اختصاصی بیوگرافی رامین جوادی ، اهنگساز سریال گیم اف ترونز

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

آلفای خاکستری

مدیر تالار اخبار + مدیر آزمایشی تالار موسیقی
پرسنل مدیریت
مدیر رسـمی تالار
مدیر آزمایـشی تالار
رمان‌خـور
گـرگینـه
نوشته‌ها
نوشته‌ها
1,766
پسندها
پسندها
1,913
امتیازها
امتیازها
273
اگر مجموعه های «فرار از زندان»، «بازی تاج وتخت» یا «وست ورلد» را تماشا کرده باشید حتما آهنگ های مسحورکننده ی آن ها نظرتان را جلب کرده است؛ در ادامه ی این مطلب با زندگینامه رامین جوادی آهنگ ساز ایرانی تبار آشنا شوید.
جوادی در ۱۹ ژوئیه ی ۱۹۷۴ در دویسبرگ آلمان به دنیا آمد. مادرش آلمانی است و پدرِ ایرانی اش هم از کشور مهاجرت کرده و شهروند آلمان شده. رامین تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در آلمان گذراند. علاقه اش به موسیقی خیلی زود معلوم شد؛ در مصاحبه با «دویچه وله» دراین باره می گوید:

«خیلی زود به علاقه ام پی برده شد. اوایل فکر می کردم که دکتر بشوم. اما طولی نکشید که تصمیم گرفتم در حوزه ی موسیقی فعالیت کنم. من از چهار سالگی شروع به یادگیری موسیقی کردم. مادرم تعریف می کند که یک بار به سمت پیانو رفتم و همین طور از حافظه یک ملودی را نواختم. در آن لحظه پدر و مادرم یک آن به همدیگر نگاه کردند و به این نتیجه رسیدند که شاید خوب باشد من موسیقی یاد بگیرم. من با نواختن ارگ شروع کردم و تا سن ۱۱ سالگی هم ادامه دادم. از ۱۱ تا ۱۳ سالگی اصلا کار موسیقی نکردم. ۱۳ ساله که بودم گیتار به دست گرفتم و بعد از حدود یک سال و نیم به طور فشرده کار تمرین را شروع کردم. توی یک گروه راک شروع به گیتار زدن کردم و آنجا بود که فهمیدم آهنگی که خودم می نویسم، همیشه تنها برای صدای سازها تنظیم شده است.
 
بعداز پایان تحصیلات، مدتی برای گروه موسیقی My Favorite Relative آهنگ می ساخت و می نواخت. اولین کار رامین جوادی ساخت موسیقی یک بازی تیراندازی اول شخص و عجیب و غریب به نام System Shock 2 بود که آن را با همکاری «جاش رندال» و «اریک بروسیوس» انجام داد؛ اما حرفه ی آهنگ سازی و تنظیم او از جای دیگری شروع شد. فعالیت ها و رتبه ی بالای دانشگاهی جوادی نظر آهنگ ساز برجسته ی هم وطنش، «هانس زیمر» (Hans Zimmer) را جلب کرد.

زیمر شاهکارهایی چون موسیقی فیلم های «گلادیاتور» و «شیرشاه» را در کارنامه ی خود دارد. او رامین جوادی را در شرکت خود به نام Remote Control Productions به کار گرفت؛ این شرکت که پیش تر با نام Media Ventures فعالیت می کرد در زمینه ی ساخت موسیقی فیلم تخصص دارد. جوادی در این شرکت به دست یاری یک آهنگ ساز مشهور آلمانی دیگر به نام «کلاوس بدلت» گماشته شد.

بدلت را بیش تر به واسطه ی مشارکت در ساخت موسیقی فیلم های «گلادیاتور» و «ماموریت ناممکن ۲» می شناسند. در سال ۲۰۰۳ رامین جوادی با «بدلت» در ساخت موسیقی فیلم «دیوید هیکسون» به نام «طبل را بزن» همکاری کرد. به علاوه برای فیلم های «ماشین زمان»، «بیسیک»، «تازه کار» و «دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه» نیز آهنگ سازی کرد.

او یک سال بعد، با خود «هانس زیمر» موسیقی فیلم کارگردان، «جاناتان فرکس» را ساخت؛ این فیلم علمی تخیلی در ۲۰۰۴ اکران شد و «مرغ طوفان» نام داشت. همکاری جوادی و زیمر در فیلم های «یکی باید کوتاه بیاید» و «بتمن آغاز می کند» ادامه یافت.

