همگانی عکاسی از ساختمان

ماه تی تیماه تی تی عضو تأیید شده است.

ژورنالیست
ژورنالیست
تیم تگ
مدیر بازنشسته
نوشته‌ها
نوشته‌ها
3,728
پسندها
پسندها
2,968
امتیازها
امتیازها
323
سکه
93
✦به نام خداوند پروانه ها✦


نكته جالب در مورد عكاسی صنعتی معماری این است که بزرگترین مزیت آن، همزمان می‌تواند بزرگترین نقطه ضعفش نیز باشد! می پرسید آن نكته چیست؟ خیلی ساده است ، اینكه سوژه های شما (ساختمانها) حركت نمی كنند!
 
نكته ١) متفاوت بیاندیشید
دنبال نقاط غیر معمول و جالب در سوژه خود باشید. یا سعی كنید از زاویه های جدید از جزییات سوژه خود عكس بگیرید. سعی كنید از ثبت عكسهای غیر هیجان انگیز از ساختمانهای معمولی مستطیل شكل كه شبیه قوطی كبریت بزك كرده هستند اجتناب كنید.
 
نكته ٢) به نمای شب بیاندیشید
اغلب ساختمانها در ساعات غروب و یا در تاریكی شب هنگامیكه چراغ های تزییناتی و نورپردازی نمای آنها روشن شده باشد ، جلوه ی تازه ای پیدا كرده و ارزش افزوده زیادی برای عكس شما به ارمغان می آورند.

نكته ٣) دهانه دیافراگم یا Aperture را زیاد باز نكنید
از f با عدد ١١ به بالا استفاده كنید وقتی از اقدام به عكاسی از ساختمانها و معماری می كنید باید حواستان جمع باشد همه ی جزییات دقیق و در فوكوس كامل باشند. معمارها اصولا خطوط و جزییات را دوست دارند و عكاسی معماری نیز باید این را نشان دهد.
 
نكته ٤) در سوژه به دنبال شكل ها و جزییات بگردید
از داخل یا viewfinder یا ویزور چشمی دوربین خود نقاط مختلف ساختمان و یا سازه را بررسی كنید. دنبال الگوهای تكرار شونده یا نقاط خاص سوژه باشید و با زوم كردن آنها را به تنهایی ثبت كنید. سعی كنید تمام فریم خود را به نحو درست به سوژه (نقطه خاص) مورد نظر اختصاص بدهید.

خط های مورب برجسته در سوژه حس قویتری را در عكس القا می كنند. از آنها غافل نشوید.
 
نكته ٥) عكاسی با سه پایه یا بدون سه پایه؟
در عكاسی معماری معمولا از سه پایه استفاده می شود. اما اگر عكاسی انتزاعی مد نظر شماست میتوانید بدون سه پایه هم عكاسی كنید. حتما قابلیت Image Stabilazation لنز خودرا فعال كنید.

هنگام چكاندن شاتر عضلات خودرا تا حدی منقبض كنید ، یك نفس عمیق و كلیك. مطمئن باشید در آرامش تمام شاتر را چكانده اید. هیچ چیز بدتر از این نیست هنگامی كه عكسها را برای ادیت به سیستم خود منتقل نمودید ، متوجه اشكال در فوكوس تصویر و یا مات شدن عكس به علت لرزش دوربین شوید. فاجعه است! همه عكاسهای حرفه ای این فاجعه را در اوایل فعالیت خود درك كرده اند.

در صورت استفاده از سه پایه ، در صورت امكان از سه پایه هایی كه بال هد دارند استفاده كنید چرا كه آزادی عمل بیشتری نسبت به سه پایه های معمولی pan & tilt دارند. اگر هم امكانش را ندارید مهم نیست.
 
نكته ٦) صبر ، تحمل و دقت

نكته خوب عكاسی ساختمان و معماری این است كه سوژه های شما حركت نمی كنند. پس می توانید برای رسیدن لحظه مناسب تامل كنید. موقعیت ابرها و نوع و زاویه تابش خورشید را بسنجید. اگر با ٥ یا ١٠ دقیقه صبر كردن ابرها به موقعیت مناسبتری نسبت به سوژه عكاسی شما میرسند ، پس صبر كنید!
 
نكته ٧) از فیلتر پولاریزه استفاده كنید
اگر تنها یك فیلتر برای لنز خود می خرید آن باید فیلتر پولاریزه مدور (circular polarizer) باشد. رنگ عمیق آبی آسمان و سفیدی و شفافیت ابرها چیزی نیست كه بخواهید با نخریدن فیلتر پولاریزه آن را از دست بدهید. انعكاس شیشه ها و سطوح براق هم كه دیگر برای شما مزاحمتی ایجاد نخواهد كدر اگر از این فیلتر استفاده كنید.
 
نكته ٨) مجوز های لازم را برای عكاسی در مكانهای عمومی به همراه داشته باشید
این مورد زیاد نیاز به توضیح ندارد، مجوز عكاسی را به همراه داشته باشید. اگر هم برای خودتان عكاسی می كنید حواستان باشد به ساختمانهای دولتی و یا حساس نزدیك نشوید و حتی لنز خود را به سمت آنها نگیرید.
 
نكته ٩) فاصله را حفظ كنید
عكاسی از ساختمانها از فاصله خیلی نزدیك با یك لنز واید معمولا تاثیر نامطلوبی بر زوایا و خطوط موازی سوژه می گذارد. سعی كنید فاصله مناسب را رعایت كنید مگر اینكه میدانید دارید چه كار می كنید!
 
نكته ١٠) بالا بروید!
اگر میتوانی با رفتن روی یك پل عابر پیاده و یا طبقات ساختمانهای اطراف كمی از سطح زمین فاصله بگیرید. مطمئن باشید زوایا و تركیب بندی های خوبی كشف خواهید كرد.
 
کی این تاپیک رو خونده (کل خوانندگان: 0)
هیچ کاربر ثبت نام شده ای این تاپیک را مشاهده نمی کند.
عقب
بالا پایین