلاس ۹۰دقیقه‌ای بیش از ۱۰۰۰ بار این عبارت را تکرار کرد!

«کلیشه‌کشی» با این خاطره آغاز شده است. در ابتدای این نوشتار، دربارهٔ تکیه‌کلام صحبت کرده‌ام. از نظر زبانی، تکیه‌کلام گفتار را از زیبایی می‌اندازد و شنونده را می‌آزارد. تکیه‌کلام‌های پُرتکرار نشان می‌دهد گوینده تمرکز ندارد، آگاهی‌اش در موضوع کافی نیست، در گفت‌وگو مقابل جمع ضعف دارد و شاید کم‌روست.

بعد از آن، وارد مبحث کلیشه شده‌ام:

کلیشه واژه‌ای پُرتکرار است که در جای واژه‌های دیگر می‌نشیند و در غیر از معنای اصلی خود به کار می‌رود.

کلیشه را باید کشت؛ چون کلیشه زبان را از تنوع می‌اندازد؛ زیرا به‌جای چندین واژه فقط یک واژه می‌نشیند و کم‌کم آن‌ها را از زبان کوچ می‌دهد. اگر به دنبال فارسی فصیح هستید، از کلیشه فرار کنید!

در «کلیشه‌کشی» کلیشه‌های پرتکرار را از نظر گذرانده‌ام و دربارهٔ بعضی، مفصل نمونه آورده‌ام. نیز برای اولین بار، تمام کلیشه‌های رایج در فارسی امروز را یک جا جمع کرده‌ام: بالا، مورد، نسبت به، قابل، عدم، داشتن، یک و ده‌ها کلیشهٔ دیگر.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

TELMATELMA عضو تأیید شده است.

نویسنده افتخاری
نویسنده افتخاری
مدیر بازنشسته
نوشته‌ها
نوشته‌ها
9,051
پسندها
پسندها
7,014
امتیازها
امتیازها
503
سکه
66
چکیدهٔ مقاله

تکیه‌کلام عبارتی است که گوینده، ناخودآگاه و از سر عادت و ناخواسته آن را در کلامش تکرار می‌کند و معنایی نیز از آن در نظر ندارد. تکیه‌کلام اختلالی گفتاری است.

کلیشه، خواهرخواندهٔ تکیه‌کلام، عبارتی است پُرتکرار که در جای واژه‌های دیگر می‌نشیند و معمولاً در غیر از معنای اصلی خود به کار می‌رود. کلیشه عموماً از طریق گرته‌برداری (معنایی و اصطلاحی و گاه ساختاری) وارد زبان شده است یا وام‌واژه است. منشأ کلیشه کم‌کوشی گویشوران زبان فارسی نیست؛ بلکه آن را بیشتر، مترجمان و قلم‌به‌دستان بی‌سواد و کاتبان اداری به وجود می‌آورند و رسانه‌ها آن را رواج می‌دهد. در این مقاله، ۶۳ کلیشه احصا شد که در سه گروه قرار گرفتند: پُرخطر، خطرناک، کم‌خطر و بی‌خطر (کلیشه‌نما).

به واژه‌های پرتکرار در متن‌های فارسی، کلیشه‌نما می‌گوییم. این واژه‌ها کلیشه نیستند؛ اما آفت زیبانویسی‌اند. کلیشه‌نماها در لبهٔ پرتگاه کلیشه‌شدن قرار دارند.

در مبحث کلیشه، مهم این است که با خودِ کلمات کلیشه‌شده دشمن نیستیم؛ مگر اینکه اشکال دیگری غیر از کلیشه‌بودن داشته باشند. از نگاه کلیشه‌کشی، با کاربرد بی‌حساب آن‌ها در متن مخالفیم. با همین استدلال، یکی دو کلیشه نیز در متنی چندصد صفحه‌ای اشکال ندارد. نکتهٔ مهم دیگر اینکه باید مراقب باشیم هر واژه‌ای را به اتهام کلیشه‌بودن، طرد نکنیم. کلیشه‌یابی تخصص می‌خواهد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
کی این تاپیک رو خونده (کل خوانندگان: 0)
هیچ کاربر ثبت نام شده ای این تاپیک را مشاهده نمی کند.
عقب
بالا پایین