پایان نقدوبررسی دلنوشته دختری به نام مهرا | منتقد: misszm

  • نویسنده موضوع نویسنده موضوع Mr.Rad
  • تاریخ شروع تاریخ شروع
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام
باتشکر از نقد پذیری شما نویسنده عزیز.
نویسنده: @shirin
منتقد شما: @Misszm
لازم به ذکر است که:
✔ پس از نقد، بر روی دلنوشته شما نظارت خواهر شد و در صورت عدم توجه به حرف‌ها و راهنمایی‌های منتقد، با درخواست‌های نقد بعدی شما‌، موافقت نخواهد شد!
✔ نقد‌ها در کمال انصاف بوده و منتقد فرد وارد به مباحث ادبی‌ست؛ و از بابت صحت نقد و راهنمایی‌ِ منتقد، نگرانی نداشته باشید.
✔ نقدپذیر باشید و در برابر نقد خود، جبهه نگیرید. چرا که تمام تلاش ما در جهت پیشرفت نویسنده‌هاست.
✔ از ارسال پست اسپم، تشکر و... خودداری فرمائید.
* می‌توانید دفاعیه‌های خود را در همین تاپیک ارائه دهید.
لینک دلنوشته:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
به نام خدا

▪︎نام دلنوشته:
نام ترکیبی از چند کلمه بود به ظاهر طولانی و در عین حال ساده بود. نام دلنوشته با محتوای متن کاملا ارتباط داشت، و کاملا در مورد دختری به نام مهرا صدق می‌کرد‌‌، در مورد انتخاب نام دلنوشته از نظر جذب مخاطب می‌تواند به دلیل اثربخشی موفق باشد.
▪︎مقدمه دلنوشته:
مقدمه‌ای کوتاه و خلاصه، فاقد انسجام شیوایی قلم، مضمون متن دلنوشته با درون مایه احساسی به ویژه فراق یار در نگاه اول با مقدمه مرتبط بود اما نمی‌توانست به نحو احسن این ارتباط را به تصویر بکشد، این مقدمه کم لطفی به محتوای دلنوشته است و نویسنده با ظرافت و هوشمندی در ویرایش آن باید کاستی در این مسئله را جبران کند.برای مثال:
لطفا برگرد و از اول برو.
به جای برگرد می‌تواند از واژه بازگرد را استفاده کند. (به دلیل تاثیر گذاری و منتقل کردن بار احساسی بیشتر)
•به جای از اول برو می‌تواند از جمله‌ی نو برو استفاده استفاده کند.
(به دلیل ارتباط بیشتر مخاطب و ایجاد ارتباط با فضا و ایده)
این بار مرا در باران رها کن.
•تبدیل واژه‌ی مرا به جای من را
( مرا برای قالب شعری و قافیه مناسب‌تر می‌باشد تا برای عامه نویسی)
رها کردن(شاید یه کلمه پر از رسانش کلام باشد اما بار احساسی جملات اول و دوم را خدشه دار می‌کند)
•جمله پیشنهادی:
(این‌بار من را در میان قطرات باران بگذار و برو.)
می‌خواهم راه خانه را گم کنم و گیتار به دست، با کرم‌های شب‌تاب به دوردست‌ها بروم.
•جمله پیشنهادی:
- کاش راه خانه را نمی‌شناختم و همسفر شبتاب‌ها می‌شدم به سمت دوردست‌ها...
می‌خواهم چشم‌هایت را فراموش کنم. دست‌هایت را.و تمامِ تمامِ تمامِ قول‌هایت را.
(خط‌های انتهایی باید ختام کلام داشته باشد)
جمله پیشنهادی:
میخواهم چَشم‌ها و دست‌هایت را به دست فراموشی بسپارم و تمامت را از یاد ببرم، تمام خودت و قول‌هایت را...
▪︎نقدجلد:
