همگانی شادی قدیریان

ماه تی تیماه تی تی عضو تأیید شده است.

ژورنالیست
ژورنالیست
تیم تگ
مدیر بازنشسته
نوشته‌ها
نوشته‌ها
3,728
پسندها
پسندها
2,968
امتیازها
امتیازها
323
سکه
93
❈⟬به نام خداوند مهربان⟭❈


شادی قدیریان (زاده ۱۳۵۳ تهران) از شناخته شده‌ترین عکاسان ایرانی در شاخه عکاسی هنری و اهل ایران است.
قدیریان، فارغ‌التحصیل کارشناسی عکاسی از دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۳۷۷ است و در حال حاضر در تهران به فعالیت مشغول است.
او فعالیت حرفه‌ای‌اش را با اولین نمایشگاه خود که در سال ۱۳۷۷ در گالری گلستان برگزار نمود آغاز کرد.
 
شناخته‌‌شده‌ترین مجموعه عکس قدیریان، مجموعهٔ زنان قاجار است که زنان قاجاری را با ابزارآلات مدرن به تصویر می‌کشد.این مجموعه، شهرتی جهانی را به همراه داشت. نقل شده است که امبرتو اکو نشانه‌شناس معروف ایتالیایی این مجموعه را ستوده‌است.
شادی قدیریان در مجموعهٔ قاجار که سال ۱۳۷۷ ارائه شد، تحت تأثیر پرتره‌های استودیویی که در اواخر قرن نوزدهم به هنگام حکومت قاجاریه در ایران رواج داشته با استفاده از نقاشی‌هایی که به‌عنوان پس‌زمینه در آتلیه‌ها به کار می‌برند و ترکیب آن‌ها با زنان جوانی که لباس‌های سنتی آن دوران را بر تن دارند و هرکدام المانی از دنیای مدرن امروزی هستند.
 
قدیریان درباره‌ی این مجموعه‌اش می‌گوید: «این عکس‌ها مانند آینه‌ای هستند که احساس درونی‌ام را در آن زمان بازتاب می‌دهند؛ احساسی از سرگردانی میان سنت و مدرنیته.»

از دیگر مجموعه‌های قدیریان می‌توان به مجموعه «هیچ، هیچ» و «مربع سپید» که دارای ۳۱ عکس رنگی با الهام از ترانه‌های «جان لنون» که در گالری «راه ابریشم» به نمایش گذاشته شدند اشاره کرد.

همچنین قدیریان مدیریت وبسایت فانوس فتو که به صورت تخصصی به عکاسی ایران می‌پردازد را نیز، بر عهده دارد.

او تاکنون در نمایشگاه‌های فراوانی در ایران، انگلیس، فرانسه، آمریکا، اتریش، دوبی، سوئد، هلند، بولیوی، دانمارک، استرالیا، لهستان، مکزیک، اسپانیا، آلمان، ترکیه، روسیه، بنگلادش، یونان، کانادا و ایرلند شرکت کرده‌است.
 
در تحلیل آثار شادی قدیریان می‌توان گفت که او در عکس‌های صحنه‌پردازی‌شده‌ی خود، واقعیت را از دریچه‌ی ذهن هنرمندی با دغدغه‌ی هویت ملی و جنسیتی نمایش می‌دهد و در پی آشکارسازی و نمایش کلیشه‌هایی است که زنان در طول زندگی خود با آن روبه‌رو می‌شوند.

فعالیت هنری شادی قدیریان از سال 1376 با شرکت در چندین نمایش گروهی آغاز شد و اولین نمایش انفرادی او در سال 1378 با مجموعه عکس «قاجار» در گالری گلستان رقم خورد؛ مجموعه‌ای که در سال 1379 در دانشگاه گیلدهال لندن و در سال 1391 در موزه‌ی ویکتوریا و آلبرت لندن به نمایش گذاشته شد.
 
با آن‌که مجموعه‌ی «قاجار» سبب شهرت و ستایش قدیریان در جهان هنر شد، اما این مجموعه‌ی «مثل هر روز» بود که پس از نمایش در گالری راه ابریشم و انتقادات فراوانی که در پی داشت، نام او را بیش از گذشته بر سر زبان‌ها انداخت. این مجموعه با 17 عکس، نمایشگر نیم‌تنه‌ی یک زن در مرکز تصویر در زمینه‌ای سفید بود. زنی بی‌هویت و بی‌چهره که صورت و بدنش با چادری رنگین و طرح‌دار (چادرنماز با طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت) پوشانده شده و در مقابل صورت هر سوژه‌، یک وسیله‌ی آشپزخانه نظیر اتو، رنده، جاروی دستی، قوری، ماهیتابه، دستکش لاستیکی، کفگیر، فنجان و... قرار گرفته است؛ وسایلی که به‌جای زن، سوژه و هویت اصلی هر تصویر هستند.
 
با آن‌که خود هنرمند معتقد است که این تصاویر در هر جای دنیا به کلیت مفهوم زن خانه‌دار و وظایف کلیشه‌ای او در مقام زن، همسر و مادر و ماهیت تکراری آن در زندگی می‌پردازند، اما انتقادهای واردشده به این مجموعه به‌دلیل انتخاب چادر به‌عنوان پوشش زنان ایرانی سنتی و مسلمان و فرو کاستن زنان ایرانی به ابزاری بی‌هویت در حد یک شیء در نگاه مخاطب غربی، به‌منظور جلب‌توجه بازار هنر غرب بود.
 
کی این تاپیک رو خونده (کل خوانندگان: 0)
هیچ کاربر ثبت نام شده ای این تاپیک را مشاهده نمی کند.
عقب
بالا پایین