وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

آشوب دلهاآشوب دلها عضو تأیید شده است.

مدیر ارشد دپارتمان ادبیات + منتقد شعر
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
منتقد
تیم تگ
کپیـست
شاعـر
نوشته‌ها
نوشته‌ها
427
پسندها
پسندها
1,978
امتیازها
امتیازها
203
سکه
596
▪︎°•بنام شاعر زندگی•°▪︎



با سلام خدمت کاربران محترم انجمن کافه نویسندگان؛
در این تایپک، قوانین بررسی اشعار برای تگ‌دهی و نحوه‌ی سطح‌بندی آنها جهت اطلاع شما عزیزان قرار گرفته است.
پس از ثبت درخواست تگ توسط شما شاعران محترم، عوامل مذکور مورد بررسی قراره گرفته و بر حسب آن، اثر شما نمره‌بندی شده و تگ خواهد گرفت.



🔻معیارهای سنجش شعر (برای سطح‌بندی):

۱. موسیقی شعر (وزن، قافیه، ریتم): ۵ نمره
در شعر کلاسیک، بررسی دقیق وزن و قافیه. در شعر سپید و آزاد، توجه به موسیقی درونی، روانی و آهنگ کلام.

۲. تصویرسازی و تخیل شعری: ۳ نمره
توانایی شاعر در خلق تصاویر زنده و غیرکلیشه‌ای. تخیلی که حس‌برانگیز و دیدنی باشد.

۳. زبان و واژگان: ۳ نمره
انتخاب واژه‌های دقیق، زیبا و هماهنگ با لحن شعر. وجود بازی‌های زبانی خلاقانه، دوری از ضعف زبانی.

۴. احساس‌برانگیزی و صمیمیت: ۲ نمره
توانایی شعر در برقراری ارتباط احساسی با مخاطب. حس صادقانه و عمیق، نه ساختگی یا نمایشی.

۵. ساختار و انسجام درونی: ۲ نمره
پیوستگی ابیات، منطقی بودن جریان شعر، آغاز و پایان مشخص و مرتبط با مضمون.

۶. مضمون و محتوای شعری: ۲ نمره
موضوعی تأمل‌برانگیز، نو یا با نگاهی متفاوت. حتی ساده‌ترین مضمون باید با نگرش شخصی بیان شود.

۷. خلاقیت و نوآوری: ۳ نمره
نگاه نو به مضمون یا استفاده‌ی خلاق از زبان، فرم و زاویه دید. پرهیز از تکرار و تقلید.





🔻[توجه به تفاوت قالب‌های شعری در نقد و ارزیابی]:


در سنجش شعر، قالب شعری تأثیر مستقیمی بر نوع بررسی دارد. هر قالب، اقتضائات خاص خود را دارد و باید در تگ دهی، به ویژگی‌های آن توجه شود.
در ادامه، به تفاوت قالب‌ها اشاره شده:


۱. شعر کلاسیک (وزنی و قافیه‌دار مثل غزل، قصیده، رباعی، مثنوی و…)
  • باید وزن عروضی به‌درستی رعایت شده باشد.​
  • قافیه‌ها سالم، دقیق و هماهنگ باشند.​
  • بیت‌ها باید هم‌سطح یا در خدمت محور عمودی شعر (مضمون کلی) باشند.​
  • آرایه‌های ادبی نقش مهمی در زیبایی این نوع شعر دارند.​
  • پایان‌بندی، به‌خصوص در قالب‌هایی مثل غزل یا رباعی، اهمیت زیادی دارد و باید ضربه‌ی نهایی داشته باشد.​


۲. شعر سپید (شعر آزاد بدون وزن عروضی اما با موسیقی درونی)
  • هرچند وزن ندارد، باید موسیقی درونی داشته باشد (مثل تکرار، واج‌آرایی، هارمونی واژگان).​
  • ساختار باید یکپارچه، روان و اندیشیده باشد.​
  • تصاویر باید خلاقانه و بر پایه‌ی حس و تخیل ساخته شده باشند.​
  • لحن نباید نثرگونه یا گزارشی شود.​
  • انسجام مفهومی و پیوستگی زبان از ارکان مهم شعر سپید است.​


۳. شعر نیمایی (وزن‌دار، ولی با آزادی در طول مصرع‌ها)
  • وزن عروضی حفظ می‌شود ولی قالب شکسته‌تر از کلاسیک است.​
  • باید توجه شود که وزن در سراسر شعر دچار ناهماهنگی یا لغزش نشده باشد.​
  • موسیقی و کشش صوتی اهمیت زیادی دارد.​
  • تصاویر باید سیال، نو و اغلب نمادین باشند.​
  • حرکت اندیشه در شعر نیمایی باید رو به جلو و پویا باشد.​

۴. شعر محاوره‌ای یا ترانه (زبان عامیانه، آهنگین، ساده‌گو)
  • زبان باید طبیعی و قابل‌درک باشد، نه تصنعی یا تقلیدی.​
  • باید وزن ترانه حفظ شود و ضرباهنگ جمله‌ها درست باشد.​
  • احساسات باید مستقیم ولی مؤثر منتقل شوند.​
  • در عین سادگی، باید از کلیشه‌های بازاری و عباراتی که بارها شنیده شده پرهیز شود.​
  • ترانه‌ی موفق اغلب داستان یا فضای ملموسی خلق می‌کند.​

۵. هایکو و مینیمال (شعر کوتاه و بسیار فشرده)
  • ایجاز و دقت در انتخاب کلمات اهمیت حیاتی دارد.​
  • باید لحظه‌ای از طبیعت یا زندگی را به شکلی تصویری و شهودی بازتاب دهد.​
  • فلسفه یا حس در پشت آن نهفته باشد، حتی اگر آشکار نباشد.​
  • از توضیح اضافی یا وضوح بیش از حد پرهیز شود.​




-با آرزوی موفقیت بی‌کران-
|مدیریت تالار شعرکده|
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
عقب
بالا پایین