تازه چه خبر

انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

با خواندن و نوشتن رشد کنید,به آینده متفاوتی فکر کنید که بیشتر از حالا با خواندن و نوشتن می‌گذرد.در کوچه پس کوچه‌های هفت شهر نوشتن با کافه نویسندگان باشید

¤ماحوزی: مولف ناخواسته وارد بازی تقدم سوژه و ابژه شده¤

  • شروع کننده موضوع HILDA
  • تاریخ شروع
  • بازدیدها 226
  • پاسخ ها 11
سرپرست بازنشسته
مدیر بازنشسته
Jul
3,528
676
158
نکات پایانی
گرانمایه‌پور در بخش پایانی سخنان خود گفت: ما دو نگاه دورکیمی و کانتی داریم. نگاه انسدادی به فضای مجازی جز آسیب چیزی ندارد. اگر با نگاه دورکیمی به فضای مجازی نگاه کنم باید بگویم نگاه معرفت‌شناسی به ما کمک می‌کند یک نگاه انسان‌شناسانه به این فضا داشته باشیم و ببنیم در این فضا انسان چه مخاطراتی دارد، اما در کتاب‌های بعدی باید به این پرسش پاسخ دهیم که وقتی آدمها با فرهنگ‌های گوناگون در فضای مجازی خودنمایی می‌کنند نگاه معرفت‌شناسی به روشن‌تر شدن کدام بعد اندیشه‌های پشت ذهن این آدم‌ها کمک می‌کند؟

وی یادآور شد: نگاه معرفت‌شناسی راهی برای ما باز می‌کند که به جای نگاه هراسناک، سلبی و تئوری توطئه دریابیم خانواده ایرانی چه رویکردی در فضای مجازی دارد؟ فضای مجازی سال‌هاست بخشی از فضای واقعی ماست و انسان آنچه را که به دلیل مقاومت‌های فرهنگی، سیاسی و ... نمی‌تواند درباره‌اش صحبت کند در فضای مجازی می‌گوید. بنابراین جنبش فمنیستی در فضای مجازی با قدرت در حال گسترش است و در این فضا تضادها، آمال و آرزوها، رویاها و .... می‌بینیم.

گرانمایه‌پور تاکید کرد:‌ کلاب هاوس را ببینید! متوجه می‌شوید که چه قشری در این فضا حضور دارند؟ مثلا زن‌ها در این فضا بیشتر حضور دارند. در مطالعه معرفت‌شناسی ما با رویکرد پدیدارشناسی هم مواجه می‌شویم تا نادیده‌ها را ببینیم.

ماحوزی نیز در بخش پایانی سخنان خود گفت: شما در معرفت‌شناسی تکلیف‌تان را مشخص کردید و به جنگ با نسبی‌گرایی در فضای مجازی می‌روید! اما من متفاوت فکر می‌کنم و احساس می‌کنم فضای جدید در راستای لغو کلان روایت برای جا باز کردن روایت‌های نسبی‌گراست. انگار روایت‌های نسبی‌گرایی که مرگش اعلام شده الان در حال حرکت است و از نسبی‌گرایی در فضای مجازی بهره می برد!
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
سرپرست بازنشسته
مدیر بازنشسته
Jul
3,528
676
158
او درباره تقدم هستی‌شناسی و معرفت شناسی در کتاب گفت: من مصداق مشخصی ندارم اما شما انسانی را به مثابه یک سیاست‌گذار تصور می‌کنید که برای آن معرفت پاکی را طلب می‌کند که این معرفت هیمنه‌ای را لازم دارد. شما اشاره کردید که در فضای مجازی ما با نوعی گذر و تحول از معرفت‌شناسی فردی به اجتماعی رو به رو هستیم و فضای مجازی در این تحول ایفای نقش می‌کند سعی کردید در این باره راه حل هم ارائه دهید.

ماحوزی یادآور شد: دغدغه شما برای پرداختن به این سوژه گریز از منفعل بودن در این فضاست گویی نکند خودم را در فضایی ببینم که اسب سیاه به مثابه مولانا بر ارابه مسلط شود! دغدغه شما روی سوژه، ناخواسته شما را وارد بازی تقدم سوژه و ابژه کرده است! ذهن انسان لایه لایه است و هر کدام از لایه‌های ذهن ما با لایه‌های مختلف از فضای مجازی ارتباط برقرار می‌کند. اگر از این الگوی چندلایه‌ای برای معرفت انسان‌ها و فضای مجازی رسمیت قائل شویم و بدانیم که هویت گردبادی در این فضا حضور دارد آن وقت از رئالیزم انتقادی هم عبور می‌کنیم و به چیز بی‌هویتی در عین حال هویت‌دار می‌رسیم. بدین معنی که این هویت در تعامل کاربر و شبکه مدام ساخته می‌شود و از سوی دیگر هویتی به معنای سیاست‌گذاری ندارد.

صلواتی نیز در بخش پایانی سخنانش گفت: وقتی می‌گویم نگران نسبی‌گرایی هستم با اینکه بگویم نگران کم آبی هستم فرق دارد، بدین معنی که آن وقت خود نسبی‌گرایی قابل پذیرش نیست و پذیرفتن و نپذیرفتنش علی‌السویه است، بنابراین در حوزه معرفت و دانشی من نمی‌توانم نسبی‌گرایی را به معنای هنجاری آن بپذیرم و بعد قدم‌های بعدی را برداریم. بدون ایده آل ما فشلیم و نمی‌توانیم برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کنیم. بنابراین باید ایده‌ال داشته باشیم. نسبت به نگرانی من نسبت به سوژه حرف زدید! اما سوال این است که سوژه در شبکه منفعل است یا فعال؟ این یک سوال باز است و یک امر معنادار برای تامل است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Who has read this thread (Total: 0) View details

بالا