اما شاید اولین باری که چشم ها را متوجه نام رامین جوادی کرد آهنگ سازی مجموعه ی محبوب «فرار از زندان» (Prison Break) بود. قرارداد این کار در ۲۰۰۵ بسته شد و چنان مورد توجه قرار گرفت که در همان سال اول در جشنواره ی موسیقی «اِمی» ۲۰۰۶ نامزد دریافت جایزه «بهترین موسیقی اصلی فیلم» شد.

در همان زمان آهنگ فیلم «از غبار بپرس» (Ask the Dust) را هم ساخت؛ بعد با «بروس آوانس» در فیلم «آقای بروکس» همکاری کرد تا به قول خودش در همه ی سبک ها آهنگ ساخته باشد. برای این فیلم در جشنواره ی جهانی موسیقی فیلم نامزد بخش «کشف سال»
 
«بعضی وقت ها فقط متن را می خوانم و صرفا بر اساس داستان شروع می کنم به نوشتن قطعه های موسیقی. اما بیشتر اوقات فیلم را می بینم و براساس خوراک های تصویری ای که به من می دهد آهنگ می نویسم؛ بعد با تهیه کنندگان و کارگردان فیلم درباره تک تک سکانس های فیلم بحث می کنیم. در حین کار، هر قطعه موسیقی ای که نوشته می شود را در اختیار عوامل می گذاریم و درباره ی آن گفت وگو می کنیم تا درنهایت به یک نتیجه ی به دردبخور و شنیدنی برسیم.»

رامین جوادی در پاسخ به سوالی درباره ی چگونگی طرح ریزی موسیقی برای این سریال چندوجهی به دویچه وله گفت: «این درست همان پرسش اصلی ای بود که تهیه کنندگان همان ابتدای کار از من پرسیدند. از آنجا که اتفاق های زیادی در این سریال رخ می دهد و شخصیت های زیادی هم وجود دارند، خیلی کار سختی می شد اگر ما برای هر کدام از آن ها یک تم موسیقی مشخص می کردیم.

برای همین هم تصمیم گرفتیم که برای هر اتفاق مجزا و هر خانواده که در سریال مطرح می شوند، تم های موسیقی بنویسیم و تنظیم کنیم. وقتی یکی از شخصیت ها از یک خانواده کنار گذاشته می شود، در برخی موارد ما یک تم مشخص برای این شخصیت تنظیم کردیم و اجازه دادیم که رویداد اتفاق افتاده در سریال الهام بخش کارمان باشد.

برای مثال شخصیت «تیان گریجوی»؛ در فصل اول او هنوز صاحب یک تم موسیقی شخصی نیست، اما در فصل دوم وقتی که او شروع می کند راه خودش را برود و تبدیل به شخصیت مهمی می شود، ما یک تم موسیقی به او اختصاص دادیم. بر اساس همین اصل، ما موسیقی سریال را پیش بردیم
 
تاثیر ایرانی بودن رامین جوادی در آهنگسازی گیم آف ترونز
رامین جوادی درباره ی این که آیا تاثیر ریشه های ایرانی اش در انتخاب موسیقی های این سریال که گاهی در آن نواهای قومی هم شنیده می شود می گوید: «قطعا چنین تاثیری وجود داشته. من معتقدم که اصلا همین مورد بود که به نظر تهیه کنندگان سریال جذاب می آمد.

فکر می کنم آن ها می خواستند یک موسیقی «جهانی» برای این سریال داشته باشند. از آنجایی که ما در یک دنیای تخیلی به سر می بریم و شخصیت هایی مثل «دنریس تارگریان» و قبیله «دوتاراکی» ریشه های قومی دارند، راه استفاده برای سازهای قومی مثل تایکو (یک نوع طبل ژاپنی) یا دودوک (بالابان) باز بود.

