نویسنده عزیز و خوشقلم انجمن، درود.
از اینکه برای نقد و بررسی اثر ارزشمندتون به ذهن نقاد منتقدین ما رجوع کردین صمیمانه از شما متشکریم.
نقد به معنای کوچکپنداری یا تمسخر آثار شما نیست بلکه روزنهای از خورشید پیشرفت است.
در صورت ایجاد هرگونه ابهام و یا عدم ارتباط صحیح با منتقد، مباحث خود را با مدیر و یا ارشد تالار به اشتراک بگذارید.
در صورت تضاد نظر با منتقد و دفاع از اثر خود، نظرتان را در قالب یک پست در همین تاپیک ارسال کنید.
نقدها را فرصتی برای پیشرفت بدانید نه سد راه موفقیت.
موفق و موید باشید.
نام اثر: لیلی به من بگو آسمان
سرشناسه: محمد یاسین نصرتی(شاهیاس)
موضوع: دلنوشته
ژانر: عاشقانه
سطح اثر: محبوب
ویراستار: دیوا لیان
سال نشر: ۱۴۰۳
منتشر شده در: انجمن كافه نويسندگان - تالار ادبيات - بخش تايپ دلنوشته.
دیباچه: به آسمان که خیره میشوم، غم میبینم، درد میبینم.
تاریکی همه جا را فرا گرفته، امید مانند جانی بی جان دلسوخته، اما قلب من هنوز عاشق تو است.
عاشق لبخند تو، عاشق چَشمان تو لیلی آسمانم.
نام اثر:
نام اثر اولین برخورد مخاطب با اثر را ایجاد میکند. لیکن نام منتخب برای اثر باید به گونهای باشد که ژانر را به مخاطب القا کند، موضوع اثر را در بر بگیرد و به جذب مخاطب دامن بزند.
در این دلنوشته نام گذاری اثر در ذهن مخاطب ایفای یک شخص میکند. به گونهای که نام برگزیده شده صدا زنندهی شخص دیگری به بیان نویسنده است و نوعی لحن دستوری نگاشته شده.
ژانر عاشقانه اثر را میتوان از واژهی لیلی به خوبی دریافت کرد.
مقدمه:
مقدمه، در بر گیرندهی ساختمان کلی اثر میباشد و موضوعی جامع از اثر را در استاندارد سه تا پنج خط به مخاطب هدیه میکند. یکی از نکات موثر و دارای امتیاز در مقدمه بهرهگیری از نام اثر در مقدمه میباشد.
مقدمهی این اثر خلاصهای از کل دلنوشته را در بر دارد و استاندارد را نیز رعایت کرده.
استفاده از نام اثر در مقدمه پوئنی مثبت برای امتیاز گیری به حساب میآید ولی متاسفانه در این اثر دیده نمیشود.
جلد:
جلد، در نما و نظر کلی باید مطابق با ژانر و موضوع اثر باشد. به طور مثال در اثری که ژانر تراژدی دارد میبایست از رنگهای تیره برای جلد استفاده شود.
جلد اثر با محتوا مطابقت داشت.
ساختمان نوشتهی اثر:
ساختمان، شامل پارتهای اثر میباشد که باید باهم ارتباط داشته باشند. به گونهای که اگر فقط از ژانر تراژدی در شناسنامهی اثر نام برده شده در پارتها دوگانگی بین ژانرها دیده نشود.
پارتها در این اثر ارتباط خود را به درستی حفظ کردهاند.
پارتهای بسیار کوتاه و یا بسیار بلند موجب عدم ارتباط مخاطب با اثر میشود. بهتر است در هر اثر پارتها به یک اندازهی متعادل نگاشته شوند.
تعادل مابین پارتگذاری به وضوح مشخص است.
بهتر است نوع نوشتار یک دلنوشته ادبی باشد لیکن این موضوع نیز در بالا بردن امتیاز یک اثر موثر باشد.
قالب دلنوشته لیلی به من بگو آسمان ادبی است.
در صورت ادبی یا محاوره بودن یک اثر این قالب باید تا پایان حفظ شود و مابین پارت ها دوگانگی قالب دیده نشود.
قالب ادبی دلنوشته تا پایان حفظ شده است.
جابهجایی افعال نباید موجب برهم خوردن نظم اثر شود.
این مورد نیز به درستی رعایت شده بود.
آرایهها:
در اثرها به خصوص در دلنوشته، آرایههای ادبی نظیر استعاره، تشبیه، تضاد، مراعات نظیر و... میبایست بهطور فراوان دیده شود.
در این اثر از آرایهها به ندرت استفاده شده لیکن توصیه میشود در آثار بعد از آرایههای بیشتری استفاده کنید.
ژانر: نویسنده ژانر را عاشقانه ثبت کرده، اما با وجود تراژدی بودن اثر نامی از این ژانر در شناسنامهی اثر برده نشده است.
در اثر شما از درد یار و معشوق صحبت شده و از اندوه درونی نوشته شده است. توصیه میشود ژانر تراژدی را نیز به شناسنامهی اثر بیافزایید.
علائم نگارشی:
در جایگذاری علائم نگارشی اشکال دیده میشود.
نکته آخر از منتقد به نویسنده: قلم تو نشأت گرفته از حس درونی توست. آنقدر سخن بر کاغذ مهر کن که هیچ چیز در دلت برجای نماند. قلمت مانا. @Shahu