بر اساس آیات قرآن کریم انسان پس از عبور از زندگی دنیا مراحلی را طی میکند؛ نخستین مرحله، دوران برزخ است و پس از آن زنده شدن در صحنهٔ قیامت و در نهایت روانه شدن به جایگاه همیشگی، بهشت یا جهنّم، است.
قرآن کریم در سورۀ واقعه لحظات مرگ انسان را تبیین میکند.
هنگام روی آوردن مرگ، همهٔ انسانها به عوالم غیب و عالم آخرت مؤمن میشوند؛ زیرا پردهها کنار میرود و حقایق عالم غیب در برابر آنها جلوهگر میشود.
از آنجا که در لحظۀ مرگ همگان به ایمان و یقین میرسند، لحظۀ مرگ برای برخی ناخوشایند و برای برخی دیگر بسیار فرحبخش است.
مرگ حالتی وجودی است، نه حالتی عدمی، یعنی روح در زمان مرگ وجود دارد و از ادراک و احساس برخوردار است، ولی ابزار بدن را در اختیار ندارد.
مسألهٔ «تَوَفِّی» و «قبض روح» تنها به زمان مرگ منحصر نیست، بلکه هنگام خواب نیز انسان به نوعی قبض روح میشود.
قرآن کریم شبهۀ «اعادۀ معدوّم» را اینگونه پاسخ میدهد: شما هنگام مرگ گم نمیشوید، آنچه گم میشود، عناصر بدن شما است، ولی حقیقت شما را که نفس (یا روح) شما است، فرشتۀ مرگ دریافت میکند تا روز قیامت فرا رسد و پس از بازسازی بدن به سوی پروردگارتان بازگردانده شوید. به عبارت دیگر حقیقت نفس شما دوباره با بدنی جسمانی محشور میشود و خود شما هستید که در قیامت زنده میشوید.
حضور فرشتگان الهی در لحظۀ مرگ برای همگان یکسان نیست؛ این فرشتگان با پاکان و نیکان با رویی باز و خندان و با ظالمان و کفرپیشگان با چهرهای خشن ظاهر میشوند.
قرآن کریم در سورۀ واقعه لحظات مرگ انسان را تبیین میکند.
هنگام روی آوردن مرگ، همهٔ انسانها به عوالم غیب و عالم آخرت مؤمن میشوند؛ زیرا پردهها کنار میرود و حقایق عالم غیب در برابر آنها جلوهگر میشود.
از آنجا که در لحظۀ مرگ همگان به ایمان و یقین میرسند، لحظۀ مرگ برای برخی ناخوشایند و برای برخی دیگر بسیار فرحبخش است.
مرگ حالتی وجودی است، نه حالتی عدمی، یعنی روح در زمان مرگ وجود دارد و از ادراک و احساس برخوردار است، ولی ابزار بدن را در اختیار ندارد.
مسألهٔ «تَوَفِّی» و «قبض روح» تنها به زمان مرگ منحصر نیست، بلکه هنگام خواب نیز انسان به نوعی قبض روح میشود.
قرآن کریم شبهۀ «اعادۀ معدوّم» را اینگونه پاسخ میدهد: شما هنگام مرگ گم نمیشوید، آنچه گم میشود، عناصر بدن شما است، ولی حقیقت شما را که نفس (یا روح) شما است، فرشتۀ مرگ دریافت میکند تا روز قیامت فرا رسد و پس از بازسازی بدن به سوی پروردگارتان بازگردانده شوید. به عبارت دیگر حقیقت نفس شما دوباره با بدنی جسمانی محشور میشود و خود شما هستید که در قیامت زنده میشوید.
حضور فرشتگان الهی در لحظۀ مرگ برای همگان یکسان نیست؛ این فرشتگان با پاکان و نیکان با رویی باز و خندان و با ظالمان و کفرپیشگان با چهرهای خشن ظاهر میشوند.