به وضوح علاقهٔ رودن به ابراز ترسها و احساسات بدوی او را به هدف سمبولیستها برای نقب زدن به اعماق ذهن نزدیک میکند: درون مایهٔ مورد علاقه اش از ۱۸۶۴ شناخته شدهاست و او را میتوان یک رمانتیک متأخر دانست، با وجود این آنچه او را یک سمبولیست میکند علاقه اش به فشار روانی وارد بر شخص توسط تمدن است. چه زمانی که مشغول تفحص در آثار ویرانگر جنگ است و چه وقتی در فشار احساسی تلاش خلاقانه کاوش میکند، رودن بر اثرات روانی زندگی مدرن تأکید میکند. توانایی او برای بیان شرایط روانی شدید از طریق فرمهایی که همزمان آشنا و انتزاعی هستند رابطه اش را با سمبولیسم پررنگ میکند.