«تئاتر ابزورد» واژه ای است که توسط روزنامه نگار و منتقد ادبی مشهور، «ماریتن اسلین»، در کتابی مربوط به همین موضوع در سال 1962 به وجود آمد. این واژه به گونه ای خاص از نمایشنامه اشاره می کند که اولین بار در دهه های 1950 و 1960 میلادی به محبوبیت رسید و فلسفه ای را روی صحنه آورد که «آلبر کامو» در مقاله ی خود با عنوان «اسطوره سیزیف» به آن پرداخته بود. کامو در این اثر جریان ساز، زندگی انسان را در اساس بی معنا می خواند و استدلال می کند که انسان مجبور شده این واقعیت اجتناب ناپذیر را بپذیرد که توضیحی منطقی و کاملا متقاعدکننده درباره ی جهان هستی، از دسترس او خارج است؛ به همین خاطر، جهان را باید در نهایت «ابزورد» یا «معناباخته» در نظر گرفت.