کشش سمبولیستها به نفوذ کردن و نشان دادن ذات و جوهرهٔ هستی، در مجسمهسازی اُگوست رودن نیز نمود پیدا کرده بود. تأثیرگذارترین مجسمهساز اواخر قرن نوزده که به تنهایی پایهگذار مجسمهسازی قرن بیستمی شد، رودن بود. کار او تدریجاً شروع شد. او در مدرسهٔ هنرهای زیبا پذیرفته نشد و مجبور شد به پتی اکل برود که مخصوص هنرهای تزئینی بود. اولین بخت او در سال ۱۸۸۰ بود که سفارش مهمی به او داده شد که درهای برنزی برای یک موزهٔ جدید هنرهای تزیینی طراحی کند. اگرچه پروژه در نهایت به جایی نرسید، اما رودن کار کردن بر روی آن را تقریباً تا هنگام مرگش ادامه داد.