پایان همکاری دفترکار منتقد شعر | ستاره سربی

  • نویسنده موضوع نویسنده موضوع سُرمه.
  • تاریخ شروع تاریخ شروع
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
نوشته‌ها
نوشته‌ها
976
پسندها
پسندها
2,614
امتیازها
امتیازها
288
سکه
356
« به نام خالق اندیشه »


مشاهده فایل‌پیوست 293831
منتقد گرامی @ستاره سربییستاره سربیی عضو تأیید شده است. ، زین پس تمامی فعالیت‌های شما در زمینه نقد اشعار، اینجا ثبت می‌شود.
•••
لطفا در انجام وظایف‌تان کوشا باشید و بهترین را برای اعضای صمیمی خانواده کافه نویسندگان رقم بزنید!


• نکات مهم برای ثبت فعالیت:

• ذکر نام منتقد
• ذکر نام شاعر
• ارسال لینک مجموعه اثر
• استفاده از وسط‌چین و فونت گندم


آرزوی ما، سر کشیدن شاخه‌های ترقی موفقیت شما به افلاک است.

◇ مدیریت تالار شعر ◇
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
۵ اردیبهشت
نقد مجموعه اشعار عطف

عنوان شعر: نام شعر از یک واژه تشکیل شده و دارای ابهام هوشمندانه و جذابی است. عطف به معنی چرخش، دگرگونی و نیز به معنای محبت و عطوفت است‌. بنابراین مخاطب در ابتدا دچار نوعی دوگانگی می‌شود و در دریافت اولیه از شعر به خواندن ترغیب می‌گردد. البته شاعر می‌توانست در کنار این واژه، کلمه‌ی دیگری نیز به کار برد و کمی از این پیچیدگی بکاهد.

غالب شعر: شعر در غالب سپید سروده شده و دارای مضمون عاطفی و عاشقانه می‌باشد. با توجه به گستره‌ی مضامین شعر سپید، شاعر می‌تواند کاملا آزادانه مفاهیم و مضامین را به کار برد. بنابراین انتخاب غالب و مفهوم شعر متناسب می‌باشند.

کاربرد عنصر خیال: شاعر احساسات و عواطف خود را با ظرافت در غالب واژگان بیان نموده‌ و در سرتاسر شعر احساسات خود را نثار معشوق می‌نماید مثلا:
تمام شعرهایم
نقطه‌ی آخر خط ندارند
ولی انتها کجاست؟
آن را هم نمی‌دانم
پرستش تو و خواستنت...

یا در قسمت دیگری از شعر می‌گوید:
این خانه و پنجره‌هایش
حتی صندلی چوبی
درون آشپزخانه
که بر مقابلم نشسته
همگی نشان از تو دارند...

آرایه‌های ادبی: شاعر آرایه‌های تشبیه، استعاره، تضاد، تکرار و واج آرایی را به کار برده است. مثلا:
مبادا عشق عجین فراموشی گردد
عاشق عریان از دیوانگی شود ( واج آرایی ش)

یا در جایی دیگر:
چنگال تیز بغض گلویم آشناست
چون دیگر تو آشنا نیستی( استعاره)

کاربرد واژگان و زبان شعر: شاعر واژگان ادبی را جایگزین کلمات عامیانه نموده و در عین سادگی، بر جذابیت شعر افزوده است. به عنوان مثال کلمات ادبی چون: مغموم، افگار، اهتمام، زوال، محنت، فغان و... را به کار برده است.

وزن و آهنگ شعر: در غالب سپید اصراری بر رعایت وزن و آهنگ نیست،حتی گاه مرز اشعار سپید با دکلمه و متون ادبی بسیار نزدیک می‌شود. با این وجود اشعار آهنگین همواره زیباتر و دلرباتر خواهند بود. شاعر در این باب متوسط عمل کرده و می‌توانست بهتر باشد.

علائم نگارشی: در رعایت نیم‌فاصله‌ها علائم نگارشی چون ویرگول کاستی‌های مشاهده می‌شود، از جمله:
از عطر بی نظیر تنت
عصیان کرده اند ... ( بی‌نظیر، کرده‌اند)
یا در قسمتی دیگر:
آن پیراهن پر از شکوفه
که شب ها بر تن داشتی
و کتاب همیشگی ات
که هرگز تمامش نکردی....( شب‌ها، همیشگی‌ات)

در قسمتی از شعر:
همان مس*ت گداخته‌ی تنت
که هر نفس الفبایش تو بودی ( بعد از نفس باید علامت نگارشی مناسب یا کسره گذاشته شود).

خلاقیت و هنجارشکنی: مضامین عاشقانه معمولا یادآور کلیشه هستند اما شاعر با تعابیر و استعارات متنوع خلاقانه عمل کرده‌. به عنوان مثال تعبیر زغال سوزان که شعله ندارد، ژاکت خاطرات، میز شانس‌آزمایی و...
در باب هنجار شکنی نیز شاعر عملکرد متوسطی داشته‌است.

شاعر عزیز
بسیار از خواندن اشعار شما لذت بردم.
موفق باشید.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
کی این تاپیک رو خونده (کل خوانندگان: 0)
هیچ کاربر ثبت نام شده ای این تاپیک را مشاهده نمی کند.
عقب
بالا پایین