انجمن کافه نویسندگان
••••••••••••••••••••••••••
اکسپرسیونیسم (Expressionism) یک حرکت مدرن در هنر، مخصوصا شعر و نقاشی است. این مکتب هنری در آلمان قرن بیستم آغاز شد. در اکسپرسیونیسم، هنرمند تلاشی برای بازنمایی واقعیت به شکلی که هست ندارد. چیستی اثر اکسپرسیونیسم، عواطف و پاسخ‌های ذهنی است که اشیاء و وقایع در یک فرد به وجود می‌آورند. در این سبک هنری عناصری هم‌چون اغراق، تحریف، اتکا به مبادی اولیه و فانتزی در رساندن هدف هنرمند یاری کننده هستند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
به طور خاص، اکسپرسیونیسم به عنوان یک سبک و جنبش مشخص به تعدادی از هنرمندان آلمانی، و هم‌چنین اتریشی، فرانسوی و روسی اشاره دارد. این هنرمندان در سال‌های قبل از جنگ جهانی اول فعال شدند و در بیشتر دوره بین دو جنگ جهانی هم‌چنان باقی ماندند. در این مطلب به بررسی مکتب هنری اکسپرسیونیسم (Expressionism)، از منظر تاریخ، چیستی، تاثیرات و هم‌چنین معرفی آثار و هنرمندان آن می‌پردازیم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • تولد و توسعه مکتب اکسپرسیونیسم
  • اکسپرسیونیسم در نقاشی
  • اکسپرسیونیسم در ادبیات
  • اکسپرسیونیسم در سینما
  • افول جنبش اکسپرسیونیسم
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
ظهور سبک اکسپرسیونیسم در نقاشی

اکسپرسیونیست‌های آلمانی به زودی سبک خاصی را ایجاد کردند. این سبک به دلیل خشونت، جسارت و شدت جلوه تصویری آن قابل توجه است. آن‌ها از خطوط مبهم و تحریف شده استفاده کردند. با تکنیک‌هایی هم‌چون قلم‌زنی سریع و استفاده از رنگ‌های ناخوشایند صحنه‌های خیابانی شهری و سایر موضوعات معاصر را به تصویر کشیدند. بسیاری از آثار آن‌ها بیان‌گر ابراز سرخوردگی، اضطراب، انزجار، نارضایتی، خشونت و به طور کلی نوعی شدت دیوانگی احساس در پاسخ به زشتی ها، و تضادهایی که در زندگی مدرن تشخیص داده‌اند است.

%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%B4%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B4-%D9%87%DA%A9%D9%84-erish-heckel-1024x893.jpg
Stralsund اثر اریش هکل، 1912 میلادی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
تولد و توسعه مکتب اکسپرسیونیسم

ریشه‌های مکتب اکسپرسیونیسم آلمان در آثار وینسنت ون گوگ (Vincent van Gogh)، ادوارد مونک (Edvard Munch) و جیمز انسور (James Ensor) است. هرکدام از این هنرمندان در دوره 1885-1900 میلادی یک سبک نقاشی بسیار شخصی را تکامل دادند. آن‌ها از امکانات بیانگر رنگ و خط برای کشف مضامین دراماتیک و احساسی استفاده می‌کردند. هم‌چنین ویژگی‌های ترس، وحشت و گروتسک را بیان می کردند. آن‌ها با فاصله گرفتن از بازنمایی واقعی طبیعت، به سمت بیان (Express) دورنمای ذهنی و حالات ذهنی خود حرکت کردند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
موج دوم و اصلی اکسپرسیونیسم در حدود سال 1905 آغاز شد. هنگامی که گروهی از هنرمندان آلمانی به سرپرستی ارنست لودویگ کیرشنر یک انجمن به نام Die Brücke تشکیل دادند. این گروه شامل اریش هکل (Erich Heckel)، کارل اشمیت-روتلوف (Karl Schmidt-Rottluff) و فریتز بیل (Fritz Bleyl) بودند. این نقاشان در مقابل شورشی که از آن به عنوان طبیعت‌گرایی سطحی امپرسیونیسم دانشگاهی می دیدند، شورش می کردند
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
امپرسیونیسم(Impressionism)، یک جنبش هنری، ابتدا در نقاشی و بعداً در موسیقی، که بیش‌تر در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 در فرانسه شکل گرفت
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
اکسپرسیونیست‌ها تحت تأثیر پیشینیان خود در دهه 1890 بودند. همچنین علاقه‌مند به حکاکی‌های چوبی در آفریقا و آثار هنرمندان قرون وسطایی و رنسانس اروپای شمالی مانند آلبرشت دورر (Albrecht Dürer)، ماتیاس گرینوالد (Matthias Grünewald) و آلبرشت آلتدورفر (Albrecht Altdorfer) بودند. آن‌ها همچنین از نئو امپرسیونیسم، فاویسم و دیگر جنبش‌های آن دوره آگاه بودند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
نوشته‌ها
نوشته‌ها
4,729
پسندها
پسندها
12,865
امتیازها
امتیازها
323
سکه
334
آثار هنرمندان گروه Die Brücke، اکسپرسیونیسم را در سایر مناطق اروپا رواج داد.

اسکار کوکوشکا (Oskar Kokoschka) و اگون شیله (Egon Schiele) در کار خود، خط مشی استفاده از خطوط زاویه‌دار را اتخاذ کردند. ژرژ روولت (Georges Rouault) و چیم ساوتین (Chaim Soutine) در فرانسه هر یک سبک‌هایی از نقاشی را توسعه دادند که با بیان عاطفی شدید و تحریف شدید از تصویر سوژه مشخص شده اند. نقاش ماکس بکمان (Max Beckmann)، گرافیست کاته کلویتز (Käthe Kollwitz) و مجسمه سازان Ernst Barlach وWilhelm Lehmbruck، نیز دیگر هنرمندان اکسپرسیونیستی هستند. هنرمندان متعلق به گروه موسوم به Der Blaue Reiter” (سوار آبی) نیز بعضاً به عنوان اکسپرسیونیست قلمداد می شوند. اگرچه هنر آن‌ها عموماً متن ترانه و انتزاعی است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
کی این تاپیک رو خونده (کل خوانندگان: 0)
هیچ کاربر ثبت نام شده ای این تاپیک را مشاهده نمی کند.
عقب
بالا پایین