تهیه کنندگان این ایده را دوست داشتند. من شخصا به جمع آوری سازهای قومی علاقه دارم. به عنوان یک گیتاریست تا زمانی که سیم ها روی ساز باشند می توانم معمولا به یک شکلی ساز را بنوازم. برای همین هم خیلی اهل نوآوری هستم.» جالب است بدانید جوادی خود از مسیر فصل های بعد این سریال اطلاعی ندارد و بعد از تکمیل هر فصل موسیقی آن را می سازد:

«من بعد از تماشای هر فصل سریال «بازی تاج و تخت» با خودم می گویم: عجب فصلی بود! آن ها چطور می خواهند داستان را ادامه بدهند و بهتر کنند؟! وقتی که فصل جدید سریال به دستم می رسد می بینم آن ها واقعا موفق شده اند از فصل قبل هم بهتر عمل کنند.»

رامین جوادی فارسی نمی داند و به همین خاطر ارتباط خاصی با محافل ایرانی ندارد؛ او گفت: «من چون فارسی بلد نیستم خیلی با فیلم های ایرانی آشنایی ندارم. بنابراین موسیقی فیلم های ایرانی را هم خیلی کم شنیده ام. به علاوه آن طور که باید و شاید موسیقی ایرانی گوش نمی کنم. وقتی به خانه فامیل های ایرانی مان می رویم حسابی موسیقی ایرانی گوش می دهیم. ویولون ایرانی را خیلی دوست دارم. در این سبک از نوازندگیِ ویولون، احساس های انسانی خیلی نمود پیدا می کنند
 
رامین جوادی به جز دنیای فیلم و سریال در عالم بازی های رایانه ای هم شناخته شده است؛ همان طور که پیش تر گفتیم اولین بار در ۱۹۹۹ برای بازی System Shock 2 آهنگ ساخت؛ اما تا تجربه ی بعدی اش در این حوزه یک دهه فاصله افتاد. جوادی در ۲۰۱۰ آهنگ سازی بازی «نشان افتخار (Medal of Honor)» را انجام داد.

یک سال بعد بازی «دنده ۲: رها» را آهنگ سازی کرد. موسیقی بازی های «نشان افتخار: جنگ جو»، «چرخ دنده های جنگ ۴ (Gears of War 4)» همگی از ساخته های او هستند. رامین جوادی بعد از آهنگ سازی فیلم پرفروش «پسیفیک ریم» در ۲۰۱۳ و «ناگفته های دراکولا» در ۲۰۱۴، کار سینمایی دیگری نکرده بود تا این که امسال موسیقی متن دو فیلم «دیوار بزرگ چین» و «وارکرفت» را ساخت.

اولی فیلمی حماسی تاریخی و علمی تخیلی است و دومی هم که ساخته ی اخیر «دانکن جونز» است بر اساس بازی ویدیویی وارکرفت و داستان آن تولید شده.

رامین جوادی امسال در جدیدترین فعالیتش، دوباره در همکاری با شبکه ی HBO آهنگ سازی مجموعه ی شاهکار «دنیای غرب» (WestWorld) را انجام داد و در خلاقیت های بصری و فیلم نامه ای این مجموعه را به بهترین شکل تکمیل کرد. او در گفت وگویی درباره ی ویژگی موسیقی این سریال وسترن علمی تخیلی صحبت کرده و به استفاده از آهنگ های مشهور سبک راک در موسیقی «دنیای غرب» اشاره کرده است.

در هر قسمت سریال اجرای پیانوی یکی از آهنگ های مشهور گروه های راک در سریال «وست ورلد» شنیده می شود و تماشاگران سعی می کنند منبع الهام را بیابند.

رامین جوادی درباره ی این که چرا این آهنگ های راک را برای این سریال مناسب دانسته می گوید: «فکر می کنم کاملا مناسب و منطبق هستند. مثل آهنگ «درختان پلاستیکی قلابی» (از گروه « ریدیوهد» (Radiohead). اگر فقط عنوانش را در نظر بگیرید و با «دنیای غرب» مقایسه کنید؛ چه چیزی واقعی است؟ چه چیزی غیرواقعی است؟ می توان به شیوه های متنوع تفسیرش کرد.»

هم چنین در طول سریال کاور آهنگ هایی مثل «بدون غافلگیری» از گروه ریدیوهد، «حفره ی سیاه خورشید» از گروه ساندگاردن، «سیاه رنگش کن» از رولینگ استونز و «جنگل» از گروه کیور شنیده می شود
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
کی این تاپیک رو خونده (کل خوانندگان: 1)
عقب
بالا پایین