نویسندگان « سه عنصر کلیدی پیرنگ، شخصیت‌پردازی و زاویه دید »

AlirixAlirix عضو تأیید شده است.

مدیر تالار نویسندگان
پرسنل مدیریت
مدیر رسـمی تالار
داور آکادمی
نوشته‌ها
نوشته‌ها
394
پسندها
پسندها
1,793
امتیازها
امتیازها
183
سکه
1,609
به نام خدا



در ادامه چکیده‌ای از سه کتاب در رابطه با عناصر کلیدی داستان‌نویسی

به شما نویسندگان نوقلم و حرفه‌ای جهت بهبود هرچه بیشتر قلم شما ارائه خواهد شد.

 
اسکلت نامرئی: مهندسی درون‌زاد پیرنگ
“The Anatomy of Story” از John Truby



این کتاب یک راهنمای کامل برای طراحی داستانی منسجم و چندلایه است. تروبی بر این باور است که پیرنگ نباید فقط بر اساس «ساختار سه‌پرده‌ای» باشد، بلکه باید از درون شخصیت و نیازهایش بجوشد. او مراحل «۲۲ گام داستانی» را معرفی می‌کند که از خلق شخصیت تا نقطه‌ی اوج را پوشش می‌دهد.


نکات مهم:
داستان از نیاز درونی قهرمان آغاز می‌شود، نه صرفاً خواسته بیرونی.
تعارض اصلی باید ریشه در اخلاق و ارزش‌ها داشته باشد.
طراحی داستان باید از "شخصیت مرکزی" بیرون بیاید، نه از یک قالب کلی.
ضدقهرمان (Opponent) باید همان‌قدر قوی و باانگیزه باشد که قهرمان.
«Revelation» (کشف بزرگ) مهم‌تر از "Climax" است؛ یعنی قهرمان باید چیزی مهم را درباره‌ی خودش یا جهان کشف کند.


پیام اصلی کتاب:
داستان قوی از تغییر درونی شخصیت نشأت می‌گیرد، نه از ساختارهای کلیشه‌ای
 
درون پوست شخصیت: نگاهی از چشم جان
“Characters & Viewpoint” از Orson Scott Card



این کتاب از مجموعه‌ی Writer’s Digest، یکی از بهترین منابع برای یادگیری شخصیت‌پردازی است. کارت تفاوت میان شخصیت‌های پویا و ایستا، شخصیت‌های تیپیک و واقعی، و اهمیت انگیزه، هدف، و گذشته‌ی شخصیت را با دقت شرح می‌دهد. بخش پایانی کتاب به چگونگی انتخاب زاویه دید مناسب هم می‌پردازد.


نکات مهم:
سه عامل اصلی در شخصیت‌پردازی: موقعیت (position)، رفتار (action)، و واکنش (reaction).
برای شخصیت‌پردازی قوی، شخصیت باید تصمیم‌های دشوار بگیرد.
تفاوت بین شخصیت «بزرگ» (مثل قهرمان حماسی) و شخصیت «واقعی» را بشناس.
نویسنده باید "صدای درونی" هر شخصیت را احساس و بازتاب دهد.



پیام اصلی کتاب:
شخصیت‌ها باید آن‌قدر زنده، پیچیده و متضاد باشند که بتوانند داستان را پیش ببرند، نه این‌که فقط در خدمت پیرنگ باشند
 
از پنجره‌ی روایت: انتخاب چشم جهان
“Points of View” از Sandra Scofield



این کتاب با تمرکز کامل بر زاویه‌دید، نشان می‌دهد که چگونه انتخاب راوی (دانای کل، اول شخص، سوم شخص محدود و غیره) می‌تواند بر تمام عناصر دیگر داستان تأثیر بگذارد. اسکوفیلد با تحلیل نمونه‌های ادبی معاصر، پیامدهای احساسی و ساختاری هر انتخاب را توضیح می‌دهد.



نکات مهم:
زاویه دید فقط انتخابی فنی نیست، بلکه بخشی از جهان‌بینی داستان است.
راوی اول‌شخص می‌تواند صمیمی اما محدود باشد؛ راوی سوم‌شخص محدود می‌تواند عمق بدهد؛ راوی دانای کل قدرت کنترل ساختار دارد.
«فاصله ذهنی» بین راوی و روایت تعیین‌کننده‌ی تجربه‌ی خواننده است.
نویسنده باید بداند چه چیزی را پنهان و چه چیزی را افشا کند، بر اساس دید راوی.



پیام اصلی کتاب:
زاویه‌ دید، پل بین جهان داستان و ذهن خواننده است؛ درست انتخابش کن تا داستانت جان بگیرد
.​
 
عقب
بالا پایین