مذهبی اثار و برکات تقوا در قران

TELMATELMA عضو تأیید شده است.

نویسنده افتخاری
نویسنده افتخاری
مدیر بازنشسته
نوشته‌ها
نوشته‌ها
9,051
پسندها
پسندها
7,014
امتیازها
امتیازها
503
سکه
66
پرهیز از محرمات که در زبان دین از آن به تقوا تعبیر شده است، مهم‏ترین وسیله در سیر و سلوک معنوى و تقرّب به حضرت دوست است.
بدون تقوا رسیدن به هیچ مقامى امکان ندارد زیرا تا زمانى که نفس آلوده به چرک محرمات و گناهان است و تا مادامى که تابع هوس‏ها و لذت‏هاى نفسانى است و شیرینى آن در کام اوست، اولین مقام کمالات معنوى براى او رخ نداده است(1) و به حیات طیبه‏اى که هدف آفرینش شمرده مى‏شود دست نمى‏یابد.
تقوا و پرهیز از محارم الهى از اهمیت والایى برخوردار است، و داراى آثار و برکات فراوانى در زندگى دنیوى و مقامات اخروى شخص متقى مى‏باشد، در این مقال کوتاه، بسان چشیدن نمى از یم، به برخى از آثار آن که در کتاب آسمانى قرآن کریم آمده است نظرى مى‏افکنیم، باشد که چراغ فروزان فرارویمان گردد. 1- تشخیص حق از باطل‏
همانطورى که تفکر راهى است که انسان را به حقایق جهان هستى آشنا مى‏کند. تقوا هم طریقى است که انسان را قادر به مشاهده حقایق و اسرار عالم مى‏گرداند، هر قدر خواهش‏هاى مادى کمتر باشد و دل آدمى متوجه معبود گردد، معرفت فطرى شکوفاتر و عبادت درونى نمود بیشترى مى‏یابد، لذا متقى معارف دینى را آشکارا مشاهده کرده و مى‏یابد. اما انسان بى‏تقوا آن‏چنان در تاریکى فرو مى‏رود که اگر همه آیات الهى را به او ارائه دهند، چیزى نمى‏بیند. از این رو اگر انسان راه تقوا و پاکى نفس را طى کرد هم اسرار عالم را مى‏بیند و هم صراط مستقیم را به آسانى مى‏پیماید. چنانچه حضرت حق مى‏فرماید: «إِن تَتَّقُواْ اللَّهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْقَانًا؛(2) اگر با تقوا بودید خداوند توان فرق نهادن بین حق و باطل را نصیب شما مى‏کند.» اگر چه عقل آدمى براى درک حقایق آماده است، اما گاهى هوس‏ها و محبت‏هاى پوچ و حرص‏هاى بى‏مورد، چونان غبارى مانع دید عقل مى‏گردند لذا شناخت حق از باطل، نیک از بد و راه و چاه در مسیر حرکت انسان مشکل مى‏گردد و این تقوا و تهذیب نفس است که نورانیتى ایجاد کرده و غبار راه را مى‏نشاند.
جمال یار ندارد حجاب و پرده ولى‏
غبار ره بنشان تا نظر توانى کرد

با یک تحلیل ساده نیز مى‏توان این ثمره تقوا را درک نمود و آن اینکه در جوامعى که دیندارى جایگاهى ندارد و هوس‏هاى آنى و لذت‏هاى مادى محور قرار گرفته است، دستگاه‏هاى تبلیغاتى و رسانه‏هاى جمعى، لذت‏جویى و هوس‏رانى را ترویج مى‏کنند لذا در چنین محیطى تمییز حق از باطل بسیار مشکل مى‏گردد و این‏ها همه در اثر بى‏تقوایى و آلودگى آن جامعه است.(3) و از این گذر است که حضرت امیرالمؤمنین (ع) مى‏فرماید: «عقل آدمى در میان کشاکش هواى نفس و شهوت از میان مى‏رود».(4) 2- بهره‏مندى از تعالیم الهى‏
حضرت امام صادق(ع) مى‏فرماید: علم تنها آموختن نیست بلکه آن نورى است که خداوند در دل آن کسى که مى‏خواهد هدایتش کند قرار مى‏دهد.(5) با این بیان روشن مى‏گردد که هر انسانى که با ملکوت اعلى ارتباط پیدا کند، معارفى در نفسش القا مى‏گردد. بدین معنى که قلب آدمى چونان آینه‏اى است و حضرت حق چون آفتاب، هر قدر آینه پاکیزه و صیقلى باشد، همانقدر نور حق در آن بیشتر تابیدن گیرد و همه جا را روشن گرداند. در طول تاریخ، علما و بزرگان زیادى به مقاماتى شده‏اند که هرگز از طریق عادى نمى‏توانسته‏اند به آن مقامات علمى دست یابند مگر آن که متصل به علم بیکران الهى گردیده باشند.(6) لذا اساتید بزرگ، تصفیه نفس و اخلاص نیت را براى تحصیل علوم و معارف ضرورى مى‏شمارند چرا که پارسائى و دورى از محرمات است که نفس را صفا مى‏دهد و از پلیدى‏ها مى‏رهاند و او را با عالم بالا مرتبط مى‏سازد و لایق تعلیم الهى مى‏گرداند.(7)
و از همین گذر است که تفکر در آیات الهى و تعمق در آنها به اهل تقوا منسوب شده است، آنجا که مى‏فرماید: «إِنَّ فِى اخْتِلافِ الَّیْلِ وَ النَّهَارِ وَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لَأَیاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَّقُونَ؛(8) همانا در آمد و شد روز و شب و آنچه خداوند در آسمان‏ها و زمین آفریده، نشانه‏هایى براى اهل تقوا است.» گرچه سراسر جهان آیات الهى است و همه انسان‏ها حتى کافران در دریاى این نشانه‏ها غرقند، اما این صفاى قلب پرهیزکاران است که امکان شهود اسرار جهان را به آنان مى‏دهد. 3- بهره‏مندى از روزى و برکات آسمان و زمین‏
خداوند سبحان بندگان خود را آن‏چنان ظریف روزى مى‏دهد که کس را بر آن وقوفى نیست. درهاى خزائن الهى را طورى مى‏گشایند که مشهود کسى نمى‏باشد از این رو کسى شایسته روزى الهى است که در کارهاى خود، ظریف و دقیق باشد و ظرافت در سیر و سلوک، همان تقواى اعتقادى، اخلاقى و عملى است.(9) لذا مى‏فرماید: «مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا * وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ؛(10) هر که تقوا پیشه کند، خداوند براى او راه خروج از تنگنا قرار مى‏دهد و از آن‏جائى که گمان نمى‏برد به او روزى عطا کند.»
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
کی این تاپیک رو خونده (کل خوانندگان: 0)
هیچ کاربر ثبت نام شده ای این تاپیک را مشاهده نمی کند.
عقب
بالا پایین