جلد نداشت. تاپیک بیشتر از 15 پست است باید برای جلد دار کردن دلنوشته خود هرچه زودتر اقدام کنید‌
▪︎نقد آرایه:
آرایه‌ها کم و بیش در متن دلنوشته خودنمایی می‌کردند و بیشتر از آرایه تشبیه بسیار استفاده شده بود، اما گاهی در این زمینه خوب عمل نکرده بود:
مانند:
(سیبی کال، میان روشنایی خفیف، دل می‌سوزانم و در تاریکی شب خاموش می‌شوم.)
ارتباط سیب کال با مابقی متن تشبیه‌ درست و به جا و منطقی نیست. سوختن و خاموش شدن سیب کال نه از نظر علمی درست است و نه از نگاه ادبی، شاید جایگزینی و انتخاب واژه شمع مناسب این تشبیه باشد.
برخی از آرایه‌ها و تشبیهات تکراری بود:
مانند:
(چونان چراغی که در نیمه شب سوسو می‌زند.)
(بگو که خراش قلبت را از یاد برده‌ای.)
(دلم برای خنده‌هایت پر می‌کشد.)
گاهی هم در دلنوشته تمثیل های ساده نیز به چشم می‌خورد.
مانند:
( آب از آب تکان نمی‌خورد)
▪︎ساختمان دلنوشته:
دلنوشته از زاویه نگاه اول شخص نوشته شده بود و تغییر راوی وجودنداشت. بافت متن کمی ناخالصی داشت در اصل ادبی بود و هرازگاهی در دیالوگ‌ها سبک محاوره به خود میگرفت.
مثال:
(و من در حالی که از خوش‌حالی قهقهه می‌زنم بگویم:
- خودمم. مهرا. دختری که تو را دوست داشت.)
صحیح:
- خودم هستم، مهرا، دختری که تورا دوست داشت.
نویسنده در یک بازنگری کلی به متن این ایراد ریز را باید برطرف کند.
▪︎نقد ︎واژگان:
دایره واژگان وسیع نبود. بیشترین لغات استفاده شده شامل:
اشک، عشق، عاشق، قلب، آغو*ش، عطر..
تکرار مدام این واژگان از جذابیت دلنوشته کم می‌کرد.
برای پیشنهاد نویسنده می‌تواند برای بالا بردن سطح واژگان دلنوشته خود هم خانواده و مترداف لغات را بیاید یا دست به دامان آرایه تشبیه شود.
برای مثال:
قلب:دل، فواد، باطن خاطر، ذهن..
عشق:تعشق، خلت، دوستی، شیفتگی، علاقه، محبت..
عطر: نکهت، شمیم، رایحه..
آغو*ش:
حلقه‌ی دستان، حصار بازوان...
▪︎نقد ایده و پردازش:
دلنوشته شرح حال دختری درمانده از جدایی یار می‌نالید و تمنای وصال را داشت، به موضوعات از قبیل دوری و یادآوری و مرور خاطرات و ندامت پرداخته بود.
لیکن با در نظر گرفتن ژانر عاشقانه دستان نویسنده برای خلق عاشقانه‌ای متفاوت باز بود و می‌توانست به گونه‌ای دیگر به این موضوع بپردازد‌.
▪︎نقد نگارش:
ارکان نگارش تا حدودی رعایت شده بود، جدانویسی کاملا انجام شده بود.
اما استفاده نابه جا از برخی علائم نگارشی از زیبایی اثر کاسته بود. مانند استفاده اشتباه از علائمی نظیر:
«!» و «...» و«!...»

@shirin
 
آخرین ویرایش:
نویسنده عزیز، امکان ارائه دفاعیه شما فراهم شده است و لطفا دفاعیه خود را در بازه پنج روزه ارائه دهید و منتظر جواب مدیریت و منتقد باشید.
تاریخ بسته شدن تاپیک: ۳۱/۰۱/۱۴۰۱
@shirin
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
کی این تاپیک رو خونده (کل خوانندگان: 0)
هیچ کاربر ثبت نام شده ای این تاپیک را مشاهده نمی کند.
عقب
بالا پایین