همگانی صنایع دستی سامانیان

و اما شیشه‌گری عهد سامانى ضمن ارائه نمونه‌هائى از این صنعت هنرى مى‌گوید که در این دوره علاوه بر ظروف شیشه‌اى که با نقش پرندگان مزین بود بطرى‌هاى استوانه‌اى شکل با خطوط تزئینى هندسى تولید مى‌شده و آشکار است که به‌طور طبیعى تولید بطرى در میان سایر انواع ظروف شیشه‌اى رواج بیشترى داشت.
 
بافندگی
یکی از مراکز مهم پارچه‌بافی در دوره سامانیان شهر سمرقند بود. برخی دانشمندان قطعه پارچه‌های حریر موجود در برخی مورزه‌ها را که مزین به یک جفت حیوان در درون دایره‌هایی بود به بافته‌های سمرقند نسبت می‌دهند.در مورد پارچه بافی در تاریخ بخارا آمده است: «بخارا را کارگاهى بوده است میان حصار و شهرستان، نزدیک مسجد جامع، و در وى بساط و شادروانها بافتندى، و یزدیها و بالشها و (مصلیها) و بردیهاى فندقى از جهت خلیفه بافتندى، که به یکى شادروان خراج بخارا خرج شدى. و از بغداد هر سال عاملى على حده بیامدى، و هر چه خراج بخارا بودى از این جامه عوض بردى. باز چنان شد که این کارگاه (معطل ماند)، و آن مردمان (که) این صناعت مى‌کردند پراکنده شدند، و اندر شهر بخارا استادان بودندى که معین بودند مر این شغل (را) ، و از ولایتها بازرگانان بیامدندى چنان که مردم زندنیجى (مى‌بردند) از آن جامه‌ها بردندى تا به شام و مصر و در شهرهاى (روم)، و به هیچ شهر خراسان نیافتندى.
 
و عجب آن بود که اهل این صناعت به خراسان رفتند بعضى، و آن چه آلت این شغل بود بساختند، و از آن جامه بافتند، به این آب و تاب نیامد و هیچ پادشاه و امیر و رئیس و صاحب منصب نبودى که وى را از این جامه نبودى، و رنگ وى سرخ و سفید و سبز بودى، و امروز زندنیجى از آن معروف‌تر است به همه ولایتها».

زکی محمدحسن می‌نویسد: «از منسوجات منسوب به بافته‌ای قرن دوم و چهارم ایران یک نوع پارچ‌های ابریشمی وجود دارد که اشکال حیوانی با خط شکسته و زاویه های ظاهری در آن موجود است».

یکی دیگر از منسوجات ایرانی منسوب به آن دوره پارچه‌ای است از ابریشم و پنبه که اشکال و تزیینات این پارچه عبارتند از: دو فیل بزرگ رو در رو و تصاویر طاووس و شترها همراه کتبه‌ای در حاشیه آن در نوشته این قطعه نام فرمانروا ابومنصور بختکین سردار معرف عبدالملک بن نوح سامانی امیر خراسان منطقه ماورالنهر مشاهده می‌شود.
 
نقاشی
هنر نقاشی در دوره سامانیان شروع شد و نخستین نمونه‌های نقاشی در حکومت سامانیان در نیشابور مشاهده شده است. نیشابور در زمان سامانیان سپه‌سالارنشین و امیرنشین خراسان بود و چون خود دروازه رخدادهای فرهنگی بود، الگوی شهری هم چون بخارا شد. در حقیقت نیشابور در آن دوران دروازه و راه گذر بسیاری از هنجارهای فرهنگی جهان اسلام بود.

هنر نقاشی ایران در آغاز دوره اسلامی به دلیل ممانعت‌هایی که در آغاز ظهور اسلامی برای تصویر پردازی و شبیه سازی بود به سمت نقوش انتزاعی و هندی و عمدتا نقوش گیاهی تعدیل یافت شاید تنها استثنا نقاشی دیواری یک کاخ در نبشابور باشد که در آن اسب سواری را با هیئت پادشاهان ساسانی تصویر کرده است اما هنر نقاشی بیش از همه در تصویر سازی کتب خطی تجلی یافت در ابتدا این کار فقط منحصر به قرآن بود ولی به تدریج کتاب‌های دیگر نیز تصویر پردازی شد. در مجموع نقاشی کتاب از سده سوم هجری میان مسلمانان رواج یافت.
 
قدیمی‌ترین کتب نقاشی شده به کتب بغداد مربوط می‌شود در آن هنگام بغداد مرکز تحولات و فعالیت‌های علمی و هنری بود و از این آثار خلق شده در این دوره به مصور شدن کتاب‌های طبی، مقامات حریری و کلیله و دمنه است روش نقاشی این سبک بیشتر مبنی بر میراث هنر ساسانی و گاه الهام گرفته از هنر بیزانس بود روش کار بسیار ساده و با حداقل عناصر بصری تصاویر ترسیم می‌شدند.
 
کی این تاپیک رو خونده (کل خوانندگان: 0)
هیچ کاربر ثبت نام شده ای این تاپیک را مشاهده نمی کند.
عقب
بالا پایین