«مقدمه»
بازیهای ویدیویی اقتباسی از کمیکبوکها معمولاً با یک چالش بزرگ روبهرو هستند: چطور میتوانند دنیای تصویری و داستانی کمیک را به یک تجربهی تعاملی تبدیل کنند؟ Batman: Arkham City ساختهی Rocksteady یکی از بهترین پاسخها به این پرسش است. این بازی نهتنها توانست به عنوان یک اثر سرگرمکننده بدرخشد، بلکه استاندارد جدیدی برای اقتباسهای کمیکبوکی در صنعت گیم بهوجود آورد.
«روایت و داستان»
داستان بازی ادامهای بر Arkham Asylum است. در Arkham City، دولت گاتهام بخشی از شهر را به زندانی بزرگ تبدیل کرده و جنایتکاران آزادانه در آن پرسه میزنند. بتمن باید در این محیط خطرناک با دشمنان کلاسیک خود (جوکر، پنگوئن، ریدلر، هارلی کویین و ...) روبهرو شود.
روایت، ترکیبی از نوآر کارآگاهی و اکشن ابرقهرمانی است.
حضور جوکر با صداگذاری افسانهای مارک همیل، عمق و بار عاطفی داستان را چند برابر میکند.
بازی بهخوبی موفق میشود فضای تاریک و پر از فساد کمیکهای بتمن را بازآفرینی کند.
«گیمپلی»
سیستم مبارزات Freeflow Combat به بازیکن حس روان و سینمایی میدهد؛ جایی که بتمن میتواند میان چندین دشمن حرکت کند و ترکیبهای متنوعی اجرا کند.
بخش کارآگاهی با ابزارهای بتمن (Detective Vision، هک دستگاهها، بررسی صحنه جرم) حس واقعی یک کارآگاه کمیکبوکی را القا میکند.
محیط جهانباز Arkham City پر از مأموریتهای فرعی و مواجهه با شخصیتهای محبوب کمیک است.
«طراحی هنری و صدا»
طراحی محیط تاریک و گوتیک بازی کاملاً با فضای کمیکهای کلاسیک و مدرن بتمن همخوانی دارد.
موسیقی متن به سبک آثار سینمایی بتمن (بهویژه آثار هانس زیمر) ساخته شده و حس حماسی و دلهرهآور را تقویت میکند.
صداگذاری کوین کانروی (بهعنوان بتمن) و مارک همیل (بهعنوان جوکر) از نقاط اوج بازی است و ریشه در تاریخ انیمیشنهای کمیکبوکی دارد.
«جایگاه در تاریخ بازیهای کمیکبوکی»
Arkham City مرز میان "بازی لایسنسشده" و "شاهکار گیمینگ" را شکست.
الهامبخش بسیاری از بازیهای ابرقهرمانی بعدی شد، مثل Marvel’s Spider-Man (2018) که سیستم مبارزات و جهانباز آن شباهت زیادی به Arkham دارد.
توانست پلی میان فرهنگ کمیک، سینما و بازی ایجاد کند؛ بهگونهای که حتی طرفداران غیرگیمر بتمن هم به سمتش جذب شدند.
«جمعبندی»
Batman: Arkham City نمونهای موفق از تبدیل کمیک به بازی است. این اثر با ترکیب داستانگویی عمیق، گیمپلی نوآورانه و وفاداری به ریشههای کمیک، توانست نام خود را در تاریخ ثبت کند. به جرأت میتوان گفت که این بازی یکی از بهترین تجربههای ابرقهرمانی در مدیوم گیم است و هنوز هم پس از بیش از یک دهه، بهعنوان معیاری برای بازیهای کمیکبوکی شناخته میشود.
بازیهای ویدیویی اقتباسی از کمیکبوکها معمولاً با یک چالش بزرگ روبهرو هستند: چطور میتوانند دنیای تصویری و داستانی کمیک را به یک تجربهی تعاملی تبدیل کنند؟ Batman: Arkham City ساختهی Rocksteady یکی از بهترین پاسخها به این پرسش است. این بازی نهتنها توانست به عنوان یک اثر سرگرمکننده بدرخشد، بلکه استاندارد جدیدی برای اقتباسهای کمیکبوکی در صنعت گیم بهوجود آورد.
«روایت و داستان»
داستان بازی ادامهای بر Arkham Asylum است. در Arkham City، دولت گاتهام بخشی از شهر را به زندانی بزرگ تبدیل کرده و جنایتکاران آزادانه در آن پرسه میزنند. بتمن باید در این محیط خطرناک با دشمنان کلاسیک خود (جوکر، پنگوئن، ریدلر، هارلی کویین و ...) روبهرو شود.
روایت، ترکیبی از نوآر کارآگاهی و اکشن ابرقهرمانی است.
حضور جوکر با صداگذاری افسانهای مارک همیل، عمق و بار عاطفی داستان را چند برابر میکند.
بازی بهخوبی موفق میشود فضای تاریک و پر از فساد کمیکهای بتمن را بازآفرینی کند.
«گیمپلی»
سیستم مبارزات Freeflow Combat به بازیکن حس روان و سینمایی میدهد؛ جایی که بتمن میتواند میان چندین دشمن حرکت کند و ترکیبهای متنوعی اجرا کند.
بخش کارآگاهی با ابزارهای بتمن (Detective Vision، هک دستگاهها، بررسی صحنه جرم) حس واقعی یک کارآگاه کمیکبوکی را القا میکند.
محیط جهانباز Arkham City پر از مأموریتهای فرعی و مواجهه با شخصیتهای محبوب کمیک است.
«طراحی هنری و صدا»
طراحی محیط تاریک و گوتیک بازی کاملاً با فضای کمیکهای کلاسیک و مدرن بتمن همخوانی دارد.
موسیقی متن به سبک آثار سینمایی بتمن (بهویژه آثار هانس زیمر) ساخته شده و حس حماسی و دلهرهآور را تقویت میکند.
صداگذاری کوین کانروی (بهعنوان بتمن) و مارک همیل (بهعنوان جوکر) از نقاط اوج بازی است و ریشه در تاریخ انیمیشنهای کمیکبوکی دارد.
«جایگاه در تاریخ بازیهای کمیکبوکی»
Arkham City مرز میان "بازی لایسنسشده" و "شاهکار گیمینگ" را شکست.
الهامبخش بسیاری از بازیهای ابرقهرمانی بعدی شد، مثل Marvel’s Spider-Man (2018) که سیستم مبارزات و جهانباز آن شباهت زیادی به Arkham دارد.
توانست پلی میان فرهنگ کمیک، سینما و بازی ایجاد کند؛ بهگونهای که حتی طرفداران غیرگیمر بتمن هم به سمتش جذب شدند.
«جمعبندی»
Batman: Arkham City نمونهای موفق از تبدیل کمیک به بازی است. این اثر با ترکیب داستانگویی عمیق، گیمپلی نوآورانه و وفاداری به ریشههای کمیک، توانست نام خود را در تاریخ ثبت کند. به جرأت میتوان گفت که این بازی یکی از بهترین تجربههای ابرقهرمانی در مدیوم گیم است و هنوز هم پس از بیش از یک دهه، بهعنوان معیاری برای بازیهای کمیکبوکی شناخته میشود.